صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و نه - ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و نه - ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۸

خدمات 24 ساعته در اربعین

در اقدامی بی‌سابقه موکب‌های فرهنگی و تربیتی در مسیر راهپیمایی اربعین به بانوان و کودکان خدمت‌رسانی می‌کنند.
به گفته مجتبی کریمی، دبیر ستاد مرکزی اربعین، زوار در کمتر از 20 دقیقه می‌توانند از مرز خارج شوند. او در ادامه به «ایران» می‌گوید: خط 117 وزارت کشور و  شماره 128 در کشور عراق برای پاسخگویی به هرگونه سؤال زائران فعال است. در داخل عراق به محض روشن شدن رومینگ می‌توان به صورت رایگان با خط 128 تماس برقرار کرد. همچنین تمامی مشکلات در خصوص گمشدگان، تصادفات و هر مشکلی که برای زائران به وجود می‌آید از طریق این شماره تلفن‌ها قابل پیگیری هستند. به صورت کلی دو سال است که خدمات اربعین به صورت 24 ساعته به زوار ارائه می‌شود و در کنسولگری‌ها و نمایندگی‌ها حتی در ساعات شب ارائه خدمات وجود دارد که یکی از دلایل آن هم دوری از گرمازدگی است. کریمی با اشاره به افزایش خدمات‌دهی‌ها در سال‌جاری نسبت به سال‌های قبل توضیح می‌دهد: بیش از 200 دستگاه خودروی امدادی هلال احمر وارد کشور عراق شده‌اند و 6 هزار نفر نیز به عنوان کادر درمان به زوار خدمات‌رسانی می‌کنند. او در زمینه فعالیت موکبی ویژه بانوان و کودکان می‌گوید: با توجه به تجربه سال‌های گذشته امسال موکب بزرگی برای ارائه خدمات صرفاً به بانوان و کودکان تدارک دیده شده و خدمات فرهنگی و تفریحی متنوعی به زائران ارائه می‌شود.

مُهر ورود فراموش نشود
دبیر ستاد مرکزی اربعین با تأکید بر اینکه زائران هنگام ورود به عراق مراقب باشند تا حتماً مُهر ورود در گذرنامه خورده شود، ادامه می‌دهد: اگر مُهر ورود در گذرنامه نباشد، افراد جریمه شده و همچنین به مدت دو سال نمی‌توانند وارد خاک عراق شوند. از سویی دیگر زوار نباید هیچ نوع مواد مخدر حتی به میزان یک گرم با خود همراه داشته باشند چرا که با فرد خاطی برخورد جدی شده و زندانی طولانی مدت در انتظار او خواهد بود.
کریمی با بیان اینکه ورود برخی داروها به کشور عراق ممنوع است، اظهار می‌کند: برای اطلاع از اسامی داروهای غیرمجاز، زائران با مراجعه به سایت https://mfa.gov.ir/ می‌توانند اطلاعات کسب کنند. با این همه برخی بیماران از جمله مبتلایان به بیماری‌های اعصاب و روان یا بیماران قلبی و نظایر آنها باید در طول سفر داروهای خود را استفاده کنند که این دسته از زائران باید به پزشک خود مراجعه کرده تا نسخه‌ای به زبان انگلیسی و با مُهر برای آنها بنویسد و زائر با خود به همراه داشته باشد. همچنین باید به اندازه مصرف خود، دارو به همراه داشته باشند.
او در ادامه به زائران توصیه می‌کند که تا حد امکان سفر خود را کوتاه کنند تا بقیه زائران هم بتوانند زیارت اربعین را بجا آورند.
دبیرستاد مرکزی اربعین به آن دسته از زائرانی که با خودروی شخصی به مرزها آمده‌اند نیز توصیه می‌کند: زائران قبل از بازگشت حتماً در موکب‌های شهرهای مرزی استراحت لازم را داشته باشند چرا که بیشتر آمار واژگونی با خودروها در مسیر بازگشت از مرزها به دلیل خواب‌آلودگی راننده است. او می‌افزاید: طی صحبتی که چندی پیش با فرماندار مرز مهران داشتم،او گفت که هم در مهران به میزان کافی استراحتگاه وجود دارد و هم تا شعاع 40 کیلومتری در داخل کشور موکب برای استراحت احداث شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی