وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به رفع دغدغه‌های گندمکاران:

مطالبات کشاورزان سر وقت پرداخت می‌شود

نفیسه امامی
خبرنگار


غلامرضا نوری قزلجه به دنبال کسب رأی اعتماد مجلس، راهی وزارت جهاد کشاورزی شد و ضمن ملاقات با مسئولان در نشستی گزارش بخشی از رویدادهای وزارتخانه را دریافت کرد. وزیر جهاد کشاورزی اهمیت دادن به امنیت غذایی و خودکفایی در تولید گندم و همچنین حمایت از کشاورزان و پرداخت بموقع مطالبات آنان را از جمله اولویت‌های اصلی دولت در بخش کشاورزی عنوان کرده است.
نوری قزلجه در اولین گام، ضمن پرداختن به چالش‌ها و دغدغه کشاورزان و دامداران، اولین وعده‌های خود برای حل مشکلات این حوزه را پس از اخذ تأیید صلاحیت از مجلس شورای اسلامی اعلام و تأکید کرده است: از زمان تشکیل دولت، به دنبال منابع پرداخت پول گندمکاران بودیم.
وزیر جهاد کشاورزی با اعلام این خبر که مطالبات کشاورزانی که تا پایان مردادماه محصول خود را تحویل داده باشند، تا قبل از پایان شهریورماه تسویه خواهد شد، گفته است: هزینه مابقی گندم‌های خریداری شده که تا مهر ماه ادامه خواهد داشت نیز بموقع پرداخت می‌شود.
وی به نزدیک بودن سال زراعی جدید و کشت پاییزه اشاره کرد و گفت: باید نهایت تلاش را برای ایجاد شرایط مطلوب و تأمین نهاده‌های کشاورزی مورد نیاز بهره‌برداران داشته باشیم.
طبق اعلام رئیس بنیاد ملی گندمکاران تاکنون ۹۵ همت از مطالبات گندمکاران پرداخت شده و ۱۱۱ همت باقی مانده است که انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر پرداخت شود.
پیش از این نیز محمدعلی نیکبخت وزیر سابق جهاد کشاورزی اعلام کرده بود بیش از 94 همت از پول گندمکاران پرداخت شده است و بر‌اساس آخرین پیگیری‌ها 40 همت دیگر بزودی پرداخت می‌شود. نیکبخت تأکید کرده بود دولت تا پایان شهریور بر‌اساس قانونی که در بودجه سال 1403 آمده باید همه مطالبات و بدهی‌های خودش و مطالبات گندمکاران را به صورت صددرصد پرداخت کند.
پرداخت بموقع مطالبات کشاورزان همواره یکی از مسائل مهم و پرچالش برای کشاورزان محسوب می‌شود، چراکه کشاورز محصول خود را در اختیار دولت می‌گذارد و باید برای تأمین هزینه‌های معیشتی و تولید محصول مطالبات خود را از دولت دریافت کند درحالی که کشاورزان، هر سال به دلیل تأخیر در پرداخت مطالبات‌شان با مشکل مواجه می‌شوند، زیرا با هزینه‌هایی همچون پول اجاره کمباین و دستمزد کارگران روبه‌رو هستند.
نحوه پرداخت مطالبات گندمکاران بر‌اساس نوبتی است که محصول را تحویل دولت داده‌اند. در همه استان‌ها میزان گندم تحویلی داخل سامانه درج می‌شود و از طریق سامانه به ترتیبی که محصول را تحویل داده‌اند، پرداخت‌ها انجام می‌شود. در سال گذشته پرداخت‌ به کشاورزان در آبان ماه انجام شد، اما امید است روند پرداخت تکمیل مطالبات تا انتهای شهریور برای برداشت‌های آخر فصل به اتمام برسد.

 

بــــرش

خرید 206 همت گندم از کشاورزان
در شرایط فعلی خرید گندم از کشاورزان در حال انجام است و براساس آمار اعلام شده از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است. عطاءالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران در همین رابطه گفته است مجموع گندم‌های خریداری شده بنابر آمار از ابتدای فصل برداشت ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۲۰۶ همت از کشاورزان خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸ درصد رشد داشته است. به گفته او، برآوردها حاکی از آن است که میزان خرید تضمینی گندم به ۱۲ میلیون تن و تولید ۱۵ میلیون تن برسد.

جستجو
آرشیو تاریخی