روایت‌هایی از دلدادگی هنرمندان به امام حسین(ع) در مسیر پیاده‌روی اربعین

رنگین کمانی از هنرآفرینی در آیین اربعین

موکب بین‌المللی «طوفان‌الفن» به همت بخش بین‌الملل حوزه هنری انقلاب اسلامی و کانون هنر شیعی و با حضور هنرمندان کشورهای محور مقاومت کار خود را در عمود ۷۸۵ آغاز کرد.
موکب «طوفان‌الفن» خدمات هنری و هویت بصری هنری- مقاومتی را به زائران سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) ارائه می‌کند که بخش‌های هنری و خدماتی چون هنرهای تجسمی، خطاطی، چاپ اقلام و شعارهای فرهنگی روی البسه زوار را شامل می‌شود. همچنین بخش ویژه کودکان و نوجوانان در این موکب راه‌اندازی شده است که توانسته توجه زائران اربعین را به خود جلب کند.
در این بین برگزاری نمایشگاه هنرهای تجسمی از آثار برگزیده با موضوع فلسطین و عاشورا بازدیدکنندگان زیادی را به همراه داشته است. همچنین برپایی موکب با هدف معرفی هنر مقاومت به زوار سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) باعث شد تا هنرمندان متعددی از کشورهایی چون ترکیه، فلسطین، عراق و لبنان ضمن بازدید از موکب، به هنرنمایی در حوزه تجسمی بپردازند.
مدیریت بخش هنری موکب «طوفان‌الفن» را مسعود نجابتی، مدیر کانون هنر شیعی و چهره سال هنر انقلاب برعهده دارد.
لازم به ذکر است که موکب هنر مقاومت طوفان الفن تا پایان اربعین حسینی در عمود ۷۸۵ پذیرای زوار اباعبدالله الحسین(ع) است.

روایت راهیان به عمود ۵۵۷ رسید
هشتمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین (روایت راهیان) که کار خود را در عمود ۴۳۰ آغاز کرده بود بعد از ۳۰ اجرای متنوع هنرهای نمایشی، سرود و تعزیه در این عمود برای ادامه اجراهای خود به عمود ۵۵۷ رسید.
هشتمین روایت راهیان با حضور ۲۰۰ هنرمند هنرهای نمایشی کشور اجراهای دوزبانه خود را در مسیر پیاده‌روی زائرین اربعین حسینی آغاز کرد و پس از خدمت به زوار عمود ۴۳۰ حالا برای ادای نذورات فرهنگی خود به عمود ۵۵۷ عزیمت کرد.
کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی که خود نیز هرساله این کاروان را همراهی می‌کند در مورد برنامه‌های هشتمین تجربه روایت راهیان گفت: امسال نیز همانند هفت سال گذشته توفیق فراهم‌سازی شرایط حضور هنرمندان علاقه‌مند به شرکت در این نذر فرهنگی را داشتیم و توانستیم ۹ گروه گوناگون هنری در رشته هنرهای نمایشی را به کربلای معلی بیاوریم.
وی افزود: امسال با چهار گروه تعزیه، دو گروه نمایش خیابانی، یک گروه نمایش عروسکی، یک گروه سرود و یک گروه سنج و دمام میزبان زائرین اربعین حسینی هستیم. در این مسیر گروه‌ تعزیه شریفه بنت الامام الحسن به سرپرستی و کارگردانی سیدحسن موسوی خلفی، گروه تعزیه هیأت محبین اهل بیت(ع) به سرپرستی و کارگردانی حسن سواری، گروه تعزیه قمر بنی هاشم به سرپرستی‌ و کارگردانی ابوالفضل میرزا احمدی و گروه تعزیه جنت الحسین به سرپرستی و کارگردانی محمد صادقی ما را با اجراهای فارسی و عربی خود همراهی می‌کنند.
زارعی ادامه داد: همچنین گروه نمایش خیابانی الغدیر به سرپرستی و کارگردانی عبدالحلیم تقلبی با دو نمایش عربی و گروه نمایش خیابانی سایه به سرپرستی و کارگردانی محمد صادقی با یک نمایش عربی در این همایش بین‌المللی و مردمی حضور دارند.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی افزود: ما امسال علاوه بر بهره‌مندی از هنرمندان هنرهای نمایشی اجراهای ترکیبی با کمک سرود، مداحی و شعرخوانی را هم داریم که به همین منظور گروه سرود خدام الزهرا به سرپرستی جواد ناصری ما را در این کار یاری می‌کنند. یک گروه سنج و دمام هم داریم که به سرپرستی حجت‌الله احمدبیگی همه اجراهای روایت راهیان را پشتیبانی می‌کند.
وی در ارزیابی خود از هشتمین روایت راهیان که تقریباً به نیمه‌های کار خود رسیده است، گفت: طی سه شب گذشته مردم بسیاری از کشورهای گوناگون به تماشای آثار ما نشستند و با آن انس گرفتند. ما در هشتمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین که آن را روایت راهیان می‌نامیم افتخار میزبانی و خدمت‌رسانی فرهنگی و هنری به زائرینی از کشورهایی مثل روسیه، کانادا، آذربایجان، هند، پاکستان، لبنان، ترکیه، افغانستان، بحرین، قطر، عمان، کویت و... را داشتیم و بازخوردهای خوبی از جانب آنها دریافت کردیم. بازخوردهایی که گاه دلی بود و در برخی مواقع هنرمندانی میان آنها یافت می‌شد که با نگاهی تخصصی آثار را بررسی و نظراتش را به ما منتقل می‌کرد.
زارعی در پایان گفت: نهایتاً دو روز در این عمود توقف و اجرا خواهیم داشت و پس از آن به عمودهای بعدی خواهیم رفت و در نهایت با نمایش‌های روایت راهیان میزبان زائرینی که خود را در آستانه روز اربعین به کربلای معلی رسانده‌اند می‌شویم.

