سهم صنعت ساختمان در رشد اقتصادی 2 درصد است

100 هزار هکتار زمین برای مسکن ملی

صادرات صنایع ساختمانی به کشورهای همسایه

مسکن/ معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: به پشتوانه بخش ساختمان و مسکن، می‌توان ۲ درصد از هدفگذاری رشد اقتصادی ۸ درصدی را محقق کرد و وزارت راه و شهرسازی با توان خود و هماهنگی سایر دستگاه‌ها می‌تواند این هدف را به نتیجه برساند.
آیین افتتاحیه بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان با حضور هادی عباسی معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، ارسلان مالکی معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان ملی زمین و مسکن برگزار شد. هادی عباسی، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در این مراسم اظهار کرد: در اقتصاد کشور بخش‌هایی داریم که پیشران اقتصاد محسوب می‌شوند و ارتباطات پسین و پیشین در اقتصاد دارند.
وی افزود: بخش ساختمان و مسکن دومین پیشران اقتصاد کشور است و این بخش علاوه بر رشد اقتصادی، اشتغال هم فراهم می‌کند، به طوری‌که در بحث ایجاد اشتغال، تمام شهرها و روستا‌ها را دربر‌می‌گیرد.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: برای صادرات خدمات فنی و مهندسی باید خط اعتباری از سوی بانک مرکزی اعلام شود. سهم مسکن از رشد 8 درصدی اقتصادی، ۲ درصد است که رونق ساختمان می‌تواند این رشد را تأمین کند. عباسی با اشاره به اینکه صنعت ساختمان دومین بخش پیشران اقتصاد کشور است، گفت: این صنعت از لکوموتیوهای اصلی اقتصاد کشور است که در کنار رشد اقتصادی، اشتغالزایی را در شهرها و روستاها ایجاد می‌کند. در بحث تورم نیز بخش مسکن تأثیر‌گذار است و با رونق ساختمان‌سازی منجر به کاهش تورم می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: رشد تولید مسکن در مهار تورم این حوزه نقش مؤثری دارد و در برنامه هفتم توسعه کشور نیز به صنعتی‌سازی ساختمان تأکید شده است که مورد تأکید وزارت راه و شهرسازی نیز قرار دارد.
عباسی یادآور شد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی قدم‌های بزرگی در این زمینه برداشته است اما باید تأمین مالی در دستور کار قرار گیرد. همچنین سازمان ملی زمین و مسکن نیز برای تأمین زمین همت و تلاش بی‌وقفه‌ای داشته که نتایج این زحمات منجر به تأمین بیش از ۱۰۰ هزار هکتار زمین با هزینه صفر شده است.
وی با تأکید بر اینکه بانک‌ها باید سهم ۲۰ درصدی خود در تسهیلات را بپردازند، خاطرنشان کرد: بانک مرکزی خط اعتباری ریالی به صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ارائه کند تا بتوانیم تقاضا برای تولید‌کنندگان داخلی ایجاد کنیم.

 

بــــرش

صادرات صنایع ساختمانی به کشورهای همسایه
بهمن عبداللهی، رئیس اتاق تعاون ایران نیز در حاشیه بیست‌و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان گفت: همواره طی این سال‌ها با استفاده از توان و ظرفیت شرکت‌های ساختمانی شاهد تقویت و رونق این صنعت بوده‌ایم. ایران در حوزه مصالح ساختمانی در برخی محصولات از کشور‌های همسایه جلوتر بوده و ما اکنون برخی از تولیدات محصولات ساختمانی را به کشورهای همسایه صادر می‌کنیم.
وی در خصوص مشکلات تعاونی‌های مسکن هم گفت: اتاق تعاون به لحاظ اینکه در شورا‌های اقتصادی عضو است، خود را موظف می‌داند مشکلات ساختمان را پیگیری و حل کند.