گزارش «ایران» از آلبوم‌های موسیقی که به تازگی منتشر شده است

تازه‌های نشردر بازار موسیقی

گروه فرهنگی/ بازارنشرموسیقی این روزها حال وهوای نسبتاً خوبی دارد و با توجه به روند نزولی تولید آثار موسیقایی در قالب آلبوم طی چند سال گذشته و گرایش بسیار خوانندگان و آهنگسازان به تولید تک آهنگ و انتشار آن در فضای مجازی، این صنعت توانسته، کجدارومریز مسیرخود را حفظ کند. طی هفته‌های گذشته چند آلبوم موسیقی با هنرمندی تعدادی از آهنگسازان و مدرسان صاحبنام موسیقی کشورمان منتشر شده است که اتفاق خوبی دراین حوزه بوده و درگسترش آرشیو موسیقی ایران اثرگذاراست.

از نقره سیاه تا تهران -برلین
آلبوم «نقره سیاه» به آهنگسازی علیرضا مشایخی و همراهی ماری ترز گریزانتی و مارک ویتانتونیو در ادامه آثار منتشر شده این هنرمند پیشکسوت موسیقی نو کشورمان است که به تازگی منتشر شده است. «شهرزاد» هم عنوان اثر دیگر علیرضا مشایخی و فریماه قوام صدری است که چندی پیش منتشر شد. داستان «شهرزاد» که‌ زاده تخیل مشایخی است، بهانه‌ای می‌شود برای جست‌و‌جو و بیان اندیشه‌های فلسفی او. این ماجرا در مورد شهرزاد قصه‌گو نیست، بلکه تحلیلی است از اینکه چگونه انسانی شبیه به شهرزاد قصه‌گو می‌شود. تئوری چندصدایی مشایخی اساس پی‌ریزی این قطعه قرار می‌گیرد. او سفر خود را از یک ترانه ساده و زیبای کردی آغاز می‌کند و با عبور از موسیقی کلاسیک ایرانی در گستره گام تعدیل شده، به آستانه آتنالیته می‌رسد.» آلبوم «تهران - برلین» هم عنوان اثر دیگری به آهنگسازی علیرضا مشایخی است که با همراهی آنسامبل یونایتد برلین، کوارتت ملی اوکراین و آنسامبل متایکس پیش روی مخاطبان قرار گرفته است. این اثر در چهارچوب «فستیوال مسافران تهران ـ برلین» و به سفارش آنسامبل یونایتد برلین در سال ۲۰۱۹ میلادی نوشته و در همان سال توسط این آنسامبل ضبط شده است.»
آلبوم «غزالانه» یکی از مجموعه‌های تازه انتشار یافته در فضای مجازی است که در قالب تک نوازی پیانو غزاله ناظر فصیحی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است. «بیات ترک» به آهنگسازی مرتضی محجوبی، «عمری سرکوی تو» به آهنگسازی مرتضی محجوبی، «ملکا ذکر تو گویم» به آهنگسازی فرامرز پایور، «افشاری» به آهنگسازی مرتضی محجوبی، «بندون بندون» در قالب یک اثر فولکلور تالشی، «قبله گاه خوبان» به آهنگسازی مرتضی محجوبی و «مرغ شب» آثاری هستند که در این آلبوم گنجانده شده‌اند.
آلبوم موسیقی «طلوع تا غروب» به آهنگسازی سینا گلکار در ژانر موسیقی بی‌کلام ایرانی است. «طلوع»، «درآمد و چکاوک»، «بیداد»، «پرواز»، «عشاق»، «آسمان»، «شوشتری» و«غروب» قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شده‌اند.
آلبوم «بی هنر» به آهنگسازی و نوازندگی جهانبخش احمدپور هم مجموعه جدید دیگری به آهنگسازی و نوازندگی جهانبخش احمدپور است که به تازگی دردسترس علاقه مندان موسیقی بی‌کلام قرارگرفته است.  «هنجار مخالف»، «تارو دود»، «چراغونی»، «آشوب»، «خال لب»، «چشم به راه»، «پرستو»، «بی مرز»، «دینا»، «تنهایی(بی هنر)» قطعاتی هستند که برای این آلبوم منتشر شده‌اند.  آلبوم «نوراهان» بداهه‌نوازی با کمانچه‌ شش‌سیم باقرخانی با نوازندگی کمانچه آریا طبیب‌زاده شامل ۲۷ قطعه در سبک موسیقی سنتی است.درباره‌ این اثر، به قلم طبیب‌زاده آمده: «نوراهان نخستین آلبوم تکنوازی کمانچه‌ شش‌سیم (باقرخانی) است. اولین آثار ضبط شده‌ این نوع کمانچه نواخته‌های باقرخان رامشگر در اواخر دوره‌ قاجار بوده ‌است؛ عمدتاً در همراهی با خوانندگانی چون اقبال آذر، سیداحمدخان، آقاغفار، علی خان
نایب السلطنه، رضاقلی خان نوروزی و نوازندگانی همچون میرزا حسینقلی.»
 آلبوم موسیقی «خرامان» با نغمه‌پردازی و نوازندگی تار فاطمه فریدی‌زاده و نوازندگی تمبک آزاده کاویانی شامل ۱۱ قطعه؛ در سبک موسیقی سنتی است.قطعات این آلبوم در مایه یا مدهای چهارگاه، بیداد، همایون و نوا شکل گرفته‌اند. مدگردی‌ها و ارتباط این قطعات، توسط بخش‌های تکنوازی با متر آزاد صورت گرفته‌ است که تحت عنوان «گذار» نامیده شده‌اند.  آلبوم «کرنش به حافظ ۲» با اشعاری از حافظ شیرازی، آهنگسازی و خوانندگی علی رستمیان شامل ۶ قطعه در سبک موسیقی سنتی است.محمدرضا رستمیان (سنتور)، ساسان بازگیر (تار و عود)، آوا رستمیان (کمانچه)، حسین شرفی (تمبک) و حسن جعفر تبار کامی (نی) نوازندگان این آلبوم هستند و تنظیم «کرنش به حافظ ۲» برعهده ساسان بازگیر و محمدرضا رستمیان بوده است.
 
