گشتی بر حوالی سینما

اعتبار نام‌های آشنا در تولید تا کمدی‌های وسوسه‌کننده در گیشه

در فاصله دو هفته مانده به پایان ایام ماه محرم و صفر دو فیلم تازه به چرخه اکران اضافه می‌شوند و فیلم‌های کمدی در انتظار نیمه شهریورماه و گرما بخشیدن به رونق گیشه هستند. در فهرست فیلم‌های پشت خط اکران نام‌هایی آشنا دیده می‌شوند که اعتبار سوابق‌شان می‌تواند عاملی ترغیب‌کننده برای کشاندن مخاطب به سینما باشد. همچنان که در اخبار تولیدات سینما هم نام‌ها و موضوعات کنجکاوی‌برانگیز دیده می‌شود. در گزارش پیش‌رو مروری داشتیم بر همین اخبار امیدوارکننده حوزه سینما.
 
روایت پاپاراتزی از پشت پرده یک خواننده پاپ
 از امروز دو فیلم تازه به چرخه اکران اضافه می‌شود که هر دو آنها عمدتاً روی داستان ملتهب قصه در گیشه حساب باز کرده‌اند. «خانه شیشه‌ای» فیلمی با روایتی پاپاراتزی از پشت پرده زندگی یک خواننده پاپ است که پس از سه سال مجوز نمایش گرفته و روانه اکران شده است. کارگردان این فیلم امیر پورکیان است که این روزها سریال «غربت» را در شبکه نمایش خانگی در حال پخش دارد. امیر جعفری، شهاب مظفری، خاطره اسدی و بهاره کیان افشار از جمله بازیگرانی هستند که در «خانه شیشه‌ای» حضور دارند. دیگر فیلم تازه اکران ملودرام جنایی «سودابه» بر اساس یک داستان واقعی است. محمدعلی سجادی با این فیلم رجعتی متفاوت به سایکودرام‌‌های معمایی داشته است. آرمان درویش، ساناز سعیدی، رضا مولایی، آناهیتا درگاهی و... بازیگران فیلم «سودابه» هستند. «قلب رقه» اولین فیلم خیرالله تقیانی‌پور دیگر فیلم تازه اکران است که از چهارشنبه 24 مردادماه روانه اکران شده است. این فیلم که در جشنواره فجر سال قبل از آن رونمایی شد یک اکشن جاسوسی است و داستان یک شخصیت ایرانی که تا قلب داعش نفوذ کرده است. در «قلب رقه» شهرام حقیقت‌دوست، شادی مختاری، عبدالرضانصاری، فرهاد قائمیان و... ایفای نقش می‌کنند.
 
