در واکنش به انتقادات شدید از ناقص بودن سیستم VAR

مرادی: هنوز اول راه هستیم

دانیال مرادی، سرپرست کمیته داوران فدراسیون فوتبال در واکنش به انتقادات شدید از ناقص بودن سیستم VAR استفاده شده در لیگ برتر گفت: «پیاده‌سازی VAR سال‌ها وعده داده شده بود و هیچ‌گاه محقق نمی‌شد الان هم ادعا نمی‌کنیم بهترین VAR را آورده‌ایم چرا که شرایط همین است.
ما در ورزشگاه‌های شهرستان‌ها، امکانات تهران را نداریم. سیستم پیاده‌سازی VAR را با بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا مقایسه می‌کنم. بازی پرسپولیس و النصر مهم بود و سؤالم این است، آیا دوربین‌های خارج از صدا و سیما در آن مسابقات استفاده شد؟ جواب خیر بوده و الان موجودی ما همین است.» وی ادامه داد: «سیستم VAR با یک سرور هشت دوربین را ساپورت می‌کند و اگر دو سرور داشته باشد ۱۶ دوربین را ساپورت می‌کند. VAR می‌آید تا اشتباه داور را اصلاح کند و نیاز به چند دوربین با کیفیت بهتر دارد. ما اول راه هستیم و تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم. حوزه تخصصی داوری بحث چیدمان VAR و آموزش است که در این حوزه کار بزرگی کردیم. هنوز دستگاه‌ها نیامده بود، آموزش را شروع کردیم. باشگاه‌ها را باید برای تهیه دوربین‌ها الزام کنیم. ما در گام اول تکنولوژی VAR هستیم و در این زمینه تجربه کسب می‌کنیم.»
سرپرست کمیته داوران افزود: «از اوایل سال ۹۸ آموزش را آغاز کردیم و تقریباً ۵ سال است که در این زمینه فعالیت می‌کنیم. تست تکنولوژی باید با اجازه فیفا باشد. در این چند سال این پروژه متوقف بود زیرا موانع زیادی وجود داشت که نمی‌توانستیم این دستگاه‌ها را بیاوریم و تحریم‌ها اثر مستقیم داشت. در این یک‌سال اخیر همت بزرگی پشت این داستان آمد و توانستیم گام مثبتی برداریم. ۶ دوربینی که داریم به ما کمک می‌کند و در تشخیص آفساید خیلی مشکلی نداریم. در حوزه باکس چپ و راست زوایای بیشتر به ما کمک می‌کند تا اگر اشتباهی توسط داور شد، بتوانیم برگردیم.»