سرود «حب الحسین یجمعنا» و نماهنگ «طریق العلما» اجرا می‌شود
گروه سرود خدام الزهرا(س) قطعه «حب الحسین یجمعنا» و نماهنگ «طریق العلما» را در هشتمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین اجرا می‌کند.
حسن سواری مربی گروه سرود خدام الزهرا(س) استان خوزستان که این روزها با اجرای دو سرود در همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین به نذر فرهنگی مشغول است با اشاره به یک دهه سابقه این گروه و افتخاراتی که در رویدادهای مختلف کسب کرده، می‌گوید: سال گذشته قطعه «حب الحسین یجمعنا» را که شعار همه شیعیان بود، تولید و ارائه کردیم و امسال نماهنگ «طریق العلما» را که جدیدترین تولیدمان است به صورت زنده در مسیر پیاده‌روی اربعین اجرا می‌کنیم. البته فیلم تولیدات هم در صفحات مجازی گروه منتشر شده که با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان مواجه شده است.
سواری درباره دومین حضور گروه سرود خدام الزهرا(س) در همایش پیاده‌روی تئاتر مردمی اربعین اظهار می‌کند: امسال دو اثر «حب الحسین یجمعنا» و «طریق العلما» را به دو زبان فارسی و عربی اجرا می‌کنیم. البته چند کار انقلابی هم آماده کرده‌ایم که با موضوع مکتب حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس، انقلاب، اقتدار و امنیت کشورمان به زائران حسینی ارائه می‌کنیم.
او در سخنانش به اینکه گروه سرود خدام الزهرا(س) به دو زبان فعالیت می‌کند که یکی عربی یعنی زبان محلی و دیگری فارسی که زبان ملی کشورمان است اشاره می‌کند و در معرفی قطعه «طریق العلما» می‌گوید: این نماهنگ به زمان قدیم که امکان زیارت در کربلا فراهم نبود اشاره دارد و به معنای راه علماست که همان طریق پیاده‌روی کربلا تعبیر می‌شود.
مربی گروه سرود خدام الزهرا(س) استان خوزستان با یادآوری اجراهای این گروه می‌افزاید: این گروه به‌خاطر تسلط بر زبان عربی از سوی مخاطبان کشورهای عربی با استقبال خوبی روبه‌رو شده‌اند و بسیاری از افراد پس از اجرا با اعضای گروه عکس می‌گیرند و در گفت‌و‌گو و مصاحبه‌هایشان به این نکته اشاره می‌کنند که دنبال‌کننده تولیدات این گروه سرود در فضای مجازی هستند.
او با اشاره به بازتاب دو میلیونی سرود «حب علی» و نماهنگ «مولا علی» در فضای مجازی اظهار می‌کند: بنا داریم تولیداتمان را برای سال‌های آتی روایت راهیان به سه یا چهار زبان به مخاطب اربعینی ارائه کنیم تا افراد بیشتری از آثارمان استفاده کنند. سواری درباره سابقه و افتخارات گروه سرود خدام الزهرا(س) یادآور می‌شود: این گروه با ده سال سابقه فرهنگی هنری رتبه اول جشنواره فجر را کسب کرده و در اجراهای بین‌المللی در کشورهایی چون سوریه و عراق خوش درخشیده است. این گروه علاوه بر اجراهای ملی، در برنامه‌های تلویزیونی «خندوانه»، «حسینیه معلی» «محفل» و «سال نو» سرود اجرا کرده و با بازتاب خوبی از سوی تماشاگران روبه‌رو شده است. این گروه با حضور در روایت راهیان که از سوی حوزه هنری برای هشتمین بار برگزار می‌شود افتخار تازه‌ای را کسب می‌کند، چرا که بازخوردهای مردمی خوبی را تاکنون به دست آورده و انتظار می‌رود افزایش نیز بیابد.

 

کاروان کلمات به عمود ۲۸۵ رسید
کاروان کلمات به موکب حضرت امام رضا(ع) رسید و شاعران به شعرخوانی و بیان دیدگاه‌های خود درباره اربعین حسینی و مسأله غزه پرداختند.
کاروان کلمات (شاعران و نویسندگان شاخص ایران) در مسیر پیاده‌روی اربعین امسال به موکب حضرت امام رضا علیه السلام در عمود ۲۸۵ رسید. ۲٠ شاعر و نویسنده استودیوی این موکب به شعرخوانی و بیان دیدگاه‌های خود درباره اربعین حسینی و مسأله غزه پرداختند. عصر شعر بزرگ انتصار کلمات در نجف اشرف و نیز شب شعر بزرگ کلمات فتح در موکب حاج قاسم از دیگر برنامه‌های این کاروان بوده است. اکبر صحرایی، محسن مؤمنی شریف، محمدسعید میرزایی، میلاد عرفان‌پور، قادر طراوت‌پور، سجاد سامانی، محمدرضا طهماسبی، عباس شاهزیدی خروش و مجتبی احمدی از جمله شاعرانی بودند که به شعرخوانی و گفت‌و‌گو پرداختند.

 

عصر شعر انتصار کلمات در نجف اشرف
بیت حضرت امام خمینی در نجف اشرف میزبان عصر شعر بزرگ انتصار کلمات شد که به عنوان نخستین برنامه ادبی کاروان کلمات همراه اربعین امسال با شعرخوانی ۱۷ شاعر برگزار شد. این رویداد نخستین برنامه ادبی کاروان کلمات اربعین ١۴٠٣ همراه با شعرخوانی ۱۷ شاعر ایرانی بود.
کاروان کلمات که متشکل از ۳٠ شاعر و نویسنده ایرانی عازم رویداد جهانی اربعین شده، با همکاری بیت حضرت امام خمینی در نجف این رویداد را با محوریت آرمان قدس، اربعین و مکتب روح‌الله برگزار کرد. محمدسعید میرزایی، میلاد عرفان‌پور، قادر طراوت‌پور، سجاد سامانی، محمدرضا طهماسبی، عباس شاهزیدی خروش و مجتبی احمدی از جمله شاعرانی بودند که به شعرخوانی پرداختند. کاروان کلمات برنامه‌های دیگری نیز در مسیر اربعین حسینی خواهد داشت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی