ایران در «ایران»

استقرار قاضی ویژه در مرز خسروی
کرمانشاه - دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه با بیان اینکه در سال‌جاری قاضی ویژه‌ای در مرز خسروی مستقر شده است، گفت: به همه دادستان‌هایی که در مسیر زائران قرار دارند، تأکید کرده‌ایم که به صورت شبانه‌روزی برای انجام فوریت‌های قضایی در دسترس باشند و اگر موضوعی رخ داد تا جایی که امکان دارد اقدامات قضایی لازم را در همان لحظه انجام دهند تا هیچ کدام از زائران معطل نشوند و از زیارت بازنمانند.
حمیدرضا کریمی اظهارداشت: با توجه به اینکه قسمت عمده‌ای از مسائل مربوط به دانشگاه علوم پزشکی است، جلساتی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی برگزار کردیم تا درباره موادغذایی، مخازن آب، ظروف تهیه مواد غذایی، رعایت موارد بهداشتی موکب‌ها اقدامات لازم صورت گیرد.
وی افزود: کنترل و رصد مجرمین با سابقه و خطرناک از مسائل مورد تأکید دادستانی بوده است و از یک ماه گذشته اعلام کرده‌ایم به این افراد مرخصی اعطا نشود.
 
کاهش 17 درصدی
ذخیره سدهای اصفهان
اصفهان- ذخیره فعلی سدهای استان اصفهان، غیر از سد زاینده‌رود، نسبت به سال قبل ۱۷ درصد کاهش داشته اما در مقایسه با متوسط بلندمدت(دوره ۵۲ ساله)۱۳ درصد بیشتر شده است.
«افشین رضایی»، مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در این زمینه اظهار داشت: مجموع ذخایر 7 سد بزرگ استان، غیر از سد زاینده‌رود اکنون به ۶۱ میلیون مترمکعب آب رسیده است در صورتی‌که میزان ذخیره آن در سال گذشته ۷۳ میلیون مترمکعب بود.
وی خاطرنشان کرد: ذخیره سد گلپایگان با گنجایش ۳۵.۹ میلیون مترمکعب اکنون ۱۸ میلیون مترمکعب معادل ۵۱ درصد پرشدگی آن است. همچنین میزان ذخیره این سد نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد کاهش یافته اما در مقایسه با ارقام بلندمدت پنج درصد بیشتر است.
 رضایی افزود: ذخیره سد «قره‌آقاچ» سمیرم با ظرفیت مخزن ۲۳ میلیون مترمکعب، اکنون ۱۸ میلیون مترمکعب است که نسبت به سال گذشته 8 درصد کاهش دارد. سد «خمیران» در تیران و کرون با گنجایش ۷.۱ میلیون مترمکعب اکنون ۲.۴ میلیون مترمکعب آب دارد در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۲.۹۸ میلیون مترمکعب آب داشت.
مدیر بهره‌برداری و نگهداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه ذخیره سد «حنا» سمیرم با گنجایش ۵۱.۴ میلیون مترمکعب در حال حاضر به ۱۵.۶۶ میلیون مترمکعب رسیده است، تصریح کرد: حجم این سد در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته ۱۸ درصد کاهش نشان می‌دهد اما نسبت به دوره بلندمدت ۳۶ درصد بیشتر است.
 
وضعیت آبخوان های استان یزد بحرانی است
یزد - مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با اشاره به وضعیت بحرانی آبخوان‌های این استان گفت: در تمام دشت‌های استان میزان بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی بیش از ورودی آب است.
 «جواد محجوبی» افزود: از ۱۹ دشت استان که دارای آب باکیفیت هستند، ۱۶ دشت به علت برداشت اضافه از آب‌های زیرزمینی در شرایط ممنوعه و ممنوعه بحرانی قرار دارد و سه دشت آزاد باقی مانده نیز از نظر کیفی دارای آب شور هستند.
 وی با بیان اینکه بیشتر دشت‌های استان به علت اضافه برداشت آب با افت سالانه سطح آب مواجه هستند، گفت: همین امر موجب فرو نشست زمین در دشت‌های استان شده است. بزرگ‌ترین مساحت فرونشست در دشت یزد و اردکان به عنوان بزرگ‌ترین، پرجمعیت‌ترین و مهم‌ترین دشت استان اتفاق افتاده است.  وی با بیان اینکه تعادل بخشی و احیای آبخوان استان در دستور کار قرار دارد، گفت: مهم‌ترین راهکار در این زمینه مدیریت مصرف آب چاه‌های مجاز و جلوگیری از اضافه برداشت از آبخوان‌ها و همچنین جلوگیری از حفر و برداشت چاه‌های غیرمجاز در استان است که در این زمینه اقدامات مختلفی در دست اجرا قرار دارد.
 محجوبی در ادامه مجموع برداشت منابع آب زیر زمینی استان از چاه، چشمه و قنات را سالانه حدود ۸۲۰ تا ۸۴۰ میلیون مترمکعب آب بیان کرد و گفت: کمتر از ۷۰۰ میلیون مترمکعب از این آب معادل ۷۸ درصد در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.
 مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد سهم حوزه صنعت و معدن از آب تولیدی منابع زیر زمینی استان را ۶۰ تا ۶۵ میلیون مترمکعب بیان کرد و افزود: سهم بخش شرب هم در تمام شهرها و روستاهای استان با جمعیت نزدیک به یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر ۸۰ میلیون مترمکعب آب است.

جستجو
آرشیو تاریخی