فاصله تورمی دهک‌های هزینه‌ای کاهش یافت

تقویت آسیب‌پذیری کم درآمدها در مقابل تورم

ایلیا پیرولی
خبرنگار

در حالی‌ روند نزولی تورم سالانه در مردادماه امسال مثل تیرماه سال‌جاری ادامه یافت که دهک‌های کم‌درآمد، تورم کمتری را حس کردند و در مقابل گرانی‌ها مقاوم‌تر شدند.
بر پایه داده‌های ارائه شده، نرخ تورم سالانه کشور در مردادماه سال 1403، 34٫8 درصد بوده که نسبت به میانگین 12 ماهه در تیرماه امسال، 0٫7 درصد با افت مواجه شده است.
ارزیابی‌ها همچنین نشان می‌دهند که در تیرماه امسال فاصله تورمی برای دهک‌های دهگانه هزینه‌ای، 4٫8 درصد کاهش یافته که نسبت به خرداد ماه سال‌جاری 0٫4 درصد افت نشان می‌دهد. این روند در مرداد ماه امسال نیز تداوم داشته است، نشان به آن نشان که در این ماه فاصله تورمی دهک‌های دهگانه هزینه‌ای 0٫3 درصد با کاهش روبه رو بوده و از 4٫8 درصد به 4٫5 درصد رسیده است. طبق داده‌های ارائه شده از مرکز آمار کشور، تورم نقطه‌ای مرداد ماه امسال نسبت به مرداد ماه سال گذشته، در دهک اول هزینه‌ای 28٫8 درصد بوده که این میزان در دهک هزینه‌ای 32٫3 درصد تخمین زده شده است.
اگر چه بر پایه داده‌های ارائه شده از مرکز آمار تورم، ماهانه دهک‌های بالای هزینه‌ای در دو گروه خوراکی‌ها و غیرخوراکی‌ها کمتر از تورم دهک‌های هزینه‌ای کم درآمدها بوده است، اما کاهش شاخص کل میانگین 12 ماهه و همچنین رشد شاخص تورم غیرخوراکی‌ها نسبت به تورم خوراکی‌ها، بیانگر آن است که سفره غذایی اقشار آسیب‌پذیر جامعه از آسیب‌های تورمی مقاوم‌تر شده و کمتر با فشار تورمی مواجه شده‌اند.
تحلیل داده‌ای نشان می‌دهد که نرخ تورم سالانه خوراکی‌ها شتاب بیشتری نسبت به تورم غیرخوراکی‌ها داشته است. چنانچه بر اساس تحلیل ارائه شده، در مرداد ماه بازار مصرفی کشور شاهد افت 1٫2 درصدی تورم خوراکی‌ها بوده، اما در مقابل نرخ تورم غیرخوراکی‌ها تنها 0٫4 درصد با کاهش روبه‌رو بوده است.
طبق گزارش مرکز آمار کشور، تورم ماهانه مردادماه نیز از سمت خوراکی‌ها نسبت به غیرخوراکی‌ها با کاهش بیشتری مواجه شده است. کاهش 0٫5 درصدی افت تورم ماهانه خوراکی‌ها در مقابل کاهش 0٫1 درصدی تورم غیرخوراکی‌ها در این ماه نسبت به تیر ماه نشانی دقیق این موضوع را ارائه می‌دهد.
تورم نقطه به نقطه نیز به طور دقیق بیان می‌کند که سنگینی نرخ تورم در مردادماه به سمت غیرخوراکی‌هاست. آنجا که نرخ تورم خوراکی‌ها در مردادماه سال گذشته نسبت به مرداد ماه امسال، با افت 1٫9 درصدی به 24٫4 درصد رسیده و نرخ تورم غیرخوراکی‌ها نیز با افزایش 0٫1 درصدی به 35٫5 درصد تخمین زده شده است.

 

بــــرش

افزایش فشار به دهک‌های هزینه‌ای پردرآمد
تحلیل و بررسی‌های داده‌های ارائه شده از نرخ تورم مصرفی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که شتاب تورم خوراکی‌ها در مرداد ماه امسال مثل دو ماه تیر و خرداد سال‌جاری بیشتر از تورم غیرخوراکی‌ها بوده است. بنابراین خانوارهای دهک‌های کم‌درآمد هزینه کمتری را به خرید نیازهای کالاهای اساسی در این ماه انجام داده و فشار کمتری را متحمل شده‌اند. در مقابل فشار تورمی بیشتر به سمت کالاهای غیرخوراکی بوده که این امر فشار بیشتری را به دهک‌های هزینه‌ای پردرآمد تحمیل کرده است. آنچه مشخص است در مرداد ماه سال‌جاری کاهش فاصله تورمی دهک‌های دهگانه هزینه‌ای در مرداد ماه امسال به نفع کم درآمدها تمام شده و سفره غذایی آنها کمتر آسیب دیده است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و چهار
 - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و چهار - ۰۷ شهریور ۱۴۰۳