صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهل - ۰۱ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهل - ۰۱ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۱۶

فضای مجازی

کنسرت‌ کانادای این دو خواننده پاپ لغو شد
«سیروان خسروی» و «زانیار خسروی» در فضای مجازی از لغو کنسرت‌های ۳۱ آگوست و ۶ سپتامبر خود در کانادا خبر دادند. سیروان خسروی و زانیار خسروی کنسرت‌های ۳۱ آگوست و ۶ سپتامبر خود را به علت صادر نشدن ویزای برخی از اعضای گروه لغو کردند و درباره علت این اتفاق نوشتند: «متأسفانه با وجود استقبال بی‌نظیر شما و فروش تمامی ۶۰۰۰ بلیت کنسرت‌های ونکوور و تورنتو در کمتر از ۲۴ ساعت، به علت عدم همکاری لازم از سوی اداره مهاجرت کانادا، ویزای تعدادی از اعضای گروه صادر نشده است.
برای برگزاری این تور، ماه‌ها تمرین فشرده با نوازندگان و برنامه‌ریزی بسیار دقیق برپایه حضور تیم فنی بین‌المللی انجام شده است. از آنجا که اجرای این کنسرت با استانداردهای مورد نظر ما، بدون حضور نوازندگان ثابت گروه ممکن نیست، در صورت عدم صدور ویزای تمامی گروه طی چند روز آینده، برخلاف میل باطنیمان مجبور به کنسل کردن کنسرت در تاریخ‌های ۳۱ آگوست و ۶ سپتامبر خواهیم بود.»
پیش از این نیز کنسرت کانادای چند خواننده دیگر از جمله بابک جهانبخش و همایون شجریان به علت صادر نشدن ویزای اعضای گروه آنها لغو شده است.

استقبال عراقی‌ها از پرده‌خوانی عاشورایی
حامد خسروشاهی، فعال فرهنگی در پستی از استقبال مردم عراق از برنامه پرده‌خوانی عاشورا توسط یکی از هنرمندان در کاروان راهپیمایی اربعین خبرداد و نوشت: آن زمان که نه اینستاگرام و فیس‌بوک بود و نه شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی و شاید نه حتی روزنامه، مرشدها و پرده‌خوانان کارکرد خیلی مهمی داشتند و رسانه بودند. از این روستا به آن شهر و از این چایخانه به آن کافه می‌گشتند و پرده‌های عاشورا و شاهنامه و... را باز می‌کردند و می‌خواندند.
حالا این هنر در آستانه نابودی است که صدالبته علاوه بر پیشرفت و ظهور رسانه‌های نوین، فقه هم در آن نقش داشت و مخالفت با شمایل و ناصحیح دانستن اعتبار روایات نقالان از اعتبار آن کاست. مرشد علی مداحی به گمانم آخرین بازمانده مرشدهای ترک است. خودش را به آب و آتش زده که میراث پدرش را حفظ کند. لطف کرد و قبول کرد که در سفر هنرمندان به عراق عضو کاروان باشد. هرجا رسید و پرده باز کرد و با حرکات دست و بدن به اجرا پرداخت، کارش گرفت. سلیمانیه، کرکوک، طوزخورماتو، بغداد، نجف و کربلا.

اعترافاتی تکان‌دهنده از بایدن!
فؤاد ایزدی، استاد دانشگاه تهران، بخشی از اعترافات تکان‌دهنده اخیر بایدن را به اشتراک گذاشته، فیلمی که در فضای مجازی هم وایرال شده و حاشیه‌ تازه‌ای را برای رئیس‌جمهور امریکا رقم زده است. در بخشی از این فیلم، بایدن می‌گوید: «وقتی در دنیا سفر می‌کنم شرمنده‌ می‌شوم. تعداد کودکانی که در امریکا به دلیل شلیک گلوله کشته می‌شوند، بیش از هر اتفاق و دلیل دیگری است. در امریکا کودکان بیشتر از سرطان، یا هر دلیل دیگری بر اثر شلیک گلوله می‌میرند.» انتشار این اعترافات از زبان بایدن واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشته، یکی از کاربران نوشته: «باید قتل‌عام کودکان غزه رو هم بهشون اضافه کنه! واقعاً بایدن از فجایعی که به لطف حمایت‌های امریکا از صهیونیست‌ها متوجه فلسطینی‌ها شده شرمنده نیست؟ یعنی فقط نگران کودکان امریکاییه؟» فرد دیگری نوشته: «تا زمانی که استعمارگران غرب وحشی، به خصوص امریکای جهانخوار و جنایتکار و تروریست کودک‌کش اسرائیل و هم‌پیمانان اروپایی و ناتو وجود دارند، وضعیت کودکان اغلب کشورهای در حال توسعه همین است.» کاربر دیگری گفته: «این جلوه‌ای از واقعیت غرب وحشیه! اون وقت بعضی‌ها اصرار دارند بگن اونجا همه چی خوب و عالیه.»

حاشیه وصیت آلن دلون برای خانواده‌اش
در حالی که هنوز چند روزی از درگذشت آلن دلون، چهره سرشناس سینمای جهان نمی‌گذرد، یک حاشیه عجیب متوجه خانواده‌اش شده است؛ ظاهراً این بازیگر محبوب در وصیت خود تأکید کرده که سگ ده ساله‌اش را با او دفن کنند. حالا فرزندان این هنرمند شهیر گفته‌اند که وصیت او را عملی نمی‌کنند. آلن دلون که یکشنبه در سن ۸۸ سالگی درگذشت، پیش‌تر گفته بود تمایل دارد «لوبو» که از‌نژاد شپرد بلژیکی است، پس از مرگش کشته شده و با او در گورش دفن شود. خانواده دلون پس از روبه‌رو شدن با خشم و هیاهوی مردم، اعلام کردند این خواست دلون را عملی نخواهند کرد. نکته جالب ماجرا اینجاست که دلون از بچگی عاشق حیوانات بوده و برای سال‌ها به عنوان عضو فعال در یکی از انجمن‌های حمایت از حیوانات هم حضور داشته است. یکی از کاربران دراین رابطه نوشته: «چرا آدم‌های مشهور فکر می‌کنند قادر به انجام هر کاری هستند؟ اصلاً یعنی چی که یک موجود جاندار، به خاطر خودخواهی صاحبش بمیره!» فرد دیگری گفت: «مگه این آلن دلون نبود که می‌گفت مدافع حقوق حیواناته؟خب این وصیتش که ضد حقوق حیواناته!»

جستجو
آرشیو تاریخی