یکه‌تازی «پول و پارتی» در سینما
 طبق اطلاعات ثبت شده در سامانه سمفا تا ظهر روز سه‌شنبه 30 مردادماه ۱4 میلیون و 10هزار و 185 نفر(از ابتدای سال)به سالن‌های سینما آمده‌اند و سینمای ایران در فاصله یک ماه مانده به پایان نیمه سال، فروش 792 میلیارد و 251 میلیون و 87 هزار تومان را تجربه کرده است. این آمار برای مدت‌زمان مشابه سال گذشته، 9 میلیون و 323 هزار مخاطب با گیشه 403 میلیاردی بوده است که براین اساس، سینمای ایران به لحاظ مخاطب ۳۱ درصد و از منظر گیشه 73 درصد رشد داشته است. «تگزاس 3» مسعود اطیابی با 201 میلیارد و 89 میلیون تومان، «تمساح خونی» جواد عزتی با 167 میلیارد و 437 میلیون تومان و «مست عشق» حسن فتحی با 119 میلیارد و 263 میلیون تومان به ترتیب صدرنشین گیشه در نیمه اول سال هستند. در جدول فروش هفتگی اما «پول و پارتی» سعید سهیلی که از ۳ مرداد ماه روی پرده سینماها رفته در هفته سوم فروش توانست از رقبا پیشی بگیرد و در صدر جدول فروش هفتگی برود
دورخیز کمدی‌ها برای اکران
 نیمه شهریورماه که از راه برسد، دور تازه اکران کمدی‌ها آغاز می‌شود. «مفت‌بر» و «قیف» از دسته فیلم‌های کمدی است که شروع اکران‌شان در این روز قطعی شده و چشم انتظار به پایان رسیدن ایام عزاداری ماه صفر هستند. «مفت بر» دومین تجربه کارگردانی عادل تبریزی بعد از «گیجگاه» است و در این اثر هم حامد بهداد ایفاگر نقش اصلی است. در کنار او سحر دولتشاهی، بهرنگ علوی، فروغ قجابگلی، سیاوش چراغی‌پور و قدرت‌الله ایزدی دیگر بازیگران این فیلم هستند. همکاری رضا عطاران با محسن امیریوسفی کافی است تا «قیف» را جزو آثار دیدنی تابستان قرار بدهیم. در ترکیب بازیگران این فیلم فریده سپاه‌منصور، گیتی معینی، رضا نیک خواه، صدف اسپهبدی و... هم حضور دارند. بجز این آثار که تاریخ اکران‌شان قطعی شده، فیلم‌های کمدی شاخصی در نوبت اکران قرار دارند که به واسطه سابقه کارگردان و حضور بازیگران آزمون پس داده این حوزه، انتظار می‌رود تنور گیشه را گرم کنند. اگر قرار باشد فهرستی از این آثار وسوسه‌انگیز برای مخاطب تهیه کنیم به طور حتم «صبحانه با زرافه‌ها» سروش صحت با بازی هوتن شکیبا، بهرام رادان، پژمان جمشیدی و هادی حجازی‌فر در صدر قرار می‌گیرد. «زود پز» رامبد جوان با ترکیب متفاوت محسن تنابنده و نوید محمدزاده، این فیلم را جزو فیلم‌های دارای پتانسیل بالای جذب مخاطب قرار می‌دهد. برگ برنده «هفتاد سی» اولین تجربه کارگردانی بهرام افشاری هم همبازی شدن این بازیگر بفروش سینما با هوتن شکیباست. «به خاطر یک کیف دلار»حمید بهرامیان (محسن کیایی، مهران احمدی، پانته‌آ پناهی‌ها)، «عینک قرمز»حسین مهکام (حامد بهداد، الناز حبیبی، پانته‌آ پناهی‌ها)، «کوکتل مولوتف»حسین دوماری (امین حیایی، احمد مهران‌فر، پژمان جمشیدی)، «مرد عینکی» کریم امینی و همکاری دوباره‌اش با بهرام افشاری با آن گریم متفاوتی که در تصاویر این فیلم منتشر شده، از دیگر امیدهای گیشه برای نیمه دوم سال است. فیلم‌های پشت خط اکران البته محدود به این فهرست و آثار کمدی نمی‌شود و ترکیب متنوع از ژانرهای مختلف پشت خط اکران هستند که چینش متناسب آنها با لحاظ کردن سلایق مختلف در سبد اکران، می‌تواند تضمین کننده رکوردشکنی گیشه تا پایان سال باشد.
 
در انتظار پاییز پررونق تولیدات سینما
 هر سال با نزدیک شدن به پاییز چرخه تولیدات سینمایی شتاب پیدا می‌کند. اگر خبرهای چند هفته اخیر سینمای ایران را مرور کرده باشید در میان فهرست فیلم‌های متقاضی دریافت پروانه نمایش یا در مرحله تولید با لیستی از فیلم‌ها مواجه می‌شوید که هم به‌ لحاظ حضور کارگردان‌های اسم و رسم‌دار و هم به‌ لحاظ ترکیب کنجکاوی‌برانگیز بازیگران، مخاطب را مشتاق به تماشای نتیجه می‌کند؛ نام‌هایی آشنا که ذکر هر کدام‌شان در یک گزاره خبری کافی است تا مخاطب را برای پیگیری خروجی کار ترغیب کند. از انتشار خبر بازگشت فریدون جیرانی بعد از 6 سال به سینما با فیلم «نام من مینا» تا خبر جذاب ساخت فیلمی درباره حکیم ابوعلی سینا توسط سعید ملکان به عنوان دومین تجربه کارگردانی این تهیه‌کننده و چهره‌پرداز مطرح سینما 5 سال پس از فیلم تحسین شده «روز صفر».از دیگر اخبار غافلگیرکننده سینما احتمال جایگزینی سه‌گانه سینمایی حضرت موسی به جای نسخه سریالی آن است و آن طور که روزنامه اینترنتی سینما خبر داده ابراهیم حاتمی‌کیا تصمیم گرفته اولین فاز سریال تلویزیونی حضرت موسی که داستانش به دوران کودکی این پیامبر می‌پردازد را در قالب یک فیلم سینمایی تولید کند. در همین ایام همچنین خبر حضور حامد بهداد در فیلم «برای رعنا» به کارگردانی ایمان یزدی منتشر شد و از اولین تصاویر ساعد سهیلی در فیلم سینمایی «خدای جنگ» حسین دارابی و الناز شاکردوست و نوید پورفرج در «گوزن‌های اتوبان» ابوالفضل صفاری رونمایی شد.

جستجو
آرشیو تاریخی