صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و شش - ۲۸ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و شش - ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۶

در آیین آغاز پروازهای اربعین اعلام شد

انجام روزانه ۱۱۰ پرواز به مقصد نجف و بغداد

بر‌اساس تصمیم ستاد اربعین کشور از ۲۴ مرداد تا ۹ شهریور ماه ایام سفرهای اربعین درنظر گرفته شده و پیک پروازها نیز در همین تاریخ است

شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) و ترمینال سلام این فرودگاه، هر سال میزبان انجام بیشترین پروازهای اربعین هستند. امسال نیز ۷۴ درصد زائران اربعین از ترمینال سلام شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به عتبات مشرف می‌شوند. این ترمینال مخصوص انجام سفرهای حج و سفرهای زیارتی است همچنین برخی از کشورهای دیگر نیز برای سفرهای زیارتی از ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی استفاده می‌کنند.
سعید چلندری، مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در آیین آغاز پروازهای اربعین حسینی همزمان با سالگرد تدفین شهید گمنام در ترمینال سلام با بیان اینکه بر‌اساس تصمیم‌گیری صورت گرفته در ستاد اربعین کشور و ستاد اربعین وزارت راه و شهرسازی از ۲۴ مرداد تا ۹ شهریور ماه ایام سفرهای اربعین درنظر گرفته شده است، گفت: پیک پروازها از روز گذشته آغاز شده و شاهد افزایش پروازها خواهیم بود.
وی افزود: همچنین در این روند، روزانه ۱۱۰ پرواز به مقصد نجف و فرودگاه بغداد خواهیم داشت و مسافران از فرودگاه امام خمینی و ترمینال سلام پروازهای خود را انجام می‌دهند.
چلندری اظهار کرد: میانگین هر پرواز ۱۵۰ نفر است چراکه ممکن است برخی از پروازها ۲۳۰ نفر و برخی از پروازها ۱۲۰ نفره باشد که با این تفاسیر روزانه ۱۵ هزار زائر از فرودگاه امام خمینی به نجف و یا بغداد اعزام می‌شوند.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی توضیح داد: فرودگاه امام خمینی آمادگی انجام پرواز تا ۴ هزار پرواز به‌صورت رفت و برگشت را دارد و با توجه به نزدیک بودن ایام ۲۸ صفر فرودگاه امام خمینی آمادگی انجام پرواز تا ۱۲ شهریور ماه را دارد. او تأکید کرد: امکان انجام پرواز زیارتی تا ۱۳۰ پرواز از ترمینال سلام هم وجود دارد و با توجه به ایام اوج سفرهای خارجی ما پیش‌بینی می‌کنیم که از ترمینال یک فرودگاه امام خمینی روزانه ۱۷۰ تا ۱۸۰ پرواز انجام شود.
وی افزود: ترمینال سلام با مساحت حدود ۵۴ هزار متر مربع برای خدمت به زائران عتبات مهیا شده و این ترمینال با تدفین شهید گمنام ثبت بین‌المللی شد.
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) گفت: سال گذشته ۸۲ درصد زائران اربعین و ۳۲ درصد از زائران خانه خدا از ترمینال سلام اعزام شدند و امسال نیز حدود ۷۰ درصد زائران عتبات از شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) اعزام می‌شوند.
چلندری بیان کرد: ۲۵ موکب از سوی ارگان‌ها و شرکت‌های مستقر در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) برپا شده‌اند و از لحظه‌ای که زائران شرف حضور پیدا می‌کنند، مورد میزبانی قرار می‌گیرند.
رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: در شهر فرودگاهی امام خمینی در ایام سفرهای اربعین برای ۱۷ هزار خودرو به‌صورت ۱۰۰ درصد رایگان جای توقف درنظر گرفته شده است.
محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: امسال پروازهای عتبات عالیات را از ٢٨ فرودگاه کشور با دو مؤلفه‌ ایمنی و امنیت برگزار می‌کنیم.
وی تأکید کرد: شرمنده همه مردم هستیم که نمی‌توانیم به اندازه تقاضای موجود، بلیت هواپیما عرضه کنیم اما کم‌فروشی نکردیم و در سه سال گذشته میزان عرضه بلیت را از عدد ١٠٠ هزار به ۵٠٠ هزار رساندیم.
 
تعلیق آژانس و ایرلاین‌های گرانفروش
همچنین در مراسم آغاز پروازهای اربعین فرودگاه امام، حسین سالاری معاون دادستان و رئیس دادسرای فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه با هر ایرلاین یا هر آژانسی که بخواهد از زائر و بلیت اربعین سوءاستفاده کند برخورد جدی خواهیم کرد، اظهار داشت: هر ایرلاین، سایت و آژانس مجازی که نسبت به گرانفروشی بلیت اربعین اقدام کند، حتماً تعلیق خواهد شد و به‌طور قطع مسدود می‌شود.
وی ادامه داد: به فروشندگان بلیت اعلام کردیم که باید فرایند فروش بلیت را رصد کنند و مردم هم باید هوشیار باشند تا از هر جایی بلیت خریداری نکنند. در بررسی‌ها می‌بینیم که بلیت‌های گران از سوی واسطه‌ها خریداری شده است. از مردم خواهش داریم به‌طور مستقیم از ایرلاین‌ها بلیت اربعین را بخرند. عرضه بلیت به این دلیل به صورت پلکانی خواهد بود که دسترسی به بلیت عادلانه باشد و همه مردم دسترسی به بلیت داشته باشند و به مردم اعلام می‌کنیم که هرگونه تخلف را به ما اعلام کنند.
 
زائران از واسطه‌ها بلیت پرواز اربعین خریداری نکنند
حسین مذنب رئیس ستاد اربعین وزارت راه و شهرسازی نیز با بیان اینکه طی سال‌های گذشته پروازهای اربعین درنظر گرفته شده با مشکلات بسیار زیادی همراه بود گفت: در همان دوران پروازهای خارجی منظم انجام می‌شد اما پروازهای اربعین با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو بود‌. مذنب تصریح کرد: در همان دوران صحن ترمینال سلام هنوز ساخته نشده بود و دولت دوازدهم هنوز آن را تکمیل نکرده بود، اما با ورود دولت سیزدهم این ترمینال ساخته و تأییدیه‌های لازم آن گرفته شد و از سال گذشته تمامی پروازهای زیارتی از ترمینال سلام انجام می‌شود.
وی افزود: به تمامی زائران توصیه می‌شود که از واسطه‌ها اقدام به خرید بلیت پروازهای اربعین نکنند.

جستجو
آرشیو تاریخی