صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و شش - ۲۸ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و شش - ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۹

حوادث جهان

حریق جنگلی غرب ترکیه به مناطق مسکونی رسید
آتش‌سوزی‌های جنگلی ترکیه که طی چند روز اخیر در مناطق غربی این کشور از جمله در استان «ازمیر» گسترش یافته، بر اثر وزش باد شدید به مناطق مسکونی سرایت کرده است.به گزارش خبرگزاری آذری‌پرس، مقامات محلی می‌گویند ساکنان بسیاری از خانه‌ها تخلیه شده‌اند.رسانه‌های محلی خبر دادند یک مورد از این آتش‌سوزی‌ها که در منطقه مسکونی «کارشیاکا» در این استان آغاز شده بود، به منطقه وسیعی سرایت کرده است.مقامات استانی اعلام کردند تاکنون پنج فروند هواپیما، ۱۵ بالگرد و تجهیزات زیاد دیگری برای اطفای حریق به منطقه ارسال شده است.این درحالی است که برخی منابع خبری از مصدومیت شماری از ساکنان منطقه خبر داده‌اند هرچند هنوز اطلاعات دقیقی در این زمینه در دست نیست.
 
اعتصاب سراسری کادر درمان در هند به خاطر قتل یک پزشک
تجاوز به یک پزشک و سپس قتل او، در شهر «کلکته» بیمارستان‌ها و کلینیک‌های سرتاسر هند را به تعطیلی کشاند و این مراکز بجز موارد اورژانسی روز شنبه بیماران را رد کردند.به گزارش رویترز، یک پزشک کارآموز ۳۱ ساله هفته گذشته در داخل کالج پزشکی در کلکته که در آن کار می‌کرد مورد تجاوز قرار گرفت و به قتل رسید که این اتفاق، اعتراضات سراسری را در میان پزشکان برانگیخت.طبق بیانیه انجمن پزشکی هند اعتصابی که در ساعت ۶ صبح آغاز شد، دسترسی به خدمات پزشکی انتخابی و مشاوره‌های سرپایی را قطع کرد.یکی از مقامات ایالتی به رویترز گفت: پزشکان جوان همه اعتصاب کرده‌اند، این بدان معناست که ۹۰ درصد پزشکان در اعتصاب هستند. این تعطیلی و اعتصاب یکی از بزرگ‌ترین اعتصابات اخیر پزشکان در هند است.

مرگ بیش از 10 زندانی در فرار از زندان هائیتی
بیش از ۱۰ زندانی در جریان تلاش برای فرار در شهر سنت‌مارک در شمال هائیتی کشته شدند.به گزارش رویترز، این حادثه پس از آن رخ داد که زندانیان در اعتراض به درخواست غذا و مراقبت‌های پزشکی بهتر دست به اعتراض زدند.گزارش‌ها حاکی از آن است که در جریان فرار، تعدادی از زندانیان با پلیس درگیر شده و تیراندازی کردند که منجر به این تلفات شد.
 
حکم اعدام برای  قاتلان 11 زن امریکایی
دو مرد شرور که به 11 زن تعرض کرده و آنها را به قتل رسانده بودند، به اعدام محکوم شدند. دادگاه باتوجه به گزارش پلیس امریکا، نخستین متهم را «آنتونی سوول» اهل اوهایو معرفی کرد که 3 زن را در حومه کلیولند به قتل رسانده و اجسادشان را در کیسه‌های زباله رها کرده است.پلیس کلیولند به دادگاه اعلام کرد حدود شش سال پیش اجساد 11 زن را در این منطقه یافته که پس از ربوده شدن به شیوه‌ای یکسان به قتل رسیده‌اند و این جنایات شبیه به هم وجود یک قاتل زنجیره‌ای را در منطقه تأیید می‌کرد.گزارش پلیس همچنین نشان می‌دهد که اجساد هر سه زن در منطقه‌ای که آنتونی سوول زندگی می‌کرد، پیدا شده و پزشکان قانونی تأیید کرده‌اند که هر سه زن ربوده شده پس از شکنجه به قتل رسیده‌اند. دستگیری آنتونی تنها 2 سال و نیم پس از دستگیری متهم اصلی پرونده به نام «مایکل مدیسون» انجام شده است. او نیز با اتهام قتل، تجاوز و آدم‌ربایی روبه‌روست.مدارک پلیس حاکی است که مایکل مدیسون در خانه مادری‌اش در کلیولند بازداشت شده است. وی در تمامی اعترافات خود بیان کرده که در زمان ارتکاب جرم به دلیل مصرف بیش از حد الکل و مواد مخدر هیچ‌چیز به‌خاطر نمی‌آورد.اطلاعات دیگر نشان می‌دهد که هر 2 متهم سابقه زندان داشته و بعد از آزادی دوباره مرتکب جرم شده‌اند.او به همراه آنتونی در دادگاه حضور یافت و این دو به جرم قتل‌های سریالی زنان محاکمه شدند. اعضای هیأت منصفه دادگاه کلیولند به قاضی گفتند که این دو متهم گناهکار هستند و درخواست اشد مجازات کردند. قضات نیز با توجه به مدارک موجود آنها را به اعدام محکوم کردند.

