حواشی وزنه برداران جوان در اسپانیا دردسرساز شد

گاف پشـــت گاف

محسن وظیفه
روزنامه‌نگار

فدراسیون وزنه‌برداری در کمتر از چند روز دو گاف بزرگ را رقم زد تا ورزش مدال‌آور ایران با حواشی عجیبی روبه‌رو شود.
 تیم ملی وزنه‌برداری جوانان که برای حضور در رقابت‌های جهانی راهی اسپانیا شده، حالا با مواردی روبه‌رو شده که شاید در عرصه مدیریت کم نظیر باشد.
 ابتدا خبری درباره لیست 10 نفره تیم ملی وزنه‌برداری جوانان برای جهانی اسپانیا منتشر شد که شش نفر از این جمع به دلیل رعایت نکردن قوانین دوپینگ، از سوی فدراسیون جهانی کنار گذاشته شدند و بعد هم لیست عجیب 38 نفره برای این مسابقات منتشر شد که نشان از سفر خانوادگی برخی از مدیران فدراسیون به اسپانیا دارد.
فدراسیون جهانی وزنه‌برداری در قوانینی که به همه فدراسیون‌های ملی که در رده‌بندی A قرار دارند، اعلام کرده، در یک بازه زمانی شش ماهه و به فاصله 14 روز دو بار به طور سرزده و خارج از مسابقه باید از وزنه‌برداران تست دوپینگ بگیرند. قانونی که فدراسیون وزنه‌برداری آن را رعایت نکرده و به همین دلیل شش وزنه‌بردار ایران به نام‌های محراب دواسری، امیرحسین قربانی، ایلیا صالحی‌پور، امیر حسین سپه، آریا پایدار و حمیدرضا محمدی از مسابقات جهانی وزنه‌برداری جوانان خط خوردند.
این اتفاق عجیب و حواشی آن هنوز به پایان نرسیده بود که این‌بار لیست مسافران فدراسیون وزنه‌برداری برای جهانی اسپانیا هم منتشر شد که حکایت از حضور 38 نفر در لیست داشت. لیستی که با توجه به قید تمام جزئیات سفر حکایت از قطعی بودن آن دارد.
 انتشار فهرست 38 نفره که برخی افراد با عناوین دیگری در لیست قرار گرفتند و همچنین اعزام همسر و دختر نایب رئیس فدراسیون از جمله مواردی بود که در این لیست به چشم می‌آمد.
 بعد از این ماجرا دو نقل قول کوتاه از سجاد انوشیروانی رئیس فدراسیون منتشر شده که ابهام‌های موجود را نه تنها کم نکرد بلکه بیشتر هم کرد. اولین نقل قول درباره حذف شش نفر بود که انوشیروانی با قاطعیت اعلام کرد که در نامه فدراسیون جهانی بازه زمانی 14روزه قید نشده بود که با انتشار آیین‌نامه، فدراسیون جهانی مشخص شد که در بند ۹.۳ و ۹.۵ ماده ۱۸ آیین‌نامه به صراحت اعلام شده باید در فاصله 14 روز وزنه‌‌برداران دوبار باید تست بدهند که مشخص است انوشیروانی پاسخ صحیحی به حذف این شش نفر نداده است.
نقل قول دوم انوشیروانی درباره لیست 38 نفره بود که اعلام کرده این فهرست، اولیه بوده و ٢٩ نفر اعزام شده‌اند، اما حتی اگر این توضیح فدراسیون هم درست باشد، باز هم سؤالات زیادی در این‌باره وجود دارد.
چرا فدراسیون وزنه‌برداری دانسته و آگاهانه عناوین برخی از حاضرین در این لیست را تغییر داده است؟ حتی اگر این فهرست اولیه و ظاهری باشد که ظاهراً نیست، باید فدراسیون توضیح بدهد که چرا عناوین افراد را تغییر داده است. اینکه خانواده یکی از مسئولان فدراسیون وزنه‌برداری در این لیست قرار گرفته‌‎اند ولو اینکه با هزینه شخصی به مسافرت بروند، می‌تواند نشان‌دهنده سوءاستفاده از موقعیتش در فدراسیون باشد.
البته سؤال مهم و اساسی را باید شورای برون مرزی جواب بدهد که دقیقاً وظیفه آنها درباره تصمیم‌گیری برای دادن مجوز چه چیز بوده؟ خیلی از مسافرت‌های تیم‌های ورزشی با حواشی زیادی روبه‌رو بوده اما عجیب است که این‌بار برای مسئولان تصمیم‌گیرنده این سؤال به وجود نیامده که چرا برای مسابقاتی که کلاً 16 ورزشکار حضور دارند، 11 نفر به عنوان سرمربی، مربی، ماساژور و آنالیزور اعزام شوند؟ وقتی در این لیست رئیس فدراسیون و نایب رئیس حضور دارند چرا باید یک نفر هم به عنوان سرپرست همراه تیم اعزام شود؟

 

برش

احضار انوشیروانی به وزارت ورزش و جوانان
سجاد انوشیروانی امروز به وزارت ورزش می‌رود تا درباره اتفاقات رخ داده در مسابقات جهانی جوانان اسپانیا توضیح بدهد. پس از ماجرای عدم صدور مجوز رقابت شش وزنه‌بردار کشورمان در مسابقات قهرمانی جوانان جهان در اسپانیا به دلیل رعایت نکردن قوانین دوپینگ و اعزام پرحاشیه این تیم با همراهان اضافی به این مسابقات، رئیس فدراسیون که قرار بود در این مسابقات حضور پیدا کند، مجبور شد سفرش را لغو کند. ظاهراً مسئولان وزارت ورزش از او خواسته‌اند تا با حضور در وزارت ورزش به سؤالات مربوطه درباره حذف شش وزنه‌بردار ایران و همچنین سفر پرحاشیه تیم ملی به مسابقات جهانی پاسخ بدهد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و نه
 - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و نه - ۰۱ مهر ۱۴۰۳