چالش لیگ نخبگان برای سرخابی‌ها

داود عطایی
روزنامه‌نگار

نحوه عملکرد دو تیم پرسپولیس قهرمان فصل گذشته لیگ برتر و استقلال نایب قهرمان در دو هفته ابتدایی بازی‌ها ناامیدکننده بود. اگرچه در لیگ برتر با توجه به تغییرات گسترده در هردو تیم تا هفته پنجم یا ششم شرایط قابل تغییر و احتمال اینکه در ادامه هماهنگی بازیکنان جدید با بازیکنان فصل گذشته بیشتر شود، زیاد است اما مسأله اساسی اینجاست که وقتی پرسپولیس در برابر تیم آماده و قبراق تراکتور و استقلال مقابل ملوان جوان و باانگیزه در لیگ داخلی به مشکل جدی می‌خورند و با مکافات و چاشنی شانس از شکست می‌گریزند، چگونه می‌توانند در پیکارهای سرنوشت‌ساز لیگ نخبگان موفق و بی‌اشتباه در حد قهرمانان باشگاه‌های آسیا ظاهر شوند.
فقط سه هفته دیگر پرسپولیس باید در خانه الاهلی عربستان نخستین دیدار خود را با فرمت جدید لیگ نخبگان که هر تیم در دور مقدماتی با هشت تیم دیگر مصاف می‌دهد، برگزار کند. برخلاف سرخ‌پوشان پایتخت که حتی نمی‌دانند در رقابت‌های آسیایی در کدام ورزشگاه و کدام شهر باید از حریفان خود پذیرایی کنند، نمایندگان باشگاه‌های قاره‌کهن با تمام قوا به میدان می‌آیند. پرسپولیس در حالی در هفته دوم باید از پاختاکور پذیرایی کند که به گفته مسئولان تیم هنوز در کشاکش جذب وینگر راست و مهاجم گلزن و تراز اول است.
اوضاع استقلال هم بهتر از پرسپولیس نیست. آبی‌ها هنوز هفته دوم نشده اطلاعیه‌نویسی و بهانه‌جویی را شروع کرده‌اند. نکونام بعد از ناکامی در مسابقه با ملوان از یارگیری مدیران گله کرد و بازی نکردن بلانکو و نداشتن دفاع راست جایگزین برای رامین رضاییان و کمبود بازیکن را یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت دانست، غافل از اینکه تیم‌های رقیب در لیگ برتر گاهی اوقات با یک‌چهارم یا یک‌سوم بودجه استقلال بهترین بازی‌ها را در رویارویی مستقیم با این تیم ارائه می‌دهند. نکونام اگر باهوش باشد باید بیشتر به عدم هماهنگی دفاع‌های مرکزی تیمش بپردازد و به این مسأله مهم واکنش نشان دهد که مدافعان آبی‌پوش چگونه در روز 26 شهریور در پیکار با الغرافه قطر صف‌آرایی می‌کنند و مانع گلزنی خوسلو یکی از بهترین مهاجمان فصل قبل رئال مادرید و تیم ملی اسپانیا می‌شوند.
استقلال اگرچه در بازی با ملوان موقعیت‌های گلزنی زیادی خلق کرد اما مهاجمان و هافبک‌های تیم توفیقی در گلزنی نداشتند و اگر در بازی‌های باشگاهی آسیا هم تا این حد در ضربات آخر ناهماهنگ و گل‌نزن باشند، خیلی زود از چرخه رقابت برای صعود به دور بعدی کنار می‌روند.
به هر حال چالش لیگ نخبگان و مبارزه با هشت تیم قبراق و سرحال آسیایی برای سرخابی‌ها بسیار مهم‌تر و حساس‌تر از لیگ برتر فوتبال ماست. پرسپولیس باید در روز نهم مهر نیز در هفته دوم به مصاف پاختاکور ازبکستان برود. این در حالی است که با توجه به اظهارات ضدونقیض مسئولین شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی، امید چندانی برای میزبانی سرخ‌ها در آزادی وجود ندارد و به احتمال فراوان شاگردان گاریدو در هفته دوم هم از امتیاز میزبانی در خانه محرومند و معلوم نیست در کدام‌یک از ورزشگاه‌های تختی، اراک و یا حتی قزوین باید با حریف ازبک رودررو شوند.
استقلال هم در هفته دوم میهمان تیم قدرتمند السد قطر است؛ تیمی ریشه‌دار و با سابقه طولانی در باشگاه‌های آسیا که به راحتی یقه تیم‌های قدرتمند عربستانی و حتی در مراحل بالاتر باشگاه‌های کره‌ای و ژاپنی را می‌گیرد. بنابراین عبور از سد السد قطر هم به سادگی امکانپذیر نیست و بی‌شک نیازمند طرح و برنامه مشخص و تاکتیک‌های بدیع و غیرقابل پیش‌بینی است.
آنچه مسلم است فرصت هماهنگی و رفع نقایص، هم برای خوان کارلوس گاریدو و هم جواد نکونام محدود و کوتاه است. اگر ایرادات اساسی هر دو تیم در خط حمله و به‌خصوص در دفاع تیمی برطرف نشود، شاهد ثبت نتایج ضعیف و ناامیدکننده در همان هفته اول لیگ نخبگان خواهیم بود. هواداران دوآتشه و متعصب دو تیم صرفنظر از مشکلات تیم‌ها در فصل نقل و انتقالات، منتظر درخشش بازیکنان در رقابت‌های آسیایی هستند و به هیچ‌وجه بهانه‌جویی و عدم مسئولیت‌پذیری را از جانب مسئولان دو باشگاه، مربیان و بازیکنان نمی‌پذیرند.