صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و نه - ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و نه - ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۸

مراقب زائران باشیم

یکی از جلوه‌های زیبایی اربعین این است که همه افراد در هر رده سنی و قشری یک نقطه مشترک دارند و برای رسیدن به همان نقطه مشترک در این مسیر قرار گرفته‌اند. با توجه به دسته‌جمعی بودن سفر و همراهی با میلیون‌ها زائر، شایسته است نکاتی را از جهت اخلاقی رعایت کنیم تا علاوه بر بهره معنوی بیشتر، سفر را به کام خویش و دیگران شیرین سازیم:
سعه صدر داشتن: طبیعی است حضور در این سفر با مشارکت و همراهی میلیون‌ها زائر، قطعاً با سختی‌هایی روبه‌رو خواهد بود. لذا باید از جهت روحی و روانی آمادگی مواجه شدن با مشکلات پیش رو را داشته باشیم. سعه‌صدر و بردباری را چاشنی سفر خود کرده و از بی‌حوصلگی، کم ظرفیتی، بی‌تابی و گلایه کردن از دیگران خودداری کنیم. پرهیز از مزاحمت نسبت به دیگران: در پیاده‌روی اربعین، زائر با ازدحام جمعیت، محدودیت‌های مکانی برای استراحت و نبود وقت مشخص برای خواب و بیداری مواجه خواهد بود. لذا باید مراقب باشد وقتی به مکان‌هایی که برای استراحت تعبیه شده وارد می‌شود با سر و صدا کردن، بلند حرف زدن و... موجبات آزار و اذیت و مزاحمت برای زائرانی که بر اثر خستگی راه به استراحت پرداخته‌اند را فراهم  نکند که این تنها بخشی از موضوع است. همراهی و همکاری با سایر زائران در طول مسیر یکی از مهم‌ترین رفتار‌هایی است که باید صورت گیرد.
پرهیز از اسراف و زیاده‌روی در خوردن و آشامیدن: گر چه در این سفر معنوی، مردم سخاوتمند عراق با جان و دل و از عمق وجود بدون هیچ منتی و با افتخار در خدمت زائران هستند و انواع و اقسام غذا‌ها را حتی با اصرار و التماس بذل و بخشش می‌کنند، ولیکن باید مراقب بود که غذا به اندازه نیاز برداشته شود تا هم از اسراف و حیف و میل‌ها جلوگیری شود و هم پرخوری صورت نگیرد؛ خصوصاً آن‌که زائر در یک سفر معنوی گام برداشته و پرخوری برای قلب ضرر دارد. زائران باید دقت کنند که سلیقه طبخ غذای ایرانی‌ها و عراقی‌ها تفاوت دارد. در نتیجه با این نگاه که اگر غذایی مطابق سلیقه آنها نیست و قبلاً امتحان نکرده‌اند، با گرفتن و میل نکردن آن اسراف نکنند.
رعایت ایثار: حادثه عاشورا با ایثار، از خود گذشتگی و فداکاری عجین شده و شهدای کربلا از بالاترین سرمایه وجودی خویش یعنی جانشان در راه خدا و بقای مکتب اسلام گذشتند. زیبنده است که زائر حسینی در این سفر با تأسی از سیدالشهدا (علیه السلام)، این فضیلت اخلاقی را ظهور و بروز ببخشد و در مقدم داشتن دیگران خصوصاً سالخوردگان، بزرگ‌ترها، بانوان و کودکان بر خود در صف‌های توزیع غذا، سوار شدن بر وسایل نقلیه، مکان‌های عبادت، زیارت و صف‌های جماعت و مانند اینها پیشگام باشد. رعایت نظافت و بهداشت عمومی و فردی: به دلیل کثرت جمعیت زائران و شرایط عمومی در کشور عراق، احتمال بروز وضعیت نامساعد محیط زیستی و بهداشتی در این مسیر محتمل است، لذا هر زائری ضمن اهتمام به حفظ بهداشت فردی باید از هرگونه اقدام آلوده کننده محیط مانند ریختن زباله در اماکن عمومی پرهیز کند.
غنیمت شمردن فرصت اربعین: سفر اربعین فرصت استثنایی معنوی را برای زائر فراهم می‌کند که ممکن است دیگر برای او تا آخر عمر تکرار نشود. بنابراین زائر اربعین تمام توجه و تمرکزش را بر استفاده کامل از این فرصت قرار دهد و از انجام فعالیت‌ها و برنامه‌های غیرضروری پرهیز کند. زائر اربعین با هدف بهره‌برداری معنوی و تقویت باورهای دینی‌، انس و ارتباط معنوی با اهل بیت علیه‌السلام، بویژه امام حسین علیه‌السلام به کشور عراق سفر می‌کند، بنابراین در طول سفر از یاد سیدالشهدا و فلسفه و عظمت قیام آن حضرت و یاران باوفایش غافل نشود.
جستجو
آرشیو تاریخی