قیمت‌گذاری دستوری پایان یابد

الزام مدیریت ناترازی انرژی در صنعت سیمان

حدیث حدادی
خبرنگار


مهم‌ترین چالشی که در چند سال اخیر به یکی از موانع اصلی کاهش تولید صنعت سیمان تبدیل شده، محدودیت تأمین انرژی در تابستان و زمستان است. در چنین شرایطی فعالیت بخش قابل‌توجهی از کارخانجات تولید سیمان متوقف یا با کاهش تولید مواجه می‌شود. همچنین در این روند، علاوه بر نزولی شدن صادرات این محصول استراتژیک، درآمد‌های ارزی فعالان صنعت سیمان نیز کاهش می‌یابد. علی‌اکبر الوندیان، دبیر انجمن صنفی صنعت سیمان، تأمین انرژی پایدار برای صنعت سیمان را یکی از اولویت‌های دولت چهاردهم برشمرد و به «ایران» گفت: ظرفیت اسمی تولید سیمان سالانه 89 میلیون تن است، در حالی که میزان مصرف سال گذشته با روند افزایشی که داشت به 66 میلیون تن رسید. بنابراین در این حوزه با 14 میلیون تن مازاد تولید مواجه هستیم که آن را صادر می‌کنیم. وی بیان کرد: در حال حاضر صادرکنندگان سیمان با تعرفه‌های بالای صادراتی، هزینه‌های زیاد انبارداری بنادر، تنوع شاخص‌های مالیاتی و... مواجه هستند که همین عوامل منجر به کاهش مزیت اقتصادی صادرات این محصول شده است. بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم با تداوم این چالش‌ها میزان صادرات کاهش چشمگیری یابد و بازارهای صادراتی سیمان را از دست بدهیم.
وی تأکید کرد: یکی دیگر از مشکلات فعالان صنعت سیمان مربوط به نرخ‌گذاری دولتی است که در بخش فروش سیمان وجود دارد، بر این اساس به دلیل سرکوب قیمتی که رخ می‌دهد، زمینه کاهش حضور سرمایه‌گذاران در این صنعت فراهم می‌شود.
الوندیان با اشاره به ضرورت آزاد‌سازی نرخ انرژی، خواستار حذف قیمت‌گذاری دستوری در صنعت سیمان شد و افزود: تحقق این دیدگاه، زمینه تعیین قیمت این محصول بر اساس عرضه و تقاضای واقعی را در بازار فراهم می‌سازد، همچنین با توجه به اینکه سیمان تنها حدود 2 درصد هزینه‌های ساخت مسکن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، نباید نگران افزایش قیمت سیمان بود. دبیر انجمن صنفی صنعت سیمان یکی از آثار تغییر روند قیمت‌گذاری صنعت سیمان را افزایش درآمد فعالان این بخش اعلام کرد و بیان داشت: اگر در این حوزه سرمایه‌گذاری مطلوب رخ دهد، فعالان این صنعت می‌توانند با تجهیز به تکنولوژی‌های مدرن، شاخص‌های کمی و کیفی تولید سیمان را ارتقا دهند که بر این اساس بهینه‌سازی مصرف انرژی هم محقق می‌شود. همچنین در ادامه این روند، با رونق سرمایه‌گذاری فعالان سیمانی در تولید برق از گازهای خروجی مشعل‌های کارخانجات سیمان، افزایش احداث نیروگاه‌های خورشیدی و مصرف پسماندهای این صنعت، می‌توان بستر مناسبی برای کاهش ناترازی انرژی در صنعت سیمان فراهم ساخت.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و پنج
 - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و پنج - ۰۸ شهریور ۱۴۰۳