برگزاری 3 دیدار لیگ با کمک داور ویدیویی

ویدیو چک با نقاب VAR

هفته دوم مسابقات لیگ برتر فوتبال روزهای پنجشنبه و جمعه در حالی برگزار شد که VAR در برخی از بازی‌ها بر نتیجه نهایی تأثیرگذار بود. بالاخره بعد از مدت‌ها انتظار چشم هواداران فوتبال به جمال VAR باز شد، البته این کمک داور ویدیویی که در حال حاضر در لیگ برتر وجود دارد با VAR تفاوت زیادی دارد و در واقع در اتاق VAR فوتبال ایران، داور تنها شاهد پخش تصاویر آهسته از مانیتور خودش است که حتی این تصاویر برای هواداران پخش نمی‌شود. این VAR  شباهت زیادی با  ویدیو‌چک دارد اما به هر حال این تکنولوژی که در فوتبال ایران وجود دارد در هفته دوم هم خودنمایی کرد. در این بین تنها در چند بازی شاهد خودنمایی کمک داور ویدیویی بودیم و سایر دیدارها بدون VAR برگزار شد.

اخراج رفیعی با دخالت کمک داور ویدیویی
روز نخست از هفته دوم مسابقات لیگ برتر با برگزاری 4 دیدار آغاز شد. مهم‌ترین دیدار این روز را می‌توان به جدال تراکتور با پرسپولیس دانست، جایی که در سمت مقابل بازیکنانی همچون علیرضا بیرانوند، مهدی ترابی، دانیال اسماعیلی فرد و حتی سایر پرسپولیسی‌هایی همچون شجاع خلیل‌زاده خود را مقابل تیم سابق‌شان پرسپولیس می‌دیدند. جدالی که هر چند در نهایت با تساوی به پایان رسید که VAR نقش تعیین‌کننده‌ای در صحنه اخراج سروش رفیعی، بازیکن پرسپولیس داشت. ضمن اینکه در این بازی صحنه دیگری نیز وجود دارد که نشان می‌دهد شوت بازیکن پرسپولیس پشت محوطه جریمه تراکتور به دست ترابی خورده و در واقع دست باز این بازیکن مانع بزرگی در مسیر توپ بوده است که البته این صحنه برای بازبینی به اتاق VAR نرفت تا این دیدار با تساوی 1-1 پایان یابد.

VAR به درد نساجی نخورد
دیدار آلومینیوم اراک و نساجی مازندران هم در ورزشگاه امام خمینی(ره) با سیستم کمک داور ویدیویی برگزار شد. در حالی که شاگردان مجتبی حسینی با تک گل عارف حاجی‌عیدی نیمه اول را با پیروزی یک گله به رختکن رفته بودند، در ابتدای نیمه دوم و در دقیقه 50 حسین زامهران در محوطه جریمه با برخوردی که با مدافع آلومینیوم اراک داشت، سرنگون‌ شد و داور به سراغ کمک ویدیویی رفت اما خبری از پنالتی نشد. این مسابقه با گلزنی محمد عباس‌زاده در دقیقه ۹۴ با نتیجه یک بر یک به پایان رسید و اگر در دقیقه 50 برای آنها پنالتی گرفته می‌شد، شاید نتیجه بازی، طور دیگری رقم می‌خورد. 2 بازی دیگر روز نخست بین تیم‌های فولاد- مس کرمان و گل گهر - استقلال خوزستان هم  بدون حضور VAR  برگزار شد.

مشکلات آبی‌ها باVAR  حل شد
در روز دوم هم دیدار تیم‌های ذوب‌آهن – هوادار، چادرملو- شمس‌آذر و خیبر- سپاهان بدون VAR برگزار شد و تنها دیداری که در این روز با VAR خودنمایی کرد، دیدار استقلال و ملوان بود. در این دیدار ملوانی‌ها 2 بار جلو افتادند اما داور با کمک وی‌ای‌آر 2 پنالتی به سود آبی‌ها گرفت تا بازی 2-2 به پایان برسد. استقلال در دو مسابقه از این فناوری سود برده است و این تیم در حالی در دیدار با شمس‌آذر قزوین با نتیجه دو بر یک پیروز شد، که گل دوم آبی‌های تهران در شرایطی به‌ثمر رسید که ابتدا داور به‌دلیل آفساید این گل را مردود اعلام کرد اما پس از بررسی VAR گل استقلال سالم اعلام شد تا سه امتیاز مهم به حساب نکونام واریز شود. در هفته دوم هم VAR دوباره به داد جواد نکونام و تیمش رسید.