در جاده دهشیر یزد رخ داد

تراژدی مــــرگ 28 زائــر پاکستــانـی در واژگونـــی اتوبـــوس

گروه حوادث/ اتوبوس حامل زائران پاکستانی اربعین حسینی که از مسیر ایران عازم عراق بود در محور مواصلاتی روستای دهشیر استان یزد به علت نقص فنی واژگون شد و 28 مسافر جان باختند.
سرهنگ «رحیم حاجی ده‌آبادی» رئیس پلیس‌ راه استان یزد در خصوص جزئیات این حادثه گفت: ساعت ۲۱:۴۸ شامگاه ۳۰ مرداد اتوبوس زائران پاکستانی که از مرزهای شرقی ایران در سیستان و بلوچستان به سمت مرز چذابه خوزستان در حرکت بود در محور مواصلاتی روستای دهشیر بعد از میدان امام خمینی(ره)، روبه‌روی پاسگاه دهشیر بعد از انحراف از مسیر اصلی خود به دلیل وقوع نقص فنی در سیستم ترمز با دکه کنار جاده و ساختمان آموزش‌وپرورش دهشیر برخورد کرد و واژگون شد.
 وی افزود: کارشناسان پلیس‌ راه ناآشنا بودن راننده با مسیر، نقص فنی مستمر در سیستم ترمز وسیله نقلیه و فرسوده بودن وسیله نقلیه را علت تامه واژگونی اتوبوس اعلام کردند. با توجه‌ به اینکه فرمان خودروهای پاکستانی بر خلاف خودروهای ایرانی در سمت راست قرار دارد، خطر وقوع این چنین حوادثی افزایش می‌یابد. این اتوبوس و راننده هر دو متعلق به کشور پاکستان بودند.
 
وخامت حال 14 زائر
 بنا بر اعلام سازمان اورژانس یزد در حادثه واژگونی اتوبوس زائران پاکستانی ۲۸ نفر در دم جان باختند و ۲۳ نفر مصدوم شدند که حال ١۴ نفر از آنها وخیم است. مصدومان حادثه در بیمارستان‌های ابرکوه، تفت و یزد در حال مداوا هستند. هفت مصدوم پس از تشکیل پرونده و دریافت خدمات درمانی، از بیمارستان مرخص شده‌اند.

نقص ترمز و شیب زیاد
 علت حادثه بود
 سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا درباره حادثه رخ داده برای اتوبوس حامل زائران پاکستانی در یزد، گفـت: اتوبوس حادثه دیده حامل زائران پاکستانی مدل ۲۰۱۹ بود، دقایقی پس از این حادثه امدادگران و تیمی از عوامل پلیس راه در محل حاضر شدند. بررسی‌های اولیه کارشناسان پلیس راهور نشان می‌هد که علت اصلی واژگونی این اتوبوس نقص فنی در سیستم ترمز و شیب زیاد محور بود که موجب از دست رفتن کنترل وسیله نقلیه توسط راننده و وقوع این حادثه شده است. پیگیری‌های تخصصی پلیس در این خصوص در حال انجام است. پلیس ایران به خانواده‌های داغدار تسلیت می‌گوید اما باز هم از تمامی رانندگان می‌خواهیم که به نکات ایمنی از جمله رعایت سرعت مطمئنه، توجه به علائم راهنمایی و رانندگی، نگهداری از وسیله نقلیه، استراحت کافی و استفاده از کمربند ایمنی توجه ویژه داشته باشند. تمام مسافران اتوبوس باید کمربند ایمنی خود را ببندند.

 

تماس معاون اول رئیس‌جمهور
با استاندار یزد
 محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور نیز در تماس تلفنی با استاندار یزد آخرین وضعیت مجروحان حادثه واژگونی اتوبوس زائران پاکستانی را پیگیری کرد. وی ضمن پیگیری فرآیند درمان مجروحان این حادثه، علل این اتفاق را جویا شد و بر خدمت‌رسانی هرچه بیشتر به آسیب‌دیدگان حادثه واژگونی اتوبوس تأکید کرد.
معاون اول رئیس‌جمهور همچنین ضمن تسلیت به بازماندگان این حادثه تلخ با خانواده جانباختگان اظهار همدردی کرد.
در این تماس تلفنی مهران فاطمی استاندار یزد، ضمن تشریح علت، زمان و مکان وقوع حادثه از بسیج امکانات و ظرفیت‌های درمانی استان برای مداوا و اسکان موقت مجروحان خبر داد.وی همچنین از هماهنگی‌های صورت گرفته از سوی وزارت کشور و وزارت امور خارجه برای انتقال جانباختگان و همچنین مصدومان پس از مداوا خبر داد.

 

 انتقال اجساد به پاکستان
«علیرضا محمودی» مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تسلیت و ابراز تأسف از اتفاق رخ داده برای اتوبوس زائران پاکستانی اربعین حسینی گفت: هماهنگی‌های لازم با سفارت پاکستان در تهران در حال انجام است تا اجساد فوت‌شدگان که ۱۷ مرد و ۱۱ زن هستند به پاکستان منتقل شوند.وی با بیان اینکه نماینده سرکنسولگری پاکستان در سیستان و بلوچستان برای پیگیری این موضوع عازم یزد شده است، گفت: دفاتر وزارت خارجه در استان‌های یزد و سیستان و بلوچستان، استانداری، هلال احمر، فراجا و سایر نهادها از لحظه نخست در حال پیگیری هستند و تعدادی از مجروحان این حادثه ترخیص شده‌اند و در هتلی در یزد اقامت دارند.

 

تسلیت سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی
«ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز صبح چهارشنبه در مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس در ارتباط با این حادثه نوشت: «کشته و مجروح شدن جمعی از زائران عزیز پاکستانی در نتیجه واژگونی اتوبوس حامل آنان، موجب تأسف و تأثر عمیق ما شد با دولت همسایه و برادر پاکستان و خانواده‌های داغدیده صمیمانه ابراز همدردی می‌کنیم.
مراجع و نهادهای ذیربط جمهوری اسلامی ایران با جدیت مشغول ادامه فعالیت‌های امدادی، خدماتی و درمانی هستند.»

 

قدردانی مقامات پاکستانی
 از همکاری ایران
محمد شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان با ابراز اندوه نسبت به حادثه دلخراش اتوبوس حامل زائران این کشور در جمهوری اسلامی ایران به خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت و بر تسریع کمک به دیگر آسیب‌دیدگان تأکید کرد.
سناتور محمد اسحاق دار، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه پاکستان  در حساب کاربری رسمی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: مراتب تسلیت و همدردی عمیق خود را با خانواده‌های قربانیان حادثه دلخراش واژگونی اتوبوس زائران پاکستانی در حوالی شهر یزد در ایران اعلام می‌کنیم.
وی افزود: پاکستان قدردان همکاری مسئولان ایرانی و کمک‌های فوری آنان به آسیب‌دیدگان حادثه اتوبوس است .

جستجو
آرشیو تاریخی