نقاش روس: شیفته میراث فرهنگی ایران شدم

«ماریا زنکوا»، هنرمند جوان روس که با ترسیم چهره شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی به جمع منتخبان جشنواره نقاشی «نقش دوستی» راه یافته است، ضمن بیان هدف خود از خلق این اثر گفت: پس از دیدن تصاویر و نقاشی‌هایی از آثار تاریخی، شیفته میراث فرهنگی ایران شدم.
زنکوا یکی از ۶۰۰ نقاش ایرانی و روسی شرکت‌کننده در جشنواره «نقش دوستی» است که با ارائه اثر خود به مرحله نهایی راه یافت؛ جشنواره‌ای که طی آن هنرمندان روسی به ترسیم تصویر خود از ایران پرداختند و متقابلاً نقاشان ایرانی هم تصاویری از روسیه را ترسیم کردند.
این هنرمند روس در گفت‌و‌گو با ایرنا در حاشیه برپایی نمایشگاه آثار منتخب این جشنواره در آکادمی آبرنگ و هنرهای زیبای مسکو، در پاسخ به پرسشی درباره علت انتخاب تصویر رئیس‌جمهور شهید ایران برای شرکت در جشنواره گفت:‌ ابراهیم رئیسی نه تنها یک شخصیت سیاسی، بلکه یک شخصیت روحانی و مذهبی ایران است و برای تجلیل از خدمات وی، تلاش کردم که تصویری باشکوه از او خلق کنم. ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران بود؛ از این منظر، ‌او یک شخصیت بسیار مهم بود، من می‌خواستم که او را به عنوان یک خاطره روشن در یادهای مردم ایران، به شکل باشکوهی به تصویر بکشم.
این هنرمند روس در پاسخ به این پرسش که آیا پیش از این به ایران سفر کرده است، گفت: خیر، حضور در نمایشگاه آثار منتخب جشنواره نقش دوستی، عملاً نخستین آشنایی من با فرهنگ ایرانی بود.‌ در اثر من و همچنین بسیاری از آثار هنرمندان روس، لباس ملی ایرانیان به تصویر کشیده شده است. زنکوا ادامه داد: با دیدن آثار منتخب نمایشگاه، متوجه شدم که میراث فرهنگی بسیاری در ایران وجود دارد که این موضوع توجه من را به خود جلب کرد و به خودم گفتم که حتماً ایران، کشور بسیار جالبی است.
نمایشگاه آثار منتخب جشنواره شامل ۱۰۰ اثر هنرمندان ایرانی و ۱۰۰ اثر هنرمندان روسی است که به انتخاب هیأت داوران برگزیده شده‌اند و همچنین ۴۰ اثر از استادان برجسته ۲۴ مردادماه ۱۴۰۳ آغاز به کار کرد. این نمایشگاه در آکادمی آبرنگ و هنرهای زیبای مسکو به مدت یک ماه برپاست.
به گفته مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی سفارت ایران در روسیه، آثار منتخب همچنین به مدت یک ماه در هر یک از شهرهای سن‌پترزبورگ و کازان به نمایش درخواهند آمد؛‌ آثار منتخب سپس به ایران ارسال خواهند شد و در هر یک از شهرهای تهران، اصفهان و شیراز به مدت یک ماه در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهند گرفت.