از ردیف میرزا عبدالله تا عاشقانه‌های حافظ
آلبوم موسیقی «ردیف میرزا عبدالله» براساس روایت نورعلی برومند در سری اول با ۴۸ قطعه در دستگاه شور، سری دوم با ۴۶ قطعه شامل آواز بیات کرد، آواز ابوعطا، آواز دشتی، آواز افشاری ، آواز بیات ترک، سری سوم با ۴۹ قطعه در دستگاه سه گاه و چهارگاه، سری چهارم با ۷۳ قطعه در دستگاه ماهور، دستگاه همایون، آواز بیات اصفهان و سری پنجم با ۵۰ قطعه موسیقی در دستگاه نوا و دستگاه راست پنجگاه ساخته شده ‌است.  آلبوم «مطرب عشق» با اشعاری از حافظ شیرازی، آهنگسازی و تهیه‌کنندگی نادر طاهری و خوانندگی محمد حشمتی شامل هشت قطعه؛ درسبک موسیقی سنتی است. آلبوم موسیقی «بی‌ هنر» متشکل از ۱۰ آهنگ بی‌کلام غیراقتباسی به آهنگسازی و نوازندگی تار و سه‌تار جهانبخش احمدپور است و تار به عنوان نقش اول، خط ملودی را بیان می‌کند و ملودی بر فواصل و حالات موسیقی ایرانی استوار است. سبک آلبوم تلفیقی (Fusion) است و از موسیقی الکترونیک و الکتروآکوستیک در آن بهره گرفته شده است.  آلبوم «جُلفا» با آهنگسازی و تنظیم‌ نادر خالدی و خوانندگی رضا طباطبایی شامل ۱۰ قطعه؛ «افسانه»، «جُلفا»، «اصفهان بولریاس»، «آفرینش»، «نوستالژی»، «رستاخیز»، «زمانه»، «آیینه خیال»، «نوروز»، «زاینده رود» است.