لیگ عجیب ایران، تفاوتی بین میهمان و میزبان نیست

سینا حسینی
روزنامه نگار

لیگ برتر ایران بدون شک عجیب‌ترین لیگ فوتبال جهان است؛ وضعیت نامناسب ورزشگاه‌ها باعث شده هیچ‌کسی تکلیف خود را نداند. در لیگ ایران تیم میهمان و میزبان شرایطی کاملاً شبیه هم دارند! در حالی که در تمام دنیا مرسوم است که میزبان از امتیاز حمایت هواداران خود سود می‌برد اما در لیگ ایران به واسطه نبود زیرساخت مناسب، میزبان و میهمان برای انجام یک بازی باید مسافتی طولانی را سپری کنند تا صدها کیلومتر دور از ورزشگاه خانگی به میدان بروند.
وضعیت نابهنجار ورزشگاه‌های ایران نشان می‌دهد سیاست‌های حاکم بر ورزش ایران در طول سال‌های اخیر نه‌تنها غلط و ناکارآمد بوده بلکه هیچ مدیر دلسوزی به فکر ایجاد زیرساخت استاندارد و منطقی نبوده و به همین دلیل امروز فوتبال ایران با بحرانی بزرگ به نام نبود ورزشگاه روبه‌رو است.
امروز تیمی نظیر چادرملو برای انجام یک بازی خانگی نزدیک به 1200 کیلومتر سفر می‌کند تا مثلاً در لیگ حرفه‌ای با حریفان خود بازی کند، ذوب‌آهن با وجود بهره‌مندی از ورزشگاهی استاندارد به دلیل اینکه تیم ملی فوتبال کشورمان قرار است در زمین اختصاصی آنها به مصاف قرقیزستان برود، مجبور است از اصفهان به مشهد سفر کند تا با هوادار در ورزشگاه امام رضا(ع) بازی کند.
پرسپولیس و استقلال به عنوان قهرمان و نایب قهرمان لیگ گذشته مجبورند هر هفته در یک ورزشگاه به میدان بروند، چون ورزشگاه خانگی ندارند و استادیوم آزادی در حال بازسازی است؛ اتفاقی که حالا به کابوسی بزرگ برای میزبانی در لیگ نخبگان آسیا تبدیل شده و این پرسش برای هواداران پرشمار این دو باشگاه به وجود آمده که آیا در کمتر از یک ماه آینده که استقلال و پرسپولیس قرار است در ایران از تیم‌های بزرگ آسیا میزبانی کنند، قادر خواهند بود از مزیت بازی در این ورزشگاه استفاده کنند یا سریال تلخ خانه به دوشی آنها تداوم خواهد داشت.
البته مدیران فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ ادعا دارند، تلاش برای آماده‌سازی ورزشگاه‌های دیگر بشدت ادامه دارد و تیم‌های لیگ برتری می‌توانند به جای ورزشگاه خانگی از ورزشگاه‌های جایگزین نظیر ورزشگاه شهرقدس استفاده کنند اما بررسی شواهد میدانی نشان می‌دهد ورزشگاهی نظیر شهدای شهر قدس شاخصه‌های لازم برای میزبانی از بازی‌های بزرگ را ندارد و این اتفاق می‌تواند فوتبال ایران را با چالش‌های بزرگ روبه‌رو کند.
اما اتفاق سؤال‌برانگیز اینجاست در شرایطی که ورزشگاه‌های استانداردی نظیر امام رضا(ع) مشهد و دستگردی تهران وجود دارد، چه اصراری است که بازی‌ها در زمین‌های غیراستاندارد برگزار شود! قطعاً استقلال و پرسپولیس می‌توانستند در روزهایی که ورزشگاه آزادی گرفتار مرمت و بازسازی است، از مزیت بازی در ورزشگاه امام رضا بهره‌مند شوند، اما نه‌تنها این اتفاق تا به امروز رخ نداده بلکه مقاومت عجیبی در این خصوص در جریان است تا ورزشگاهی ضعیف نظیر شهر قدس میزبان برگزاری بازی‌های بزرگ شود.
با این شرایط و تصمیمات عجیب و غریب به راحتی می‌توان ادعا کرد این لیگ عجیب‌ترین لیگ جهان است.

جستجو
آرشیو تاریخی