از جشن ملی انگور در مشگین‌شهر تا جشنواره پسته در کرمان

جشنواره‌های برداشت محصول با پایان تابستان

پایان تابستان و آغاز پاییز در بسیاری از اقلیم‌های کشاورزی ایران به معنای برداشت محصول و برداشت حاصل چندین ماه کشت و کار از مزارع و باغ‌هاست. جشن‌های برداشت محصول در ایران قدمتی تاریخی دارد. این جشن‌ها در شکل امروزی خود با جشنواره‌هایی پیوند خورده است که با هدف معرفی محصول و بازاریابی آن انجام می‌شود. همزمانی روز میلاد پیامبر اکرم(ص) با آخر تابستان و فصل برداشت محصول در بسیاری از مناطق ایران فرصت مناسبی بود تا جشنواره‌های محصول محورهم در برخی مناطق ایران برگزار شود. از جمله جشن ملی انگور در مشگین شهر تا جشنواره سیر در همدان و جشن ملی پسته در رفسنجان. امسال نخستین جشنواره ملی انگور با حضور تولید کنندگان چهار استان فارس، آذربایجان غربی، زنجان و اردبیل در تفرجگاه داغلار باغی شهر لاهرود از توابع شهرستان مشگین‌شهر برگزار شد؛جشنواره‌ای که در آن انواع ارقام محصول انگور به همراه محصولات جانبی و نیز صنایع دستی و غذایی مرتبط با انگور عرضه شده و شرکت کنندگان در هوایی مطبوع، ساعات خوشی را در آخرین روزهای تابستان سپری کردند. ایمانعلی ایمانی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مشگین‌شهر هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان ذکر کرد و گفت: در این جشنواره ملی ظرفیت‌ها و توانمندی استان اردبیل در تولید محصولات باغی و سایر محصولات صنایع دستی و همچنین محصولات هنری و فرهنگی در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است. رحیم یوسفی، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز از برداشت سالانه ۲۹ هزار تن محصول انگور از تاکستان‌های استان اردبیل خبر داد
و اظهار کرد: شهرستان مشگین شهر در مجموع دارای ۱۵ هزار هکتار باغ است که سالانه ۳۲۰ هزار تن محصول در این باغات تولید و روانه بازار مصرف داخل و خارج از استان می‌شود.

جشنواره‌ای با طعم سیر
روز گذشته همزمان با شب میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع)، جشنواره سیر همدان در منطقه «سولان» - قطب تولید سیر کشور - و با اجرای برنامه‌های متنوع و شاد با حضور پرشکوه مردم، کشاورزان و سیرکاران برگزار شد. محصولی که در تاریخ ۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۲ به ثبت جهانی رسیده و هم اینک مسئولان و متولیان امر در گام بعدی به دنبال برندسازی و تسهیل روند صادرات این محصول راهبردی هستند. مسئولان و مجریان این جشنواره، یکی از اهداف مهم برگزاری این جشنواره با شکوه را معرفی بیشتر این محصول و یافتن راهکارهای بهتر و عملی‌تر برای فتح بازار‌های داخلی و بین‌المللی عنوان کردند. سیرکاران و کشاورزان منطقه هم که مسرور و خوشحال از ثبت جهانی این محصول بودند، حضوری پرشور در این آیین داشته و بر روند برندسازی، ایجاد صنایع تبدیلی و زیرساخت‌های مهم صادراتی سیر همدان تأکید داشتند. رضا بهراملو، مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در این جشنواره اظهار کرد: سیر در ۱۰۰ کشور دنیا تولید می‌شود که ایران در جایگاه ۲۵ و استان همدان در جایگاه اول قرار دارد. وی افزود: سالانه ۶۰ هزار تن سیر در منطقه سولان، توییجین و موییجین تولید می‌شود.
هشتمین جشن ملی پسته
هشتمین جشن ثبت ملی پسته نیز که از ۲۷ شهریور در رفسنجان شروع شده بود، شامگاه روز گذشته با حضور مردم و جمعی از مسئولان در این شهر به کار خود خاتمه داد. سید مهدی طبیب زاده، رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان با بیان اینکه امسال تغییر اقلیم، گرما، سرما و خشکیدگی خوشه‌ها، آفت‌ها و قطعی برق کشاورزان را متضرر کرد، افزود: پسته واقعیت غیرقابل انکاری در اقتصاد کشور است و نزدیک به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور دارد و به شکل موردی به آن نگاه کردن، کار پسندیده‌ای نیست. وی افزود: صادرکنندگان پسته ایران بویژه استان کرمان و رفسنجان شهرت بین‌المللی دارند؛ سطح سواد و دانش و تکنولوژی در پسته بالاتر از بقیه بخش‌هاست و برند شناخته شده‌ای را داراست؛ لذا باید نقشه راه کاملی برای پسته طراحی شود تا کشاورزان بتوانند با تغییرات اقلیمی، سرمازدگی، گرمازدگی، ناترازی برق، کمبود منابع آبی، بحران صادرات و غیره مقابله کنند و محصول خوب تولید و به بازار داخلی و خارجی عرضه کنند.

 
صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و نه
 - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و نه - ۰۱ مهر ۱۴۰۳