سیاست خارجی

سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه دولت چهاردهم بعد از رأی اعتماد بهارستان و آغاز مسئولیت خود در وزارت امور خارجه، یک رسانه ژاپنی را برای نخستین گفت‌و‌گوی رسانه‌ای خود برگزید. پیشترعراقچی در دوره مسئولیت خود مسئولیت سفارت ایران در ژاپن را تجربه کرده بود و ترجیح داد طی گفت‌و‌گوی خود با رسانه ژاپنی از رویکرد وزارت امور خارجه دولت مسعود پزشکیان برای توسعه مناسبات با کشورهای بزرگ آسیایی از جمله ژاپن بگوید.
در همین راستا عراقچی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «کیودو» ژاپن به شناخت خود از این کشور بزرگ آسیایی اشاره کرد و با بیان اینکه ایران و ژاپن با قابلیت‌های متمایز ولی در عین حال مکمل یکدیگر، از ظرفیت عظیمی برای مشارکت ثبات‌ساز و سودمند برای طرفین در سراسر قاره وسیع آسیا برخوردارند، تصریح کرده است که در این راستا، گسترش روابط اقتصادی و تجاری میان ایران و ژاپن گزینه‌ای طبیعی و منطقی به نظر می‌رسد. در همین راستا انتظار می‌رود که این تشریک مساعی در راستای همکاری‌های ثمربخش ادامه یابد. عراقچی برقراری روابط با شرق آسیا را هدف اساسی سیاست خارجی دولت چهاردهم دانسته و با تأکید بر جایگاه برجسته ژاپن در اولویت‌بندی دولت پزشکیان گفته است که تهران و توکیو ضروری است در مواجهه با بلاتکلیفی‌ها و بی‌ثباتی‌ها و تحولات سریع جهانی، رویکردی رو به جلو به منظور گشودن راه‌های جدید برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان ایران و ژاپن اتخاذ کنند.  به گفته او طرفین باید بر موانعی که سد راه منافع مشترک دو کشور هستند فائق آمده و نیازهای حیاتی مشترک را در اولویت قرار دهند.  این کار از طریق ارزیابی جامع چشم‌انداز کنونی به بنیان گذاشتن مشارکتی سازنده که پیشرفت و سعادت را برای هر دو ملت به ارمغان آورد، می‌انجامد.
 
مذاکرات لغو تحریم ها
وزیر امور خارجه در پاسخ به این پرسش که این همکاری با وجود تحریم‌های امریکا چگونه انجام می‌شود و اساساً دولت پزشکیان چه برنامه‌ای برای رفع تحریم‌ها و روابط با اروپا دارد، گفت: وزارت امور خارجه ایران به‌ عنوان گامی تعیین‌ کننده در راستای رفع تحریم‌های اقتصادی ایران و بازگشت آن به روابط تجاری عادی در جامعه بین‌المللی، به دنبال مدیریت تنش‌ها با واشنگتن و بازسازی روابط با کشورهای اروپایی خواهد بود، اما به شرط کنار گذاشتن رویکرد خصمانه آنها و تلاش برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ و رفع تحریم‌ها.
عراقچی در توضیح بیشتر افزود: من در تبیین سیاست خارجی خود در مجلس بر هدف حیاتی لغو تحریم‌ها، بویژه تحریم‌های یکجانبه، از طریق مذاکرات جدی، متمرکز و زمان‌مند در عین پایبندی به اصول بنیادین کشور تأکید کردم.
عراقچی در این رابطه که آیا ایران و ژاپن امکان همکاری در زمینه‌هایی فراتر از اقتصاد دارند، نیز افزود: در این زمینه و از دیدگاه من، ایران و ژاپن در طول تاریخ پیوندی را پدید آورده‌اند که مشخصه آن دوستی، اعتماد، احترام و درک متقابل است.  رهبران هر دو کشور این بنیانِ تزلزل‌ناپذیر را به‌خوبی ارج می‌نهند، بنیانی که به ایران و ژاپن امکان می‌دهد برای رویارویی با چالش‌های جهانی و منطقه‌ای با روحیه سازندگی و خوشبینی مشترکاً دست به تلاش بزنند. همیشه جا برای ارائـه ابتکارات هست. وزیر امور خارجه در پاسخ به این سؤال که در دیپلماسی اقتصادی دولت جدید ایران، شرکت‌های ژاپنی چه جایگاهی دارند، افزود: ایران از شرکت‌های ژاپنی‌ای که علاقه‌مند به کار در بخش نفت و انرژی ایران هستند استقبال می‌کند. ژاپن می‌تواند دوباره به میدان‌های نفتی در ایران بازگردد و سهمی در توسعه میدان‌های نفتی و تولید نفت ایران داشته باشد.

