فقط آرتتا حریف گواردیولا می‌شود

سوپربازی جزیره

سیدعلی بلند نظر
روزنامه‌نگار


بازی بزرگ این هفته لیگ برتر را قهرمان و نایب قهرمان فصل قبل، منچسترسیتی و آرسنال امشب در ورزشگاه اتحاد برگزار می‌کنند. هر دو از تساوی بدون گل با ایتالیایی‌ها به لیگ برگشته‌اند، اینترمیلان برابر سیتی مقاومت کرد اما توپچی‌ها به درخشش داوید رایا نیاز داشتند تا از سفر به برگامو یک امتیاز به دست آورند.
حتی ارلینگ هالند مهارناپذیر هم در برابر قدرت دفاعی اینتر کاری از پیش نبرد و تلاش سیتی برای رسیدن به قهرمانی اروپا برابر حریفش در فینال سال 2023 با تساوی پایان یافت هرچند که فرصت‌سوزی مهاجمان میزبان هم در این نتیجه بی‌اثر نبود.
تساوی اگرچه شروع بی‌نقص میزبان را دچار اختلال کرد اما سیتی صددرصد بازی‌هایش در لیگ برتر این فصل را برده از جمله پیروزی 2 بر یک مقابل برنتفورد که کامبک زدند.
روند پیروزی‌های سیتی در لیگ برتر به 13 مسابقه پشت‌سر هم می‌رسد و می‌توانند با پیروزی در این بازی به رکورد پنج برد متوالی در آغاز پنج‌فصل جداگانه برسند که بی‌سابقه است اما حدس زدن اینکه کدام تیم آخرین بار شاگردان پپ گواردیولا را در لیگ برتر متوقف کرده، آسان است.
 24 ساعت بعد از آنکه سیتی برابر حریفی سیاه و آبی‌پوش از شبه‌جزیره ایتالیا بدون گل متوقف شد، تیم میکل آرتتا با درخشش گلر اسپانیایی‌اش از برگامو امتیاز گرفت. تشخیص درست مسیر پنالتی متئو رتگوی یک چیز بود و بازگشت سریع بازیکن سابق برنتفورد و دفع ضربه سر مهاجم میزبان در ریباند یک چیز دیگر. آرتتا گفت یکی از بهترین سیوهای تمام عمرش را دیده و امتیاز گرفتن آرسنال از تیمی که فصل قبل گریه لیورپول و بایرلورکوزن را درآورد، ارزش زیادی دارد؛ تیم بدون مارتین اودگارد آرتتا آن تیم هجومی و مشتاق گل فصل قبل نبود. هفته قبل در دربی شمال لندن هم همینطور تا اینکه با گل دیرهنگام گابریل، تاتنهام را شکست دادند و پشت‌سر سیتی، بالاتر از نیوکاسل به دلیل تفاضل گل بهتر در رده دوم قرار گرفتند.
آرسنال اخیراً در خانه بهتر نتیجه می‌گیرد و حالا می‌تواند یک رکورد در لیگ برتر بزند. آنها در 11 بازی آخرشان در خانه رقبا عقب نیفتاده‌اند و با دوازدهمین بازی متوالی رکورد به نام آرسنال ثبت می‌شود.
تیم آرتتا در فروردین امسال با ارائه یک بازی خوب، سیتی را در خانه‌اش بدون گل متوقف کرد اما مهر گذشته با گل گابریل مارتینلی به میهمانش باخته بود. در ژانویه 2015 تیم آرسن ونگر آخرین‌بار از اتحاد پیروز خارج شده است.

 

اخبار تیمی

اتفاق ناگوار برای هر دو مربی از دست دادن خلاق‌ترین بازیکن‌شان برای بازی امشب است. میزبان احتمالاً روی کوین دی‌بروینه ریسک نمی‌کند بعد از آنکه در بازی لیگ قهرمانان دچار مصدومیت کشاله شد. گواردیولا در کنفرانس خبری احتمال بازی کردن هافبک بلژیکی را رد نکرد، اصلاً او عادت ندارد جواب درست در این موارد بدهد و این را آرتتا خیلی خوب از استادش یاد گرفته است. بعید است دی‌بروینه مدتی طولانی بازی نکند و فیل فودن 24 ساله آماده است برای نخستین‌بار در این فصل در ترکیب اصلی قرار بگیرد. ناتان آکه و اسکار باب، دی‌بروینه را در بخش درمان باشگاه تنها نمی‌گذارند. کایل واکر هم دومین انگلیسی است که به ترکیب اصلی برمی‌گردد و وظیفه‌اش کنترل بال چپ میهمان است.
آرتتا بالاخره قبل از بازی با آتالانتا اعتراف کرد مارتین اودگارد، کاپیتان تیمش به دلیل مصدومیت مچ برای «مدتی» نمی‌تواند بازی کند و به میکل مرینو، اولکساندر زینچنکو، تاکهیرو تومیاسو و کایران تیرنی ملحق می‌شود اما ریکاردو کالافیوری و بوکایو ساکا بعد از مصدومیت مقابل آتالانتا بازی کردند.
گابریل ژسوس و مارتینلی مقابل آتالانتا در خط حمله کاری نکردند و شاید فرصت برسد رحیم استرلینگ نخستین‌بار در ترکیب اصلی آرسنال برابر تیم سابقش قرار بگیرد اما احتمالاً شانس لئاندرو تروسار برای حضور در زمین از ابتدا بیشتر است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و نه
 - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و نه - ۰۱ مهر ۱۴۰۳