صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و هفت - ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و هفت - ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

فضای مجازی

دنیا ببیند و خجالت بکشد!
مردم غزه و جنایات اسرائیل همچنان موضوع پربحث شبکه‌های اجتماعی است. از تصاویر بازنشر شده در این زمینه، ویدیویی از سخنان یک زن امریکایی در متروی نیویورک است که می‌گوید: «دولت مالیات ما را به اسرائیل می‌دهد تا در غزه صرف نسل‌کشی فلسطینی‌ها کند و من نمی‌توانم این را تحمل کنم. ساکت نباشیم و به این اقدام دولت‌مان اعتراض کنیم.» صحبت‌های او با تشویق مردم همراه می‌شود. کاربری به نام سمیرا، ویدیویی از پدری که دختر خردسالش را در آغوش دارد و زیر بارش مواد منفجره، تلاش می‌کند مسیری را طی کند، نوشته است: «این تصاویر یک فیلم سینمایی نیست؛ تلاش یک خانواده فلسطینی برای فرار از زیر بمباران جنگنده‌های اسرائیل است. دنیا ببیند و خجالت بکشد!»
 
همانجا بمون مادام!
از دیگر موضوعات پربحث در فضای مجازی، صحبت‌های گلشیفته فراهانی است که می‌گوید: «فرانسه برای من کشوریه که من رو به فرزندی پذیرفت و این شانس بزرگی برای من بود. فرزندان فرانسه نمی‌دانند که چه شانسی دارن. نه در مقایسه با ایران، افغانستان و آفریقا بلکه در مقایسه با ایتالیا، اسپانیا و انگلیس.» او در بخش دیگر صحبت‌هایش تأکید می‌کند فرانسه برای او «مادر، پدر و عشق» است. تعدادی از کاربران از بی‌هویتی و بی‌ریشه بودن او انتقاد کرده‌اند. کاربری نوشته است: «می‌دانیم گلشیفته جان، فرانسه برای تو هم پدر است و هم مادر. همان‌طور که امریکا پدر و مادر پهلوی است و اسرائیل پدر و مادر علی‌نژاد. اشکالی هم ندارد. اشکال از بعضی هاست  که فکر می‌کند امثال شما فرزندان اروپا، امریکا و عربستان، می‌توانید رهبران مناسبی برایشان باشید.»  کاربری در واکنش به حرف‌های گلشیفته فراهانی که از جوانان فرانسوی می‌خواهد قدر خوشبختی خود را بدانند، نوشته است: «به نظر میاد دولت فرانسه از چهره‌هایی مثل گلشیفته فراهانی و... برای تطهیر خود استفاده می‌کند.» کاربری با اشاره به ادعای لیدر بودن این بازیگر در اعتراضات مختلف نوشته است: «عجب! فرانسه پدر، مادر، عشق و… بیچاره ایرانی که امثال این بزرگوار ادعای رهبری اون رو دارند. همانجا بمون مادام! کسی دلتنگ شما در ایران نیست.»
 
درگذشت اسطوره بازیگری
آلن دلون، اسطوره بازیگری فرانسوی در سن ۸۸ سالگی در خانه خود در شهر دوشی در شمال فرانسه درگذشت. مرگ وی روز یکشنبه توسط سه فرزند او در بیانیه‌ای اعلام و از علاقه‌مندانش درخواست شد به حریم خصوصی آنها احترام بگذارند.
انتشار خبر درگذشت این هنرپیشه سرشناس با خاطره‌بازی کاربران فضای مجازی و همچنین از گره خوردن تصویر او به صدای خسرو خسرو‌شاهی همراه بود و برش‌هایی از گفت‌وگوی این دوبلور با مهران مدیری در برنامه دورهمی وایرال شد. مدیری در این برنامه به نقل از حمید قنبری (دوبلور) می‌گوید که آلن دلون با دیدن برشی از فیلم «سامورایی» با صدای خسروشاهی عنوان کرده که بهترین صدای دوبله شده من متعلق به دوبلور ایرانی است. خسرو‌شاهی هم از دیدار بی‌سرانجام با آلن دلون در ایران می‌گوید. «مازیار فکری‌ارشاد» از منتقدان سینما، درباره او نوشته است: «برای آن قلندر تنها، منزوی، قدرتمند، جذاب، شیک‌پوش و البته زخم‌پذیری که دهه‌های متوالی قلب خوره‌های سینما را تسخیر کرد و ردپایی پاک‌نشدنی در تاریخ سینما گذاشت، مرگ طبیعی چیز پیش‌پا افتاده‌ای است و برای یک سامورایی، همه‌ جا، حتی آن دنیا، سیسیل است.» رضا صائمی در بخشی از یادداشت اینستاگرامی خود نوشته است: «برای ما ایرانی‌ها این سیمای جذاب با صدای پرجذبه خسرو خسروشاهی هم گره خورده تا از او کاراکتری کاریزماتیک بسازد.» سعید قطبی‌زاده دیگر منتقد سینما با اشاره به اینکه انتشار خبرهای پیاپی از وضعیت زندگی و مرگ آلن دلون طی دو سال اخیر، یاد اسطوره‌ای فراموش‌شده را زنده کرد، نوشته است: «همه برایشان اسطوره‌ای زنده شد که سال‌ها بود از یادها رفته بود. عین پیرمرد بالدار داستان گابریل گارسیا مارکز که رونق و شگفتی را برای مردمان روستا به ارمغان آورد اما بی‌رحمانه از یاد رفت تا لحظه‌ای که دوباره بال بکشد و برای همیشه آن روستا را ترک کند. شبیه آماده‌شدنش برای رفتن به کافه و شنیدن صدای پیانوی دختر رنگین‌پوست لاغر، برای آخرین‌بار، در فیلم ژان‌پیر ملویل.»

با تأمل گوش بدید
هوتن شکیبا، موشن‌گرافی‌ای را به اشتراک گذاشته و از خوانش «کتاب پسر» آندری نیکولایدیس به عنوان تازه‌ترین فعالیت خود در حوزه کتاب صوتی خبر داده است. او که با «مغازه خودکشی» توانایی خود را در این عرصه به رخ کشید و به خاطر تبحرش در صداپیشگی این اثر تحسین شده ژان تولی را در فهرست محبوب‌ترین کتاب‌های صوتی قرار داد، همچنین «خاطرات یک آدمکش» اثر کیم یونگ‌ها را هم صوتی کرده است. شکیبا با اعلام این خبر از دنبال‌کنندگان صفحه اینستاگرامش درخواستی هم کرده؛ او نوشته است:«کتاب پسر، برای من دنیای عجیب، رُک و تلخ و در عین حال تلنگر زننده‌ای داره… خوشحال می‌شم نسخه صوتیشو گوش کنید و نظر و امتیاز بدید. لطفاً با تأمل و تمرکز گوش بدید.» آن‌طور که او اطلاع داده این کتاب صوتی را از اغلب پلتفرم‌ها می‌توان گوش کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی