اخذ مشورت از رهبری؛ هم ضروری، هم بدیهی

اینجا ستون «ذره بین» است و ما با دقت بیشتری به جزئیات یک سوژه خبری پرداخته ایم:


پس از سخنان رئیس جمهور در دفاع از کابینه پیشنهادی خود در صحن علنی مجلس، برخی نمایندگان مدعی شدند که پزشکیان «از رهبری خرج کرده است»؛ ادعایی که حتی پس از گذشت چند روز از جلسه چهارشنبه از سوی دفتر رهبری تکذیب نشد. همچنان که سال 1396 پایگاه حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با انتشار یادداشتی پیش از جلسه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی کابینه دولت یازدهم با موضع‌گیری خود، به گمانه‌زنی‌ها پایان داد. بنابراین، این ادعا که رئیس جمهور از رهبری هزینه کرده است، سخن دقیقی ارزیابی نشده و نمی‌شود.
پر واضح است، اظهارات رئیس جمهور در جلسه چهارشنبه گذشته در حضور نمایندگان مجلس و در پیشگاه مردم، تأکیدی بر این مهم بوده است که دولت چهاردهم، علاوه بر بیان شعار «وفاق ملی»، بر عمل به این شعار نیز پایبند است و در وهله اول، اخذ مشورت و تعامل و هماهنگی با رهبر معظم انقلاب را نیز در این چهارچوب لازم و ضروری می‌شمارد.
نگاهی به دایره مشورت پزشکیان در جریان انتخاب وزرای خود نشان می‌دهد که این دایره از تعیین شورای راهبری و تشکیل کمیته‌های تخصصی را در خود جای داده و طبعاً اخذ مشورت از رهبر معظم انقلاب، نه تنها پدیده‌ای خارج از روال و یا فاقد اولویت نبوده  بلکه ضروری و بدیهی است. وسعت این دایره چنان زیاد بود که حتی رقبای رئیس جمهور در جریان انتخابات اخیر را نیز در خود جای می‌داد ، بنابراین نباید روحیه مشورت‌پذیری پزشکیان را به تفاسیر غلط آلوده کرد.
 
تیغ دولبه سوء برداشت
از سوی دیگر، برخی تلاش داشتند تا سخنان رئیس جمهور را چنان وارونه جلوه دهند که گویی این رهبری انقلاب است که تک تک وزرا را انتخاب و به واسطه رئیس جمهور به مجلس معرفی می‌کند! حتی برخی حامیان پزشکیان نیز از سر طعنه، گزاره‌هایی به کار بردند تا از این فرصت، نه آنکه از رئیس جمهور دفاع کنند بلکه صرفاً از رقبای سیاسی خود انتقام بگیرند. ضدانقلاب نیز از همین دریچه به ماجرا نگاه و تلاش کرد تا پروژه تازه‌نفس «وفاق ملی» را با انحراف معنایی مواجه کند. حال آنکه مشی همیشگی رهبری انقلاب بر حمایت از دولت منتخب ملت و مردم‌سالاری دینی بوده است؛ امری جاری و ساری که از دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی تا دولت خاتمی و احمدی‌نژاد و روحانی و شهید رئیسی برای همگان روشن بوده است.
حمایت رهبر انقلاب از دولت چهاردهم نیز بارها به تصریح رئیس جمهور، صورت گرفته است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با  اعلام نظر مثبت خود درخصوص وزرایی که دکتر پزشکیان در جایگاه مشورت از ایشان نظرخواهی کردند، همان حمایتی را از دولت چهاردهم داشتند که ممکن است با اعلام نظر منفی درباره سایرین به کار برده باشند.
سوء برداشت از اعلام هماهنگی رئیس جمهور با رهبر انقلاب در حالی رخ داد که انتصاب وزیر شایسته زن در قامت سکاندار وزارت راه و شهرسازی، مورد حمایت رهبری قرار گرفت یا گزینه مدنظر پزشکیان به عنوان وزیر ارشاد که از رهبر انقلاب حکم مسئولیت مؤسسه اطلاعات را به امانت داشت، با اجازه رهبری به مجلس معرفی شد.
 
اختیارات رئیس جمهور
صداقت رئیس جمهور در برابر نمایندگان مجلس، نه خرج‌کرد از رهبری بود و نه نافی مسئولیت وزرا در قبال اختیارات‌شان؛ در برخی دوره‌های دولت، بیان می‌شد که رئیس جمهور اختیارات کافی ندارد یا به او اجازه اجرای سیاست‌هایش داده نمی‌شود حال اما با رئیس جمهور و معاون اولی  مواجه هستیم که ضمن رد ادعای اختیار نداشتن، بدون لاپوشانی روندها، صادقانه از همکاری و مساعدت همگان با دولت سخن می‌گویند و با علمداری شعار «وفاق ملی» می‌خواهند تا دیگران نیز با صداقت و اتحاد، به این وظیفه مهم جامه عمل بپوشانند.

جستجو
آرشیو تاریخی