یادداشت

تبعیض برای ورزشکاران پارالمپیک

داود عطایی
روزنامه‌نگار

 کاروان ورزشکاران پارالمپیک 2024 پاریس دوم شهریور به فرانسه اعزام می‌شود. 65 ورزشکار پرامید از هفتم تا هجدهم شهریور به مصاف 4400 ورزشکار توان‌یاب از سراسر جهان می‌روند تا با اهتزاز پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران در پاریس برای مردم شادی‌آفرین باشند. حضور 4400 ورزشکار از کشورهای صاحب عنوان در جهان اهمیت و حساسیت مهم‌ترین رقابت‌های معلولان و توان‌یابان را در بازی‌های پارالمپیک و همچنین سطح بالای مسابقات و پیکارها را نشان می‌دهد.
در این میان اعلام پاداش‌های کمیته پارالمپیک توسط محمد پولادگر آب‌سردی بود بر پیکر قهرمانان زحمتکش اعزامی به پاریس که پس از ماه‌ها تلاش و اردوهای سنگین تدارکاتی طبق وعده‌های گذشته انتظار داشتند پاداش مدال‌آوری و کسب افتخارشان همانند ورزشکاران المپیک مناسب و در حد معقول باشد. این موضوع پس از آنکه کیومرث هاشمی پاداش‌های وزارت ورزش به سکونشینان را اعلام کرد، بیشتر به چشم آمد. هاشمی همانگونه که وعده داده بود رقم پاداش طلایی‌ها را 8 میلیارد تومان، مدال‌آوران نقره‌ای را 4 میلیارد تومان و مدال برنز را 2 میلیارد تومان اعلام کرد. رقمی دقیقاً مانند ورزشکاران مدال‌آور المپیکی. اما متأسفانه کمیته پارالمپیک رقم پاداش پای سکوی 10میلیاردی کمیته المپیک را برای مدال طلا به 4 میلیارد تنزل داد، 4 میلیارد تومان مدال نقره را به یک‌ونیم میلیارد و دو میلیاردتومان مدال برنز را هم به یک میلیارد کاهش داد.
همه کارشناسان و اهل فن ورزش می‌دانند مصائب و مشکلات معلولین و توان‌یابان برای ورزش همگانی و به‌خصوص قهرمانی آنقدر زیاد است که کسب مدال طلا، نقره و برنز در مهم‌ترین رویداد ورزشی توان‌یابان یعنی پارالمپیک اگر بسیار سخت‌تر از المپیک نباشد، حداقل هم‌عرض و هم‌پایه مسابقات المپیک است. این ورزشکاران با توجه به شرایط خاص جسمانی خود با اراده بسیار قوی و عزم راسخ در تمرینات و مسابقات گوناگون خودنمایی کرده‌اند و هم‌اکنون در آستانه فتح خوشرنگ‌ترین مدال‌ها از فستیوال پارالمپیک هستند. موفقیت و پیروزی توان‌یابان بی‌گمان باعث تهییج سایر ورزشکاران برای روی آوردن به ورزش قهرمانی است. سایر معلولان هم که برای خود محدودیت قائل هستند، با دیدن کامیابی و مدال‌آوری قهرمانان ملی با گرفتن روحیه و بازیابی اعتماد به نفس خود گام در مسیر ورزش حرفه‌ای و ورزش همگانی می‌گذارند. بنابراین مدال‌آوری این قشر زحمتکش و پرتوان از جنبه‌های مختلف برای ورزش کشور و به‌خصوص ایجاد انگیزه مضاعف برای معلولین و توان‌یابان حائز اهمیت و مفید است. با این تفاسیر اگر به بهانه کمبود بودجه از دادن پاداش مکفی به مدال‌آوران پارالمپیک پاریس اجتناب کنیم، بسیار تأسف‌آور و غم‌انگیز است و بی‌شک مسئولین کمیته پارالمپیک با رایزنی بیشتر و استفاده از پتانسیل و شناخت کافی احمد دنیامالی نسبت به فضای ورزش و قهرمانان ورزشی می‌توانند این اشکال اساسی را برطرف سازند.
براساس ادعای نایب رئیس کمیته پارالمپیک، 9 مدال طلا برای کاروان فرزندان ایران در پارالمپیک پاریس پیش‌بینی شده، با مقایسه رقم حداکثری پاداش‌ها برای مدال‌آوران این رویداد حیاتی، تزریق بودجه کافی برای اختصاص پاداش متناسب با مبلغ دریافتی مدال‌آوران المپیک کار چندان دشواری برای کمیته پارالمپیک نخواهد بود. احمد دنیامالی که به احتمال فراوان همزمان با اعزام کاروان فرزندان ایران به پاریس با رأی مجلس سکاندار هدایت وزارت ورزش می‌شود، در نخستین گام می‌تواند با پیگیری این خواسته بحق جامعه ورزش توان‌یابان و جانبازان از دولت و تأمین منابع مالی لازم از سازمان برنامه و بودجه تا پایان رقابت‌های پاریس که در 18 شهریور خواهد بود، از حق و حقوق قهرمانان پارالمپیک دفاع کرده و بارقه‌های امید را در وجود ورزشکاران تلاشگر، محجوب و زحمتکش این حوزه زنده کند. این تشویق‌ها و پاداش‌ها می‌تواند انگیزه و دلیل آغاز ورزش قهرمانی و ورزش همگانی برای بسیاری از توان‌یابان باشد که با دیدن توفیق قهرمانان پارالمپیک به سوی ورزش کشیده می‌شوند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی