فرهنگ


سیاستگذاری‌های رهبر انقلاب به مسیر حکمرانی فرهنگی کمک می‌کند
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت چهاردهم بعد از اخذ رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی و حضور در جلسه هیأت دولت به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمد و بر مسند این وزارتخانه نشست.
صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت چهاردهم بعد از حضور در این وزارتخانه در جمع خبرنگاران گفت: حوزه فرهنگ حوزه‌ای حساس با دامنه گسترده است که ذی‌نفعان متعدد با مطالبات گوناگون را در برمی‌گیرد.
صالحی با تأکید بر اصل مردم سالاری در نظام جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی بر مبنای مردم سالاری شکل گرفته و نقل و انتقال دولت‌ها به شکل مردم سالارانه اتفاق می‌افتد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ایده‌های مختلف و تنوع روش‌ها به کمک ذی‌نفعان این حوزه آمده است، درباره فعالیت در فضای مجازی نیز گفت: تا امروز فضای مجازی‌ بنده یک حوزه شخصی بوده و در طول مسئولیتم در رسانه اطلاعات نیز فضای مجازی شخصی خود را داشتم و حالا که مسئولیت وزارت فرهنگ را بر عهده دارم این فضا یک فضای حقوقی است که طبعاً این دو ساحت در عین ارتباط انفصال‌هایی هم نسبت به یکدیگر دارند.

شعار «وفاق ملی» با مجموع مسائل اجتماعی پیوند خوبی برقرار کرد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با حضور در گفت‌وگوی ویژه‌ خبری گفت: با توجه به مسیری که رئیس‌جمهور محترم قبل و بعد از انتخابات طی کردند، نتیجه رأی اعتماد را دور از دسترس نمی‌دیدم، رئیس‌جمهور بحث وفاق ملی را مطرح کردند که گرچه در فضای انتخابات شعار ساده بود ولی شعاری فطری و تأثیر‌گذار بود که دعوا و نزاع نکنیم.
 
اهمیت معدل ترکیبی در انتخاب کابینه چهاردهم برای ایجاد وفاق
صالحی با اشاره به به تلاش‌های رئیس‌جمهور در جهت ایجاد وفاق ملی در انتخاب کابینه، تصریح کرد: رئیس‌جمهور در مسیر انتخاب کابینه از راه‌های مختلف تلاش کرد تا وفاق حاصل شود، یک مسیر، از مسیر کمیته‌ها و کارگروه‌ها بود که مسیر خود را طی کرد، یک مسیر از طریق حوزه گروه‌ها و احزاب و جریان‌های ذی‌نفوذ کشور بود و یک مسیر هم از طریق گفت‌و‌گو با ارکان نظام بود؛ ایشان وفاق را در یک معدل ترکیبی می‌دید و این معدل ترکیبی در حقیقت برای ایشان مهم بود.
وی تصریح کرد: ترکیب ایجاد شده در کابینه چهاردهم این‌گونه بود که معاون اول از دولت آقای خاتمی، چند وزیر از دولت آقای روحانی و چند وزیر هم از دولت شهید خدمت آیت‌الله رئیسی و چند عنصر جدید انتخاب شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: دولت چهاردهم با شکل‌گیری اکنون خود، نه دولت حزبی و نه دولت ائتلافی است، چراکه دولت ائتلافی به جریان‌ها سهم می‌دهد و مسیر خاص خودش را دارد و کابینه امروز در واقع دولت وفاق بود به این معنا که از مجراهای مختلف به یک معدل رسید و معدل را تقدیم مجلس کرد.
 
به دریافت معدل امروز کابینه از سوی مجلس خوش‌بین بودم
صالحی افزود: وقتی ترکیب کابینه مسیر خود را طی کرد، توانست در فضای مجلس هم جای خود را پیدا کند و بنده از روز اول نسبت به این نتیجه خوش‌بین بودم، به دلیل اینکه رئیس‌جمهور صادقانه با نمایندگان مجلس ارتباط برقرار کرده بود.
 
نقش بسزای مجلس در تشکیل کابینه چهاردهم
وی در ادامه تصریح کرد: سهم دوستانی که به درخواست رئیس‌جمهور پاسخ مثبت دادند و این دست را فشردند اهمیت زیادی دارد؛ ریاست مجلس سهم بسیار زیادی داشتند، هیأت ریسه و نمایندگان ذی نفوذ و تأثیرگذار موجب شدند تا این مسیر اتفاق افتاد.
 
رأی کم‌سابقه مجلس به دولت در تاریخ انقلاب اسلامی
 
وریر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: اگر این مسیر با عدم رأی اعتماد به چند وزیر رخ می‌داد در این بین یک فترت پدید می‌آمد که خوشبختانه مجلس اجازه نداد این فترت پیش آید. هم به کل کابینه رأی داد و هم رأی بالایی داد. شاید در طول تاریخ انقلاب کمتر شاهد این موضوع باشیم که مجلس شورای اسلامی به همه وزرا در این معدل رأی داده باشد. وی تصریح کرد: رئیس‌جمهور با شعار درست «دولت وفاق ملی» که سطوح مختلفی دارد پای این دولت ایستاد و آن را پیگیری کرد و با وجود فشارها عقب‌نشینی نکرد.
 
دولت باید ضلع درونی داشته و بیندیشد چگونه ابَرمسأله‌ها را به وفاق درون کابینه‌ای تبدیل کند
صالحی در عین حال تصریح کرد: بنابراین دولت باید ضلع درونی داشته باشد و بیندیشد که چگونه ابَرمسأله‌ها را به یک وفاق درون کابینه‌ای تبدیل کند و از رأس تا ذیل، وزرا، کارشناسان و مدیران به مسائل به‌صورت بخشی نگاه نکنند.

جستجو
آرشیو تاریخی