کشف پرنده‌های زینتی و کمیاب از قاچاقچیان در مرز

گروه حوادث /قاچاقچیان پرنده‌های کمیاب و زینتی هنگام انتقال محموله پرندگان به ارزش 300 میلیون تومان به کشور از سوی مرزبانان سیستان و بلوچستان دستگیر شدند.
سردار شجاعی فرمانده مرزبانی سیستان و بلوچستان گفت: مأموران مرزبانی با هدایت عملیاتی و پشتیبانی در مسیرهای احتمالی تردد قاچاقچیان به اجرای کمین هدفمند پرداختند و قاچاقچیان را که در حال انتقال محموله قاچاق به داخل کشور بودند، مشاهده کردند. قاچاقچیان پرنده‌های زینتی که قصد داشتند محموله خود را وارد کشور کنند با مشاهده مأموران، اقدام به تیراندازی به سمت مرزداران کردند که مأموران نیز بلافاصله با اتخاذ موضع و تاکتیک عملیاتی مناسب اقدام مقابله‌ای انجام دادند و به علت حجم زیاد آتش مرزداران، قاچاقچیان تاب مقابله را از دست دادند و مأموران مرزبانی سیستان و بلوچستان در یک عملیات ضربتی ضمن دستگیری یک قاچاقچی، ۱۳۰ عدد پرنده زینتی از نوع «طوطی سبز» و تعداد ۵ قلاده «میمون» را کشف کردند.
سردار شجاعی با تأکید بر حفاظت از محیط زیست و گونه‌های بومی منطقه بیان داشت: هرگونه ورود و خروج پرندگان و گونه‌های جانوری باید از طریق مبادی قانونی انجام گیرد چرا که قاچاق در این زمینه علاوه بر تخریب محیط زیست، می‌تواند اثرات نامطلوبی در سلامت سایر گونه‌ها و حتی انسان نیز داشته باشد. کارشناسان ارزش پرنده‌های کشف شده را بیش از ۳ میلیارد ریال برآورد کردند که پس از تکمیل پرونده مقدماتی تحویل مراجع ذیصلاح شدند.