رایزنی‌های تلفنی
عراقچی همچنین پس از آغاز به کار خود در قامت وزیر امور خارجه پاسخگوی شماری از تماس‌های تلفنی همتایان خارجی و مقام‌های بین‌المللی بود. جوزپ بورل نماینده اتحادیه اروپا در سیاست خارجی طی تماس تلفنی، انتخاب عراقچی را به عنوان وزیر امور خارجه ایران تبریک گفت. بورل با اشاره به معضلات موجود منطقه‌ای و جهانی، اظهار امیدواری کرد گفت‌وگوها و مشورت‌های سیاسی میان ایران و اتحادیه اروپا در دولت جدید ادامه و گسترش یابد.  عراقچی نیز ضمن اشاره به زمینه‌های متنوع و متعدد تعامل میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از توسعه مناسبات با اتحادیه اروپا در فضای مبتنی بر احترام متقابل استقبال می‌کند و لازمه آن گفت‌وگو برای حل مشکلات فی‌مابین و رفع سیاست‌های نادرست کشورهای اروپایی است.
طرفین در این گفت‌وگوی تلفنی همچنین برخی از موضوعات مورد علاقه از جمله مذاکرات رفع تحریم‌ها و آخرین تحولات مربوط به جنگ و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را مورد توجه و تبادل‌نظر قرار دادند. آنالنا بربوک وزیر خارجه آلمان دیگر مقام اروپایی بود که در تماس تلفنی با عراقچی انتخاب او را به عنوان وزیر امور خارجه تبریک گفت. بربوک در این تماس تلفنی ابراز امیدواری کرد که کشورش در دولت جدید ایران با رفع مشکلات و موانع فراروی روابط، شاهد گسترش مناسبات میان دو کشور باشد. وزیر امور خارجه کشورمان نیز به لزوم تداوم رایزنی‌های سیاسی میان دو کشور اشاره کرد و افزود: احترام متقابل و تمرکز بر منافع مشترک، لازمه حفظ و تقویت مناسبات در عرصه‌های مختلف است.  دو وزیر خارجه همچنین در خصوص موضوعات مورد اهتمام مشترک در عرصه دوجانبه و نیز تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر کردند و عزم دو کشور را برای رفع مشکلات جاری از طریق گفت‌و‌گو و تداوم رایزنی‌های سیاسی مورد تأکید قرار دادند.

دعوت پزشکیان به عراق
فؤاد حسین وزیر خارجه عراق در گفت‌و‌گویی تلفنی با عراقچی، ضمن تبریک به همتای ایرانی خود برای انتخاب به عنوان وزیر امور خارجه ابراز امیدواری کرد ایران و عراق همچنان از نزدیک در موضوعات مختلف مرتبط با روابط دوجانبه و نیز مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی همکاری و تعامل داشته باشند. فؤاد حسین همچنین دعوت محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق از مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور کشورمان برای سفر به عراق را ابلاغ کرد.
عراقچی نیز بر اهتمام ویژه دولت جدید ایران و شخص مسعود پزشکیان به گسترش و تعمیق همه جانبه روابط بین دو کشور همسایه و مسلمان تأکید و از دعوت نخست‌وزیر عراق از پزشکیان برای سفر به این کشور تشکر و استقبال کرد. ‌وزیرامور خارجه همچنین با تسلیت ایام سوگواری اربعین حسینی، از میهمان نوازی کریمانه دولت و ملت شریف و میهمان نواز عراق از زوار اباعبدالله الحسین(ع) قدردانی کرد. وزیر امور خارجه همچنین در گفت‌و‌گوی تلفنی با همتایان خود از سوریه، ارمنستان و لبنان بر تقویت مناسبات ایران با این کشورها تأکید کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی