صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و یک - ۰۳ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و یک - ۰۳ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

با توسعه مرز ریمدان خدمت‌رسانی به زائران و تجار تسهیل می‌شود

«ریمدان»، موکب زوار اربعین در شرق کشور

 محمد شکوهی فر- این روزها مرز ریمدان به عنوان شرقی‌ترین موکب اربعین حسینی حال و هوای دیگری دارد. همه مسئولان و مردم سیستان و بلوچستان دست در دست هم برای سومین سال متوالی در این هوای گرم با عشق مشغول خدمت‌رسانی به زوار اربعین هستند. مسئولان این استان از ماه‌ها قبل با تأمین زیر ساخت‌های لازم از جمله گسترش پارکینگ و سایبان، امکانات خنک سازی، تأسیسات داخل سالن مسافری، ایجاد نمازخانه، استقرار تانکرهای آبرسانی و... در تلاشند تا با تسهیل تردد زائران، شرایط بهتری را برای این مرز مهیا کنند.
پیگیری ایجاد پایانه مرزی در مرز ریمدان
«محمد کرمی» استاندار سیستان و بلوچستان در بازدید از روند خدمت‌رسانی به زوار اربعین در مرز ریمدان اظهار داشت: با وجود آن‌که سال به سال وضعیت زیرساخت‌های اربعین در مرزها بهتر می‌شود در تلاشیم این مرز را که جایگاه راهبردی و مهمی از نظر ورود کالا و مسافر دارد توسعه دهیم تا خدمت‌رسانی به زائران و تجار تسهیل شود.
وی با اعلام این‌که توسعه این مرزسبب می‌شود در سال‌های آینده آمادگی بیشتری برای ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران و زائران اربعین داشته باشیم، افزود: اقدامات مناسبی در زمینه توسعه این مرز در سال‌های اخیر انجام شده تا بتوانیم به غیر از ایام اربعین همواره در طول سال پذیرای مسافران باشیم. همچنین موضوع ایجاد پایانه و بازارچه مرزی نیز در این منطقه در دست پیگیری است.
کرمی با اعلام این‌که بیش‌از ۱۵ موکب در این مرز در حال خدمت‌رسانی به زائران پاکستانی هستند، افزود: بخش زیادی از مواکب این مرز را برادران اهل‌سنت مدیریت می‌کنند که خود موجب اتحاد و همبستگی بیشتر مسلمانان است.
حل مشکل حمل‌و‌نقل زوار
استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: امسال مشکل حمل‌ونقل زوار حل شده و مشکلات سال گذشته وجود ندارد و زائرین با اتوبوس‌های کشور پاکستان وارد کشور ما می‌شوند و تا مرز چذابه می‌روند. همچنین با تأمین نیازمندی‌های حمل‌و‌نقلی و آماده‌سازی مجتمع زیارتی در مرز ریمدان از سوی آستان قدس رضوی، مشکلات بسیار کاهش یافته و یک مجتمع زیارتی هم در مرز میرجاوه ایجاد شده است.
بالاترین مقام اجرایی سیستان و بلوچستان با تأکید بر اینکه از نظر اعتبارات و کمک‌های مردمی در حوزه اربعین هیچ مشکلی در استان وجود ندارد خاطرنشان کرد: همه اقدامات برای حل مشکلات حوزه مرز ریمدان از جمله ایمنی بیشتر جاده‌ها، خدمات اورژانس، عدم قطعی برق و... در حال پیگیری است تا در سال‌های آینده با مشکلات کمتری مواجه باشیم.

 اهمیت حضور ریش سفیدان
در میزبانی از زوار
«رضا شریفی»، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان نیز با تأکید بر نهادینه شدن فرهنگ خدمت‌رسانی به زائران اربعین، اظهار داشت: این استان باید به موکب خادمی زوار اربعین در شرق کشور تبدیل شود.
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان با تأکید بر اینکه طوایف، ریش سفیدان و معتمدان در میرجاوه باید محور و اصل میزبانی از زوار باشند، ادامه داد: در زیرساخت و کارکردهای اجتماعی نسبت به چند سال قبل رشد قابل توجهی داشته‌ایم، اما نسبت به شأن و جایگاه این حرکت عقب هستیم و نباید هیچ محدودیت، حد و شأنی را به‌عنوان مطلوب و حد اعلا برای میزبانی از زوار امام حسین(ع) قائل باشیم.
وی خاطرنشان کرد: فرمانداران، شورای تأمین و اداری، شهرداری، هلال احمر، راهداری، انتظامی و امنیتی، بهداشت و درمان و همه مسئولان استان در حال خدمت‌رسانی به زائران اربعین هستند. با وجود این در تلاشیم این خدمت‌رسانی ارتقا یابد و بهترین امکانات در این منطقه تعبیه شود.

ظرفیت پذیرایی از ۳۰۰ هزار زائر اربعین
شریفی تأکید کرد: باید از ظرفیت گفتمان و پیام وحدت این حرکت بزرگ استفاده کنیم و نباید هیچ فرد، سازمان و ساختاری در منطقه احساس خطر کند. دشمن مباحث قومی، مذهبی و جریانات سیاسی را در جهت اختلاف افکنی مطرح و در برخی مناطق احساس خطر می‌کند. رسانه‌ها، فعالان فضای مجازی، سران طوایف و اقوام و ظرفیت‌های مردمی و دولتی باید پای کار بیایند و به این پیوست اجتماعی و فرهنگی حرکت عظیم کمک کنند.
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه این استان ظرفیت پذیرایی از۳۰۰ هزار زائر اربعین را دارد، گفت: این نشست‌ها باید زمینه‌ساز تقویت فهم و نگاه مشترک شود، دشمن از این حرکت عظیم، فرهنگ و گفتمان تمدن‌ساز و نگاه تقریب امت واحد هراس دارد، بنابراین سیستان و بلوچستان باید برای این نگاه الگو و تقویت شود.

جستجو
آرشیو تاریخی