باغداران از برداشت محصول نارس خود‌داری کنند

ورود زودهنگام نارنگی به بازار

نارنگی باغات مازندران امسال زودتر از گذشته به بازار آمده و در باغ‌های مازندران رقابت بین کشاورزان برای رساندن محصول‌شان به بازار آغاز شده است. این در حالی است که کارشناسان کشاورزی معتقدند این تعجیل می‌تواند کیفیت محصول را تحت تأثیر قرار دهد. افزایش هزینه‌های تولید و جبران هزینه‌های کود و سم و همچنین نگرانی از پایین آمدن قیمت نارنگی باعث شده تا باغداران تعجیل زیادی در برداشت محصول داشته باشند.
مدیر جهاد کشاورزی ساری به تسنیم گفت: ما نگرانی‌های باغداران را درک می‌کنیم و در این راستا اقداماتی برای حمایت از آنها انجام داده‌ایم. یکی از این اقدامات ارائه مشاوره‌های فنی به کشاورزان درباره بهترین زمان برداشت است.
 سید اسماعیل علوی با بیان اینکه نارنگی‌های زودرس از اوایل مهر به طور طبیعی رسیده و شیرین خواهد بود و قابلیت برداشت دارد، گفت: باغداران از برداشت زودهنگام مرکبات پرهیز کنند.
 وی افزود: برداشت بموقع میوه‌هایی همچون نارنگی و پرتقال، موجب افزایش کیفیت و کاهش ضایعات و به تبع آن افزایش صادرات میوه‌های باکیفیت خواهد شد.  علوی با بیان اینکه برداشت زودهنگام مرکبات و عرضه آن در بازار برای سلامت مصرف‌کنندگان ضرر دارد و جهادکشاورزی بشدت پیگیر این موضوع است، گفت: برداشت زودتر از زمان مقرر به دلیل کامل نشدن شیرینی باعث ضایعات این میوه‌هاست.
 وی گریزی هم به نقش دلالان در این مسأله زد و گفت: عده‌ای دلال برای اینکه میوه را به عنوان نوبرانه گران‌تر بفروشند دست به چنین اقداماتی زده‌اند. امسال تلاش کردیم با برنامه‌ریزی دقیق و هماهنگی با بازارهای داخلی و خارجی، زمان مناسبی برای برداشت مرکبات تعیین کنیم. اما متأسفانه برخی از باغداران بدون توجه به این نکات و به دلیل فشارهای اقتصادی، زودتر از موعد به برداشت محصول روی آورده‌اند که این می‌تواند تأثیرات منفی بر کیفیت و بازار فروش داشته باشد.
صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و نه
 - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و نه - ۰۱ مهر ۱۴۰۳