حرکت گاریدو در مسیر درست

داود عطایی
روزنامه نگار


پرسپولیس در دو بازی حساس اخیر خود در چهارچوب لیگ نخبگان مقابل الاهلی عربستان در جده و آلومینیوم اراک در لیگ برتر به خوبی برنامه‌های تاکتیکی خوان کارلوس گاریدو را پیاده کرد و حتی در زمین نماینده عربستان اگر کمی خوش‌شانس بود، یا پیروز می‌شد یا به تساوی دست پیدا می‌کرد.
سرخ‌های پایتخت در سه بازی آخر به گونه‌ای بازی کرده‌اند که هم هواداران از بازی هجومی تیمشان لذت بردند، هم کارشناسان و پیشکسوتان باشگاه از نحوه چینش تیمشان و بازی روان و با برنامه شاگردان گاریدو راضی هستند. سرمربی تیم پرطرفدار پایتخت در همین مدت کوتاه آنقدر به توانمندی شاگردانش مسلط شده که وحید امیری بازیکن خوش اخلاق و پابه‌سن گذاشته قرمزها نقش آچارفرانسه را بازی می‌کند و در هر پستی که نیاز باشد، به زمین می‌رود و نقشی کلیدی در موفقیت تیمش ایفا می‌کند.
در آخرین بازی سرخ‌ها هم گاریدو با شناخت کافی از بازیکنانش در غیاب ایوب العملود دفاع راست موفق پرسپولیس، از فرشاد فرجی در پست دفاع راست بهره برد و فرجی به خوبی خلأ ستاره مراکشی را پوشش داد. نحوه استفاده چرخشی کادرفنی سرخ‌پوشان از عناصر خط هافبک و حمله نیز گویای درک بالای سرمربی اسپانیایی و شناخت دقیق فشردگی رقابت‌های همزمان لیگ نخبگان آسیا و لیگ برتر ایران است.
شکی نیست که تجربه گرانبهای مرد سردوگرم چشیده اسپانیایی که حاصل سال‌ها کار فنی و ممارست در ویارئال، رئال بتیس، کلوب بروژ، العین، رجا کازابلانکا و الاهلی مصر است، در برهه حساس فعلی که قرمزها هم در مسابقات آسیایی در پیکاری نابرابر با غول‌های قاره کهن صف‌آرایی می‌کنند و هم در لیگ برتر با سپاهان، استقلال و تراکتور پرمهره برای قهرمانی لیگ ایران می‌جنگند، تجربه‌ای بسیار ارزشمند و حیاتی محسوب می‌شود.
برنامه فشرده چند هفته آینده پرسپولیس که با دربی پایتخت و بازی با استقلال شروع شده و در ادامه بلافاصله با پاختاکور در شهرقدس، سپس با چادرملو در خانه، ملوان در زمین رقیب و السد در قطر ادامه می‌یابد، بیانگر کار سخت و دشوار سرخ‌پوشان پایتخت در تقویم فوتبالی یک ماه آینده کشور است. برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از پتانسیل همه بازیکنان بی‌تردید عامل مهمی برای عبور با بهترین نتایج از این ماه حساس خواهد بود. هوش و تجربه گاریدو در این بازه زمانی کمک می‌کند تا شاگردانش از آزمون مهم بازی‌های لیگ برتر، لیگ نخبگان و فیفادی برای بازی‌های تیم ملی ایران با ازبکستان، گرجستان، مراکش و الجزایر به سلامت عبور کنند.
 روند روبه‌رشد و نحوه عملکرد پرسپولیس این نوید را به هواداران و فوتبا‌ل‌دوستان می‌دهد که تا پایان نیم‌فصل نتایج قابل قبول و بازی‌های چشمنوازی از تیم گاریدو ببینیم. شاید با مدیریت درست و کنترل حاشیه‌ها توسط درویش، خوان کارلوس گاریدو همانند برانکو به یکی از بهترین مربیان خارجی پرسپولیس و محبوب طرفداران تبدیل شود.
 برای رسیدن به پاسخ این سؤال که آیا گاریدو توان و هنر مدیریتی هدایت سرخ‌پوشان در چند جبهه را به بهترین شکل ممکن دارد، فقط باید تا نیم‌فصل لیگ برتر صبر کرد. به نظر می‌رسد در صورت فراهم شدن شرایط لازم، این پتانسیل در گاریدو و شاگردانش وجود دارد که هم در آسیا نمایش هوادارپسندی ارائه دهند و هم در لیگ برتر به عنوان مدعی اصلی تنه‌به‌تنه با استقلال، سپاهان و تراکتور برای قهرمانی دوباره لیگ برتر بجنگند.

 

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و نه
 - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و نه - ۰۱ مهر ۱۴۰۳