بدون خارجی‌های تیم‌ها، ما قهرمان مطلق آسیا هستیم

رئیس فدراسیون بسکتبال: چشم‌انداز ما المپیک ۲۰۲۸ است

تیم ملی بسکتبال ایران بالاخره صاحب مربی شد؛ آن هم از نوع یونانی به نام سوتیریس مانولوپولوس. این اتفاق مقدمه‌ای شد تا جواد داوری، رئیس فدراسیون بسکتبال بعد از یکسال و نیم در نشست خبری روبه‌روی خبرنگاران بنشیند و در خصوص اقدامات تازه‌اش و جذب سرمربی یونانی و اتفاقاتی که حول و حوش فدراسیونش می‌گذرد، صحبت کند.
او همان اول به یکی از مطالبات بسکتبال یعنی کمپ تمرینی اشاره کرد: «سال گذشته توانستیم دو زمین خیلی خوب را بگیریم و با زمین قبلی کنار کشتی جایگزین کنیم. یکی از آنها کمپ تمرینی تیم ملی خواهد بود و نقشه‌های فاز دو آن رو به پایان است.  سعی می‌کنیم امسال اقدامی برای شروع ساخت آن نیز داشته باشیم. ظرفیت بسکتبال بالا است و هر دو بخش زنان و مردان باید همزمان با هم کار کنند. در خصوص این مطلب یکی از مطالبات ما از وزیر ورزش هم ایجاد این زیرساخت است.»
رئیس فدراسیون بسکتبال در خصوص سرمربی جدید تیم ملی هم توضیح داد: «شرایط واقعاً برای تیم‌های ملی ما متفاوت است. بسکتبال بسیار به فوتبال نزدیک است و در بسکتبال بسیار کار مشکلی است که مربیان درجه یک را جذب کنیم. یکسری مربیان سطح یک قراردادهای بلندمدت با باشگاه‌ها و تیم‌های ملی دارند و هزینه‌ها هم بسیار بالا است. مربیان درجه یک زیر یک میلیون دلار نمی‌گیرند که هزینه سنگینی است. نهایتاً با سوتیریس به توافق رسیدیم که با دو مربی بزرگ جهان همکاری داشته و مربی با سبک و فلسفه‌ای است، اما باید ما شرایط را برای او فراهم کنیم و پس از دیدن عملکردش او را قضاوت کنیم. به جز بعضی‌ها که فضای مجازی در اولویت‌شان است، از همه کسانی که حمایت کردند، تشکر می‌کنیم.»
به گفته داوری قرارداد سرمربی یونانی یک ماه پیش بسته شد: «ما قبل از مجمع سالیانه قرارداد سوتیریس را بسته بودیم، اما به دلیل برخی اتفاقات و شرایط کشور نتوانست زودتر وارد ایران شود که به همین دلیل دیرتر اعلام کردیم و وقتی هم که نام او را معرفی کردیم، سریعاً وارد ایران شد که نشان می‌دهد ما خیلی زودتر قرارداد را بسته بودیم.»
رئیس فدراسیون درباره خواسته‌هایش از مربی جدید تیم ملی هم صحبت کرد: «چشم‌انداز ما المپیک ۲۰۲۸ است و اصلاً هم دور از دسترس نیست، البته به شرطی که مسیر درستی باشد. ما دوباره تیم نوین را هم تشکیل می‌دهیم اما تیم ب نمی‌شود تشکیل داد، ولی ما حتماً باید سه تیم ملی داشته باشیم تا مشکل بازیکن به صورت کامل حل شود.»
 جواد داوری در پاسخ به این سؤال که آیا تیم ملی ایران با سوتیریس در کاپ آسیا ۲۰۲۵ روی سکو می‌رود؟ گفت: «اگر بازیکنان خارجی تیم‌هایی مثل اردن، لبنان، ژاپن و فیلیپین را از آنها جدا کنیم، ایران با اقتدار قهرمان آسیا است. ما هم برنامه‌هایی در این خصوص داریم اگر دنیامالی رأی اعتماد بگیرد. در این رابطه برنامه داریم چون با قدرت نابرابر به مصاف حریفان می‌رویم. باید این مشکل حل شود. یکی از برنامه‌های فدراسیون برای بازیکنان دوتابعیتی است، البته نفراتی که کیفیت دارند، اینها قدم‌شان روی چشم ما است، در کل پیگیر وضعیت دو تابعیتی‌ها هستیم و همکاران امور بین‌الملل در حال ایمیل زدن به آنها هستند.»

جستجو
آرشیو تاریخی