اعلام همراهی امریکا با فیلیپین حساسیت پکن را به‌شدت برانگیخته است

شیطنت امریکایی در دریای چین جنوبی

نیروهای نظامی امریکا در نظر دارند تا برای کشتی‌های فیلیپینی در دریای جنوبی چین که محل اختلافات زیادی است، شناورهای اسکورت و همراهی در نظر بگیرند. این موضوع از سوی فرمانده نیروهای امریکایی در اقیانوس آرام و هند در یک نشست خبری در کنار فرمانده ارتش فیلیپین مطرح شد.
اظهارات فرمانده امریکایی در حالی بیان می‌شود که تنش‌ها میان چین و فیلیپین بر سر دریای جنوبی چین رو به افزایش است. چین اقدامات تهاجمی خود را در این منطقه تشدید کرده که منجر به درگیری‌های متعدد با کشتی‌های فیلیپینی شده است. آخرین رویداد، مانع شدن 40 کشتی چینی از رسیدن دو کشتی فیلیپینی به یک کشتی گارد ساحلی در جزایر مورد مناقشه اسپراتلی بود.
چنین رویدادهایی نگرانی از احتمال درگیری مستقیم میان نیروهای دریایی چین و امریکا در صورت انجام مأموریت اسکورت از سوی امریکا را افزایش داده است. فرمانده امریکایی گفت که کشورش آماده مشورت در این زمینه براساس پیمان دفاعی با فیلیپین است. اما فرمانده ارتش فیلیپین هشدار داد که دخالت نیروهای خارجی می‌تواند با قوانین این کشور در تضاد باشد. وزارت خارجه چین نسبت به ارسال موشک‌های امریکایی به فیلیپین انتقاد و آن را اقدامی در راستای برهم زدن صلح و ثبات در منطقه خواند.
خبرگزاری تاس با انتشار این خبر از مبدأ پکن، افزود: لین جیان سخنگوی وزارت خارجه چین به این نکته اشاره کرد که لازم است مانیل به نیات واقعی واشنگتن نگاهی دقیق داشته باشد و نه آنکه منافع امنیتی خود را فدا سازد. تاس در ادامه گزارش داد: سخنگوی وزارت خارجه چین گفت ارسال موشک‌های امریکا به فیلیپین، صلح و ثبات در منطقه را به مخاطره می‌اندازد. بنابراین گزارش، سخنگوی وزارت خارجه چین دراین رابطه گفت: این اقدام امریکا و فیلیپین موجب تقابل سیاسی، افزایش تنش‌های منطقه‌ای و تحت شعاع قرار دادن صلح و ثبات در منطقه می‌شود. سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین از امریکا خواست تا به سرعت موشک‌های میان‌برد خود را از فیلیپین خارج سازد.
امریکا در بهار امثال یک پرتابگر موشک میان‌برد را تحت عنوان برگزاری رزمایش در فیلیپین مستقر کرد؛ درهمین حال فیلیپین و امریکا که یک معاهده دفاعی دوجانبه را در سال ۱۹۵۱ امضا کرده‌اند، اکنون سرگرم مذاکره برای اصلاح این معاهده در جهت رفع نیازهای امروز خود هستند.
طی روزها و هفته‌های اخیر تقابل بین پکن و مانیل بر سر ادعای مالکیت برخی از مناطق در دریای جنوبی چین، شدت یافته است. تازه‌ترین تقابل بین دوطرف پنجم شهریورماه ۱۴۰۳ بود که بنابر اعلام «شورای ملی دریایی فیلیپین» قایق‌های چینی راه را روی یک فروند کشتی دولتی شیلات که در مأموریت تدارکاتی برای ماهیگیران فیلیپینی در سابینا شول 
(Sabina shoal) بود، مسدود کردند و به روی آن آب با فشار قوی پاشیدند.
فیلیپین، چین را به انجام «مانورهای خطرناک و تهاجمی» برای جلوگیری از مأموریت تدارکاتی متهم می‌کند و در مقابل گارد ساحلی چین اعلام کرده «اقدامات کنترلی» را در مقابل کشتی‌هایی به کار گرفته است که به طور غیرقانونی به آب‌های منطقه وارد و بارها به شیوه‌های خطرناکی به کشتی‌های چینی نزدیک شده‌اند.