آتش‌سوزی در نزدیکی فرودگاه لیسبون
تلویزیون رسمی پرتغال گزارش داد که آتش‌سوزی در یک پارکینگ خودرو در نزدیکی فرودگاه لیسبون رخ داده است، اما تاکنون گزارشی از تلفات جانی اعلام نشده است.
به گزارش یورونیوز، آتش‌سوزی چندین وسیله نقلیه را فرا گرفت و صدها خودروی پارک شده را نیز تحت تأثیر قرار داد و یک ابر سیاه بزرگ از دود ایجاد کرد که از کیلومترها دورتر قابل مشاهده است.هوگو سانتوس، یکی از مقامات آتش‌نشانی، به خبرنگاران در محل حادثه گفت خودروهای بنزینی، برقی و دیزلی در پارکینگ وجود داشتند که سوخت خودروها به تنهایی همراه با تمام مواد مورد استفاده در ساخت خودرو مهار این آتش‌سوزی را پیچیده‌تر کرد.
 
طوفان آمپیل موجب بارندگی‌های شدید در شرق ژاپن
با نزدیک شدن طوفان قدرتمند آمپیل به منطقه کانتوی ژاپن در بخش شرقی این کشور، هشدارهایی برای بارش شدید باران و تندباد برای توکیو و سایر مناطق صادر شده است.
به گزارش ژاپن تایمز، آژانس هواشناسی ژاپن اعلام کرد هفتمین طوفان سال با سرعت ۱۵ کیلومتر در ساعت به سمت شمال شرقی در حال حرکت است.سازمان هواشناسی اعلام کرد ممکن است نوارهایی از ابرهای بارانی شدید بر فراز کانتو، جزایر ایزو و استان یاماناشی تشکیل شود که خطر وقوع بلایای طبیعی را به‌شدت افزایش می‌دهد و از مردم می‌خواهد اقدامات احتیاطی را انجام دهند.از آنجایی که بسیاری از بخش‌های منطقه کانتو، از جمله منطقه بزرگ توکیو، برای بارندگی و تندباد آماده شده‌اند، این طوفان قدرتمند حمل‌ونقل عمومی را به‌شدت مختل کرده است.
بیش از ۶۰۰ پرواز داخلی و بین‌المللی در روز جمعه توسط آل‌نیپون ایرویز و ژاپن‌ایرلاینز در فرودگاه‌های هاندا و ناریتا لغو یا متوقف شد.

جنوب شرقی ژاپن لرزید
 مرکز تحقیقات علوم زمین آلمان اعلام کرد که زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۳ روز شنبه جنوب شرقی هونشو، ژاپن را لرزاند.به گزارش شینهوا، کانون زمین‌لرزه با عمق ۱۰ کیلومتری زمین، ابتدا ۳۲.۵۲ درجه عرض شمالی و ۱۴۲.۷۳ درجه طول شرقی تعیین شد. هنوز گزارشی از خسارات احتمالی مخابره نشده است.
 

جستجو
آرشیو تاریخی