دستور رئیس جمهور برای تشکیل کمیته بررسی مرگ جوان لاهیجانی در بازداشتگاه پلیس

گروه حوادث/  همزمان با انتشار خبر فوت یک مرد جوان در بازداشتگاه پلیس لاهیجان، رئیس‌جمهور و فرمانده فراجا دستور‌های لازم برای پیگیری این حادثه را صادر کردند.
به گزارش پلیس، در تاریخ پنجشنبه یکم شهریورماه در روستای ناصرکیاده از توابع شهرستان لاهیجان خبر نزاع و درگیری توسط اهالی محل در سه مرحله و به‌طور مکرر به پاسگاه محلی گزارش شد. در این درگیری افراد یکدیگر را مورد ضرب و شتم قرار داده و بنا بر اظهارات امدادخواهان، منشأ درگیری پسر جوانی [به نام محمد میرموسوی] بوده که خودروی او در این درگیری کاملاً تخریب شد و در آتش سوخت. بدین ترتیب این موضوع باعث رعب و وحشت اهالی محل شده و پلیس تمامی عاملان حادثه از جمله همین پسر جوان به نام محمد 36 ساله را بنابر وظیفه ذاتی و قانونی بازداشت کرد. اما وی در پاسگاه انتظامی نیز شروع به فحاشی و استنکاف از دستورهای عوامل انتظامی و درگیری با مأموران کرده که این روند تا حضور در بازداشتگاه نیز ادامه یافت.
پلیس در اطلاعیه خود آورده است: رفتار رخ داده توسط برخی از عوامل انتظامی بر خلاف مشی حرفه ای پلیس بوده و به هیچ وجه قابل قبول نیست . به دلیل هیجان ناشی از اصطکاک صورت گرفته میان مرحوم و عوامل انتظامی و عدم کنترل خشم و احساسات از طرف برخی کارکنان و بی‌اعتنایی به وضعیت متهم این اتفاق رخ داد. علت فوت باتوجه به اتفاقات قبل از حضور پلیس و شرایط جسمی و روحی متوفی، توسط پزشکی قانونی در حال بررسی است. پیش از این مرحوم چندین مورد سابقه شرارت و درگیری داشته و در سال ۱۳۹۹ نیز در اجرای حکم جلب، با پلیس درگیر و به ۹ ماه حبس محکوم شده بود. البته رفتار رخ داده توسط برخی از عوامل انتظامی برخلاف مشی حرفه‌ای پلیس بوده و به‌هیچ وجه قابل قبول نیست. بنابراین افراد فوق در اختیار مرجع قضایی قرار گرفتند.
بدین ترتیب رئیس بازرسی کل فراجا در موقعیت حاضر شد و براساس جمع‌بندی گزارش‌های بازرسان، با دستور ویژه سردار رادان فرمانده کل نیروی انتظامی، فرمانده پاسگاه عزل و سایر عوامل دخیل نیز معلق از خدمت شدند. همچنین در صورت تأیید سهل‌انگاری و عدم توجه دیگر مدیران انتظامی، تنبیهات انضباطی متناسب اجرا خواهد شد.

دستور رئیس جمهور برای پیگیری
پس از این حادثه، مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور به اسکندر مؤمنی وزیر کشور دستور تشکیل کمیته برای بررسی همه‌جانبه این موضوع را داد و وزیر کشور را مأمور کرد ضمن اعزام این کمیته‌ به لاهیجان، تمامی جوانب حادثه را بررسی و گزارش نهایی را در اسرع وقت به هیأت وزیران اعلام کند که وزیر کشور نیز هیأت تحقیق ویژه‌ای را برای بررسی کامل و همه‌جانبه حادثه رخ داده در لاهیجان تعیین و به محل اعزام کرد. بدین ترتیب نتیجه تحقیقات این هیأت در گزارشی به رئیس‌جمهور و مردم ارائه خواهد شد. در این حادثه 5 افسر پلیس بازداشت شدند و تحقیقات برای شناسایی علت این حادثه و برخورد با مسببان آن ادامه دارد.
پس ازاین حادثه تعدادی از اهالی روستای محل حادثه اظهار داشتند مرحوم از چند روز قبل با چند نفر در روستا درگیری داشته و حتی با آب جوش مردی میانسال را سوزانده بوده است که این درگیری ها در روزحادثه هم ادامه یافت و موضوع به پلیس و دستگیری وی کشیده شد.