میزان وصولی‌های بیمه‌شدگان 86 درصد افزایش یافت

درآمد 90 هزار میلیارد تومانی تأمین اجتماعی

ایلیا پیرولی
خبرنگار

 
افزایش ۱۴/۴ درصدی بیمه‌شدگان اشتغال و رشد ۳۷/۱ درصدی تعداد بیمه‌شدگان فراگیر در سه سال اخیر در حالی است که میزان وصولی‌های سازمان تأمین اجتماعی از محل حق بیمه‌های پرداختی کارفرماها به 86 درصد رسیده و بیش از 90 هزار میلیارد تومان درآمد پایدار نصیب این سازمان شده است.
امروز هرآنچه که تحت عنوان منابع پایدار در بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌گر اجتماعی در کشور تأمین می‌شود، به عنوان نیاز امروز و تضمینی برای همه آیندگان و نسل‌های آینده این نهاد به شمار می‌رود. به نوعی امروز جذب ورودی‌ها و دریافت حق بیمه از آنها تا نسل‌های آینده را تضمین خواهد کرد که بتوانند از تعهدات این سازمان در آینده بهره‌مند شوند.
وصول حق بیمه و پرداخت به‌روز آن از سوی کارفرمایان بخش خصوصی و دولتی سازمان تأمین اجتماعی را در مسیر تحقق تعهدات همه‌جانبه این نهاد بزرگ بیمه‌ای یاری خواهد کرد. البته که جذب بیمه‌شدگان جدید مسیر تأمین منابع پایدار و اجرای بهتر تعهدات در قالب همه مستمری‌بگیران و بیمه‌شدگان را فراهم می‌کند.
یکی از رویکردها و تکالیف اصلی سازمان تأمین اجتماعی، صیانت از منابع بین‌نسلی و حفظ این ذخایر برای آیندگان سازمان است، زیرا این نهاد بیمه‌گر متعلق به همه بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش با جامعه آماری حدود ۴۷ میلیون نفری گروه‌های هدف است.
سازمان تأمین اجتماعی با توجه به وصول حق بیمه به‌عنوان منابع پایدار در راستای ارائه خدمات گسترده و اجرای تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت به جامعه هدف، جذب بیمه‌شدگان جدید و رشد جامعه تحت پوشش را در اولویت دارد.
 
رشد بیمه‌شدگان شاغل
براساس داده‌های آماری مدیریت و آمار محاسبات اقتصادی و اجتماعی سازمان تأمین ‌اجتماعی، در سه سال اخیر تعداد یک میلیون و ۴۴۰ هزار بیمه‌شده اجباری که همان بیمه‌شدگان شاغل هستند، مشمول بیمه سازمان تأمین اجتماعی شده‌اند؛ مجموع این داده‌های آماری رشد ۱۴/۴ درصدی این حوزه را نشان می‌دهد. در این بازه زمانی میزان بیمه‌شدگان اجباری تأمین اجتماعی از ۱۰ میلیون نفر به ۱۱ میلیون و ۴۴۰ هزار نفر افزایش یافته است؛ در واقع با احتساب افزایش بیمه‌شدگان اجباری، این نوع افراد بیمه‌شده در حال حاضر معادل ۷۰ درصد کل بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی را تشکیل می‌دهند.
در همین مدت یک میلیون و ۲۶۰ هزار بیمه‌شده در قالب بیمه فراگیر خانواده ایرانی و مشاغل آزاد، دانشجویان، زنان خانه‌دار، بیمه‌ اختیاری، کارفرمایان صنفی و بیمه‌های توافقی تحت ‌پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفته‌اند. مجموع تعداد بیمه‌شدگان فراگیر نیز از سه میلیون و ۳۹۳ هزار نفر تا قبل از مهرماه سال ۱۴۰۰ به چهار میلیون و ۶۵۳ هزار نفر تا انتهای خرداد امسال رسیده که ۳۷/۱ درصد میزان رشد تعداد بیمه‌شدگان فراگیر در این مدت بوده است. با افزایش این تعداد بیمه ‌شده، پایداری سازمان تأمین ‌اجتماعی مبتنی بر سیاست‌های کلی تأمین ‌اجتماعی (ابلاغی مقام معظم رهبری) و پوشش بیمه فراگیر در راستای عمل به اصل ۲۹ قانون اساسی و ماده یک قانون تأمین اجتماعی در راستای توسعه و تعمیم بیمه‌های اجتماعی محقق شده است.
آمارهای موجود نشان می‌دهد با جذب بیمه‌شدگان جدید، افزایش منابع پایدار از محل وصول حق بیمه‌ها به بیش از 90 هزار میلیارد تومان رسیده است.
 
ضرورت اجرای بموقع تعهدات
اگر حدود ۶ تا ۸ میلیون فرد شاغل بدون بیمه که در بخش‌های مختلف کسب‌وکار و حوزه اشتغال غیررسمی فعالیت دارند به جمع بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی افزوده شوند، مسیر تضمین آیندگان به نوعی محکم‌تر خواهد شد و زندگی وابستگان به این سازمان بزرگ بیمه‌ای در راستای پرداخت مستمری به بازنشستگان و مستمری‌بگیران چرخش بهتری خواهد داشت.
تأمین بموقع منابع علاوه بر اجرای تعهداتی مانند پرداخت مستمری، هزینه‌های درمانی و بیمه‌ای، در جهت سیاست‌گذاری خرید خدمت و اجرای تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت، تأمین‌اجتماعی نیز نقش جدی دارد، بنابراین می‌توان گفت که اجرای تعهدات جاری سازمان تأمین ‌اجتماعی به تأمین منابع از سوی بیمه‌پردازان بستگی دارد.
بنابراین در صورتی که بتوان افراد فاقد بیمه را نیز در سال‌های اخیر از خدمات بیمه‌ای، درمانی و حتی بازنشستگی در سال‌های آینده بهره‌مند کرد، این نفع دوسویه شامل همه بیمه‌شدگان، شرکای اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی خواهد شد. در این مسیر داشتن منابع پایدار حاصل از وصول حق‌بیمه از سوی افراد بیمه‌شده می‌تواند این روند را برای بزرگ‌ترین نهاد بیمه‌ای در کشور تسهیل کند.

جستجو
آرشیو تاریخی