دیگه‌چه‌خبر؟

ابراز نگرانی افسر پیشین اطلاعاتی ارتش اسرائیل
از اقدام بزرگ ایران
 خبر اول اینکه، ستوان ساریت زهاوی افسر پیشین اطلاعاتی ارتش اسرائیل با حضور در برنامه 60 دقیقه بی‌بی‌سی فارسی، در پاسخ به پرسش مجری برنامه مبنی بر اینکه، آیا ایران از حمله به اسرائیل منصرف شده است، نشان داد که آنان همچنان نگران پاسخگویی ایران به ترور اسماعیل هنیه هستند. او در این برنامه گفت: من فکر می‌کنم دولت آیت‌الله‌ها در ایران تصمیم گرفته‌اند که هر موقع احساس کرده‌اند که زمان مناسبی است، تلافی کنند. اینکه چه تصمیمی در تهران گرفته خواهد شد سؤال بزرگی است اما چیزی که من می‌توانم به شما بگویم این است که این اقدام چیزی بیشتر از یک تلافی‌جویی است. چیزی که ما الان با آن روبه رو هستیم، نقشه عظیم آیت‌الله‌های ایران برای از بین بردن اسرائیل و ایجاد جبهه‌های مختلف علیه آن و ایجاد حلقه آتش به دور اسرائیل از طریق گروه‌های نیابتی است. آنچه ما از حوثی‌ها و حمله‌ها به نیروهای نیابتی در سوریه و همچنین از لبنان می‌بینیم، ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی هستند که جزئی از نقشه بزرگ ایران را تشکیل می‌دهند. ما زمانبندی اجرای نقشه را نمی‌دانیم اما روشن است که ایران می‌خواهد و مصمم است این نقشه را اجرا کند و جبهه‌های واحد را علیه اسرائیل به وجود بیاورد.
 
چرا اسرائیل توانایی جنگ
با ایران را ندارد؟
 خبر دیگر اینکه، دیوید مناشری، مدیر و مؤسس مرکز مطالعات ایران در دانشگاه تل آویو در گفت‌و‌گو با تلویزیون اسرائیل در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه چرا اسرائیل جنگ را مستقیماً به سمت جمهوری اسلامی نمی‌برد و در واقع سر مار را نمی‌زند، گفت: چون به این سادگی نیست. اول اینکه نمی‌دانیم که آیا بدون امریکا می‌توانیم این کار را انجام دهیم یا نه؟ و دوم اینکه ما نمی‌خواهیم ایران را تسخیر کنیم. خیلی سخت است. او گفت سال‌ها پیش که مرکز مطالعات ایران را تأسیس کردم موضوع اولین جلسات ما درباره حمله به ایران بود. دو نفر از ژنرال‌ها در آنجا صحبت می‌کردند. یکی فرمانده سابق نیروی هوایی و دیگری فرمانده سابق اطلاعات بود. وقتی برگشتم همسرم مشتاق بود که بداند نظر ژنرال‌ها چیست؟ من به او گفتم: ما گزینه نظامی در برابر ایران نداریم. تا الان هم همینطور است. به نظرم خیلی خیلی سخت است. مجری برنامه هم با شنیدن این صحبت‌های مناشری گفت: شنیدن این موضوع ناراحت کننده است. مناشری ادامه داد: خامنه‌ای خیلی حساب شده کار می‌کند. او شاید فرصت‌طلب باشد اما ماجراجو نیست. مهم‌ترین چیز برای او ایران است.
 
انتقاد سفارت ایران
در لندن از مواضع دوگانه وزیر خارجه انگلیس
 دست آخر اینکه، سفارت ایران در لندن از مواضع دوگانه دولت انگلیس در برابر مذاکرات آتش‌بس و تحولات در غزه انتقاد کرد.
سفارت ایران در لندن در پیامی در شبکه مجازی ایکس در واکنش به اظهارات وزیر خارجه انگلیس نوشت: انگلیس در حالی از آتش‌بس در غزه حمایت می‌کند که به نظر می‌رسد نگرانی کمی در مورد هزاران زن و کودکی که ممکن است قبل از دستیابی به این آتش‌بس کشته شوند داشته باشد. دیوید لمی وزیر خارجه انگلیس در شبکه مجازی ایکس در اظهاراتی نوشته بود: «ما بر حمایت بریتانیا از امنیت اسرائیل، اهمیت خویشتنداری، نیاز برای آتش‌بس فوری در غزه و آزادی اسرا تأکید می‌کنیم. وی افزود: «به هر قیمتی که شده باید از تنش‌های بیشتر در خاورمیانه جلوگیری کرد.»

 

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و سه
 - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و سه - ۰۶ شهریور ۱۴۰۳