صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و یک - ۰۳ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و یک - ۰۳ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۲

زنان خودساخته کابینه پزشکیان

شایستگی و نه وابستگی، مبنای انتصاب زنان در دولت چهاردهم بود

حضور سه زن در کابینه چهاردهم، نشانه‌ای است از تحقق وعده رئیس‌جمهور مبنی ارتقای جایگاه زنان در نظام اداری و اجرایی کشور. با انتخاب و انتصاب‌های مسعود پزشکیان، اکنون سه زن، زنان ایرانی را در رأس دولت نمایندگی می‌کنند. زهرا بهروزآذر به عنوان معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور، شینا انصاری به عنوان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و فرزانه صادق مالواجرد به عنوان وزیر راه و شهرسازی. این انتصابات درحالی صورت گرفت که در همه دولت‌های گذشته، معمولاً زنان توانسته‌ بودند در حوزه‌های مأموریتی خود، انتظارات دولت و جامعه را تأمین کنند. شواهد نشان می‌دهد که درباره سه زن عضو کابینه مسعود پزشکیان نیز باید چنین چشم‌اندازی داشت. زیرا این انتصاب‌ها، براساس شایستگی‌های فردی این چهره‌ها رقم خورده است، نه صرفاً بر مبنای ملاحظات سیاسی و اجتماعی در زمینه توجه بیشتر به زنان. مثلاً زهرا بهروزآذر، فعالیت‌های حرفه‌ای خود را عموماً در حوزه توانمندسازی زنان، کارآفرینی زنان و رفع معضلات حوزه‌های آنان سپری کرد. شینا انصاری نیز علاوه بر مدرک مرتبط در حوزه محیط زیست، در کشورهای توسعه یافته دوره‌های مختلف مرتبط با آن را گذراند. انصاری از بدنه کارشناسی سازمان حفاظت محیط زیست است که کار خود را از رده کارشناس آغاز کرد.
فرزانه صادق مالواجرد هم سوابق طولانی در حوزه معماری و شهرسازی در شهرداری تهران و وزارت راه و شهرسازی در دو دولت گذشته دارد.
آنچه در انتصاب این زنان بیشتر جلب توجه می‌کند، این است که این زنان خودساخته هستند و جز توانمندی‌های مدیریتی و سوابق کاری مرتبط، برگ برنده دیگری ندارند. چیزی که سبب شد این سه نفر به کابینه راه یابند، صرفاً تخصص و توانایی‌های خود آنان است، نه وابستگی سیاسی، جناحی یا حتی فامیلی. این امر بیانگر این است که دست یافتن زنان به یک جایگاه، ناشی از تبعیض‌های مثبت یا خیرخواهی مردان نیست. بلکه شایستگی‌های فردی و تجارب شخص آنان بود که راه ارتقا را برای آنان هموار کرد.
جستجو
آرشیو تاریخی