صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهل - ۰۱ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهل - ۰۱ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۱۶

و «اینک آخرالزمان»

رسول اولیا‌زاده
عکاس

«اینک آخرالزمان» نام نمایشگاه انفرادی عکس اربعین حسینی رسول اولیازاده است که در خانه هنرمندان به نمایش در آمده است. در این رویداد ۲۰ اثر در ابعاد ۵۰ در ۷۰ به نمایش درآمده و از پیاده‌روی اربعین در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۳ گرفته شده است.
این هنرمند در یادداشتی درباره این نمایشگاه نوشته است:
چون میسر نیست بر من کام او
عشق‌بازی می‌کنم با نام او
چرا راهپیمایی اربعین حسینی؟ چرا باید در این گرمای طاقت‌فرسا و با این سختی قدم در این راه گذاشت؟
تک‌تک افرادی که در این مسیر هستند انتخاب شده‌اند و مدیریت این حرکت جهانی و سفر زیارتی و جهادی با خداست چراکه در شب قدر مقدر شده که مسافر این سفر زیارتی باشند.
راهپیمایان اربعین حسینی در واقع برطرف‌کنندگان موانع ظهور حضرت صاحب‌الزمان و انتخاب‌شدگان ایشان هستند که در این حرکت آخر‌الزمانی قرار گرفته‌اند. مهم‌ترین مسأله‌ای که انسان را هنگام سفر اربعینی به فکر می‌اندازد این است که چرا در این مسیر قرار گرفته است؛ خدایا من چه شایستگی‌ای داشتم که چنین لطفی شامل حالم شده است؛ یا ابا‌عبدالله‌الحسین چه لطفی کردی و مرا برای حضور در این حرکت جهانی انتخاب کردی.
 در باطن این راهپیمایی، حقیقتی وجود دارد که انسان با حضور در این مسیر حسینی راه را برای برطرف کردن موانع ظهور هموار می‌کند، حال پی به رسالت یک هنرمند عکاس می‌بریم که ابتدا خود او باید این حقیقت را به درستی درک کرده باشد و سپس از دریچه دوربین خود و شناخت صحیح از تأثیرهنر گزارش و با زیبایی‌شناسی هنری‌اش، برای ثبت اسناد تصویری و تاریخی اربعین و عظمت قیام حضرت اباعبدالله از‌ جان‌گذشتگی کرده و لحظاتی ناب را ثبت کند و به جهانیان این پیام را برساند.
راهپیمایی اربعین حسینی متعلق به شیعیان نیست، بلکه افراد از هر دین و مذهبی به ندای امام حسین(ع) که فرمود: «اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید» لبیک گفته‌اند و در حال حاضر آزادگان و آزادی‌خواهان جهان از هر کیش و آیینی در این مسیر، یعنی لبیک به ندای هل من ناصر ینصرنی امام زمان خود تا پای جان ایستاده‌اند و به لطف خدا موانع ظهور حضرت را برطرف خواهند کرد.
عاشقانه‌ها را دل‌ها می‌نویسند و چشم‌ها به حافظه‌ها گره می‌زنند و تصویر و تصویر و تصویر، عکس و عکس و عکس. عکس در لفظ به معنای عَکسِ آن چیزی است که در واقع اتفاق می‌افتد، اما اینکه پیش‌روی شماست خودِ واقعیت است. شوریدگی و شیدایی این جماعتِ کرور را دوربینی با این قد و قواره چطور باید به تصویر بکشد؟ خواستم گوشه‌ای از کسانی که می‌آیند و لختی از حالشان را نشانتان دهم. مگر نه اینکه در رستاخیز همه به دنبال پرچمی در مشرق‌زمین بی‌چون و چرا به راه می‌افتند؟ پس این و اینک خود آخرالزمان است.

جستجو
آرشیو تاریخی