سیاست‌های حمایتی با قیمت گذاری برای خرید تضمینی 32 قلم کالای کشاورزی اجرایی می‌شود

تعیین تکلیف نرخ کالاهای اساسی در روزهای آتی

نفیسه امامی
خبرنگار

 بر اساس قانون خرید تضمینی، نرخ محصولات کشاورزی، امسال نیز تا قبل از آغاز سال زراعی جدید و تا پایان تیر باید مصوب و ابلاغ می‌شد تا برای کشاورزان تعیین‌ تکلیف شود که چه محصولی کشت کنند. در هر حال، سال زراعی 1404-1403 در این هفته با حضور وزیر جهاد کشاورزی آغاز شد اما با توجه به حضور رسمی وزرای دولت چهاردهم از هفته گذشته، وزیر جهاد کشاورزی قول تعیین قیمت نرخ خرید تضمینی را در روزهای آتی داده است.
یکی از مهم‌ترین محصولاتی که نرخ خرید تضمینی آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گندم است. گندم به عنوان کالایی استراتژیک بیش از ۴۰ درصد از کالری روزانه مردم را تأمین می‌کند و پرمصرف‌ترین کالا در جهان به شمار می‌رود.
غلامرضا نوری قزلجه وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی گندم مهم است و نرخ آن باید تاکنون ابلاغ می‌شد گفته است: برای اعلام نرخ خرید تضمینی گندم جلسات در حال پیگیری است و این نرخ بزودی ابلاغ می‌شود.

شفاف‌سازی روند قیمت‌گذاری
به گفته نوری قزلجه، انتظار می‌رود پس از هفته دولت شورای قیمت‌گذاری کالاهای اساسی برگزار و نرخ خرید تضمینی ۳۲ قلم کالای اساسی تعیین تکلیف شود.
وی تأکید کرده است: این اقدام از مسیر قانونی خود پیش می‌رود و منافع تولید کننده در نظر گرفته می‌شود که عامل مهمی برای انگیزه تولید‌کنندگان‌ است.
سهراب سهرابی مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی، گفته است: جلسات کمیسیون تخصصی شورا در رابطه با تعیین قیمت تضمینی گندم انجام شده است، اما جلسه اصلی شورا با حضور تمام اعضا باید برگزار و تعیین تکلیف نرخ صورت بگیرد. کارهای اولیه تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی انجام شده و در زمان مناسب اطلاع‌رسانی می‌شود.
بر اساس قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی، نرخ ۳۲ قلم کالای اساسی از جمله گندم، جو، کلزا، پنبه، چغندرقند، برنج، سیب زمینی، حبوبات و برخی از میوه باغات از سوی وزیر جهاد کشاورزی به‌عنوان رئیس شورا ابلاغ و اعلام رسمی می‌شود تا کشاورزان بتوانند برای کشت محصول تصمیمات لازم را بگیرند.
قیمت این اقلام در شورای قیمت‌گذاری و با اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی تعیین می‌شود. این شورا متشکل از ۹ عضو، ۴ عضو از نمایندگان تشکل‌های مختلف کشاورزی (بنیاد ملی گندم کاران، نظام مهندسی کشاورزی، نظام صنفی کشاورزی و اتحادیه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران)، ۲ کشاورز خبره در محصولات مختلف کشاورزی و ۳ عضو دولتی (سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی) و همچنین ۲ نماینده از کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی (به عنوان عضو ناظر بدون حق رأی) است.
تعیین قیمت تمام شده گندم برای خرید تضمینی به عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات استراتژیک در کشور با معیار قرار دادن ۴ شاخص انجام می‌شود: اول هزینه واقعی تولید به اضافه سود متعارف. دوم: قیمت جهانی شامل هزینه تمام شده محصول مشابه وارداتی شامل هزینه خرید در مبدأ، هزینه‌های حمل و نقل، تعرفه‌های وارداتی، هزینه‌های حمل داخلی کشور و سایر هزینه‌های مترتب بر واردات محصول مشابه). سوم: حفظ رابطه مبادله داخل و خارج بخش کشاورزی و چهارم آخرین نرخ تورم اعلامی مرکز آمار ایران.
سال گذشته حدود ۱۴ میلیون تن گندم در کشور تولید و از این میزان حدود 5/10 میلیون تن با مبلغ ۱۵ هزار تومان خرید تضمینی شد. سومین سال خودکفایی کشور سال گذشته در کارنامه حوزه کشاورزی ثبت گردید. پیش‌بینی می‌شود امسال نیز میزان تولید همین مقدار باشد اما خرید تضمینی به حدود 12 میلیون تن گندم برسد.
نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سال گذشته برای هر کیلوگرم گندم در سال زراعی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ به مبلغ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و گندم دروم ۱۸ هزار تومان تعیین و تصویب شد. نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم جو 10 هزار تومان، قیمت هر کیلوگرم چغندرقند بهاره ۱۶ عیار سه هزار و ۹۳۰ تومان و برای هر کیلوگرم چغندرقند پاییزه ۱۵ عیار سه هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شد.‌ همچنین قیمت مصوب هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک ۱۸ هزار تومان و برگ سبز چای درجه دو ۱۵ هزار تومان تعیین شد که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.
شورای قیمت‌گذاری و سیاست‌های حمایتی باید با فراهم کردن زیرساخت‌ها حمایت‌های لازم را از کشاورزان انجام دهد. با توجه به گذشت مهلت قانونی اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی و اهمیت خودکفایی محصولات اساسی در برنامه هفتم انتظار می‌رود که هرچه سریع‌تر، قیمت محصولات در شورای قیمت‌گذاری تعیین‌تکلیف و اعلام شود تا کشت محصولات استراتژیک دچار چالش نشود.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و چهار
 - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و چهار - ۰۷ شهریور ۱۴۰۳