سکوهای سلامت الکترونیکی در انتظار تأییدیه تأمین اجتماعی

 ارسال پیامک‌هایی از سوی سازمان تأمین اجتماعی تهران به پزشکان طرف قرارداد این سازمان، زمینه‌ساز نگرانی‌های زیادی شده است، چرا که این پیامک‌ها عملاً نشان از قطع همکاری سازمان تأمین اجتماعی با پلتفرم‌های سلامت دیجیتال دارد؛ موضوعی که می‌تواند دردسرهایی برای بیماران ایجاد کند.

ماجرای یک پیامک برای پزشکان و آزمایشگاه‌ها
در پیامک ارسالی از سوی سازمان تأمین اجتماعی آمده است: «پزشک/ مؤسس محترم، احتراماً به اطلاع می‌رساند هرگونه ارائه خدمت بابت نسخ الکترونیک عرضه شده توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تشخیصی درمانی از طریق فضای مجازی شامل(ویزیت، پاراکلینیک، داروخانه و...) در تعهد سازمان تأمین اجتماعی نبوده و قابل پرداخت نمی‌باشد.»
درحالی که بتازگی رئیس مرکز تتا اعلام کرده بود احتمالاً این تصمیم به دلیل یک ناهماهنگی است و بزودی در جلسه‌ای که برگزار می‌شود این مشکل برطرف می‌شود، اما ارسال پیامک سازمان تأمین اجتماعی، مهر تأییدی بر جدی بودن این سازمان در قطع همکاری با پلتفرم‌های سلامت دیجیتال است.
به دنبال انتشار تصاویر این پیامک، روز گذشته مرکز توسعه تجارت الکترونیکی(تتا) از سکوهای سلامت الکترونیکی حمایت کرد. رئیس مرکز تتا گفت: از سکوهای فعال در حوزه سلامت بر اساس قوانین و مقررات و با توجه به اصل ارائه خدمات با کیفیت و مطلوب به مردم، حمایت می‌شود.
امین کلاهدوزان با اشاره به ضرورت فعالیت کسب‌وکارهای تجارت الکترونیکی در حوزه سلامت، اظهار داشت: حضور کسب‌وکارهای تجارت الکترونیکی در این حوزه موجب تسهیل امور مردم خواهد شد.
وی با اشاره به تصمیم یکی از مدیران میانی سازمان تأمین اجتماعی در استان تهران مبنی بر الزام قطع همکاری مراکز طرف قرارداد آن سازمان با شرکت‌های سلامت الکترونیکی، گفت: با توجه به قوانین و سیاست‌های توسعه این حوزه در ارتباط با فعالیت سکوهای سلامت الکترونیکی، متأسفانه اقدام یاد شده با موارد اعلامی همخوانی نداشته و در بُعد اجتماعی نیز باعث از بین رفتن امید در زیست‌بوم دانش‌بنیان کشور می‌شود.
کلاهدوزان یادآور شد: انتظار می‌رود ریاست سازمان تأمین اجتماعی کشور ضمن بررسی موضوع، صحت و سقم و کیفیت رخداد گزارش شده، نسبت به توقف مورد مذکور اقدام فوری کنند.
این موضوع همچنین مورد اعتراض فعالان و اعضای انجمن الکترونیکی ایران قرار گرفته است تا جایی که علی حکیم‌جوادی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در نامه‌ای به حسین افشین معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، اقدامات سازمان تأمین اجتماعی را زمینه‌ساز نگرانی و ابهامات در این حوزه دانست و نوشت: «تأمین اجتماعی از آزمایشگاه‌ها خواسته تا تعهدی مبنی بر قطع همکاری با کسب‌وکارهای سلامت دیجیتال امضا کنند.
این درحالی است که بر اساس تصویب نامه 5 تیرماه 1401 هیأت وزیران در خصوص حمایت از کسب‌وکارهای سلامت دیجیتال، ماده 22 این آیین‌نامه در حال تصویب است و نماینده سازمان تأمین اجتماعی نیز در جلسات موبوطه حضور داشته‌اند.» وی در این نامه تأکید کرد، این نوع اقدامات موجب دلسردی فعالان حوزه کسب‌وکار حوزه سلامت دیجیتال خواهد شد.
نیما قاضی، رئیس انجمن تجارت الکترونیک هم در نامه‌ای به معاون علمی رئیس‌جمهور نوشت: کسب‌وکارهای حوزه سلامت دیجیتال واحدهای دانش‌بنیانی هستند که همواره خود را پاسخگوی قانون می‌دانند و حوزه سلامت، حوزه‌ای بسیار حساس برای مردم است. در فضایی که کسب‌وکارهای حوزه سلامت دیجیتال در صدد کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت خدمات درمان و افزایش میزان دسترسی افراد به این خدمات هستند، اعمال فشارهایی که مبنای قانونی ندارند تنها موجب تضییع حقوق کسب‌وکارهای آنلاین، آزمایشگاه‌ها و کاربران می‌شود. حال باید منتظر ماند و دید با توجه به وعده رئیس مرکز تتا، پلتفرم‌های حوزه سلامت دیجیتال می‌توانند به چرخه فعالیت در فضای درمان و سلامت کشور بازگردند یا خیر.

جستجو
آرشیو تاریخی