فضای مجازی

نگرانی صهیونیست‌ها از انیمیشن ایرانی
پخش انیمیشن ایرانی «بچه زرنگ» در اسرائیل، به خبر داغ این روزهای شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است. نکته جالب توجه اینکه مجوز تولید این اثر را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر کرده! پخش این انیمیشن کودک در سینماهای اسرائیل، سبب نگرانی صهیونیست‌ها شده است. به دنبال حاشیه‌های متعددی که این اکران به دنبال داشته، شرکتی که مسئولیت توزیع «بچه زرنگ» را در اسرائیل دارد، ادعا کرده که چیزی از ریشه ایرانی‌اش نمی‌دانسته! این شرکت حتی ادعا کرده که حقوق آن را از یک شرکت فرانسوی خریداری کرده و تصورش این بوده که این انیمیشن در مالزی تولید شده است. هرچند که این ادعا چیزی از حقیقت ماجرا کم نکرده و واقعیت این است که این انیمیشن در ایران و به همت مؤسسه فرهنگی هنر پویا و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخته شده است؛ دو نهاد فرهنگی هنری شناخته شده در جمهوری اسلامی ایران. این انیمیشن که در سینمای کشورهای مختلف از جمله روسیه و ترکیه اکران شده، حالا اسرائیلی‌ها را گرفتار نگرانی از ترس نفوذ فرهنگی ایران کرده است! جالب‌تر آنکه این انیمیشن تا امروز 15 میلیون دلار درآمد داشته و تولیدکنندگان آن متعهد شده‌اند یک درصد کل درآمدش را برای حمایت از کودکان غزه بپردازند. مسأله‌ای که توجه بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی را به خود جلب کرده، چراکه این تعهد در تضادی آشکار با منافع رژیم صهیونیستی در حمله به غزه و فلسطینی‌هاست! در این بین واکنش کاربران ایرانی به این اتفاق منجر به انتشار کامنت‌هایی خواندنی شده است؛ یکی از کاربران به شوخی نوشته: «اسرائیلی‌ها کم‌کم باید راه را برای پخش سریال مختارنامه باز کنند.» دیگری نوشته: «گنبد آهنین به چه درد صهیونیست‌ها می‌خوره وقتی تولیدات فرهنگی ما به راحتی برای کودکان‌شون پخش می‌شه!» «اورشلیم پست» هم در واکنش به این اتفاق و به نقل از یک پژوهشگر اسرائیلی نوشته: «این فیلم کودک حاوی مضامین مذهبی شیعی است.»

 فشار امریکا به زاکربرگ برای سانسور
در شرایطی که سیاستمداران امریکایی با دخالت در امور داخلی دیگر کشورها، آنان را به سانسور و مواردی از این دست محکوم می‌کنند، خودشان هر موقع که نیاز باشد، برای کنترل شرایط دست به دامن سانسور می‌شوند! حاشیه این سانسورها تا جایی پیش رفته که به تازگی مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا که بنیانگذار شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و فیس‌بوک است، قول داده تا در جریان انتخابات ۲۰۲۴ با هرگونه فشار کاخ سفید برای سانسور محتوا در شبکه‌های اجتماعی مخالفت کند. زاکربرگ در بیانیه‌ای به فشار دولت بایدن، به سانسور محتوای مربوط به کووید ۱۹ در فیس بوک در سال ۲۰۲۱ اشاره کرده و گفته که مقامات عالی دولت بایدن شامل کاخ سفید، تیم او را برای ماه‌ها درباره سانسور محتوای خاص درباره کووید تحت فشار قرار دادند، چراکه در آن زمان دولت بایدن از سوی جمهوری‌خواهان در زمینه کووید تحت فشار بود. زاکربرگ در این بیانیه همچنین به فشار اف‌بی‌آی در موارد دیگری مربوط به روسیه اشاره کرد و گفت اف‌بی‌آی درباره کارزار اطلاعات غلط روسیه علیه خانواده بایدن در ماه‌های منتهی به انتخابات ۲۰۲۰ به تیم او هشدار داد. فیس‌بوک از جمله شبکه‌های اجتماعی است که از سوی منتقدان و مخالفان دولت بایدن به سانسور محتوای مربوط به ماجرای لپ‌تاپ هانتر بایدن پسر جو بایدن متهم است.

نوشته علی علایی برای زنده یاد حامد مشمولی
علی علایی، نویسنده و منتقد سینما، تازه‌ترین مطلب خود را در فضای مجازی به گرامی داشت حاتم مشمولی، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون اختصاص داده که به تازگی زندگی را وداع گفته، او نوشته: «پزشکی اخراجی بود. از همنشینان اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد خانه خیابان ری، روبه‌روی بازارچه نواب بود که پاتوق ما شده بود. همان خانه‌ای که بهزاد و دکتر آن سر از فیلم «بوتیک» در آوردند. کشف هادی مقدم دوست در صف‌های جشنواره فجر بود. بسیار دانسته و مطلع بود. بطوری‌که گاهی حیرت زده‌مان می‌کرد. آنچه می‌دانست فراتر از حوزه پزشکی بود، علیه قواعد غلط فرهنگ زیستی و اجتماعی عصیانگر و طغیانگر بود.» او ادامه داده: «مثل بلبل انگلیسی حرف می‌زد و شعر و قطعه می‌خواند از هر چیزی سر در می‌آورد، از ادبیات تا فلسفه و از سیاست تا تاریخ. از پزشکی تا نجوم و از سینما تا تئاتر کلاسیک.» در بخش پایانی این نوشته آمده: «از کسی طلبکار نبود ریشه مشکلات را در فرهنگ جامعه می‌دانست و برای همه اینها تحلیل داشت. سال گذشته دوست شاعر و فیلمسازمان، مهدی سلطانی می‌خواست فیلمی نیمه بلند به نام نامرئی بسازد. «بوتیک» و حضور ما در آن را دوست داشت و از این رو خواست که من و او در آن بازی کنیم با آنکه سندروم
تک زبانی داشتم بازی کردم و اوقات خوبی گذشت و یادگار خوبی از آن به جا ماند این عکس صحنه‌ای از فیلم «نامرئی» است. همیشه ناگهانی غیبش می‌زد. این بار هم روی آن همیشه‌ها.» به دنبال درگذشت زنده‌یاد حاتم مشمولی، رادیو نمایش پخش مجموعه مستند، نمایشی حاتم را آغاز کرده است. این مجموعه داستان واقعی مردی است که روشی متفاوت برای زندگی را برگزیده است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و چهار
 - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و چهار - ۰۷ شهریور ۱۴۰۳