دلیل اصرار نکونام به جذب مدافع راست

رامین رضاییان تنها است

حمیدرضا عرب
خبرنگار


رامین رضاییان در جریان بازی با شمس‌آذر یکی از فعال‌ترین بازیکنان استقلال بود و موفق شد زمینه‌ساز گل پیروزی‌بخش تیمش باشد. رضاییان که با هیاهوی بسیار به استقلال پیوست و بسیاری از پرسپولیسی‌ها را بابت این انتقال بشدت دلخور کرد، حالا تبدیل به چشم و چراغ استقلالی‌ها شده و جواد نکونام نیز حساب ویژه‌ای روی این بازیکن باز کرده است. قرار است رضاییان در ترکیب استقلال غالباً به عنوان گوش راست یا هافبک راست بازی کند، هرچند که او قابلیت بازی در پست دفاع راست را نیز دارد اما بودنش در منطقه‌ای که بیشتر به دروازه حریف نزدیک باشد، احتمال برتری استقلال را افزایش خواهد داد. رامین هم در گلزنی تخصص بالایی دارد و هم اینکه در موقعیت‌سازی بازیکن بسیار متبحری است. به همین دلیل حضورش در نقطه‌ای که بیشتر به دروازه رقبا نزدیک باشد به سود استقلال خواهد بود و نکونام نیز همین قصد را دارد. اما درعین حال که نکونام روی بازی کردن رامین در پست‌های هجومی نظر مساعد دارد، فقدان یک مدافع راست تخصصی موجب شده فعلاً سرمربی استقلال تمام مسئولیت‌های هجومی در تیمش را به عهده این بازیکن نسپارد.
 هرچند که رامین به طور اتوماتیک‌وار و خودکار گاهی جلو می‌رود، موقعیت می‌سازد و حریف را بشدت تحت فشار قرار می‌دهد اما به هرحال لازم است که در پست دفاع راست نیز بازیکنی همواره در کنار دیگر مدافعان حضور داشته باشد تا استقلال از نقطه نظر دفاعی دچار مشکل نشود. در بازی با شمس‌آذر در واقع رامین به عنوان دفاع راست به میدان رفت و با اینکه غالباً مقابل دروازه حریف دیده می‌شد اما در اصل وظایف دفاعی را هم به دوش داشت. بدون شک اگر استقلال دفاع راست داشته باشد، نکونام با آسودگی خاطر بیشتری از رامین در پست گوش راست بازی خواهد گرفت و دغدغه‌ای هم بابت خستگی یا احیاناً مصدومیت این بازیکن نخواهد داشت اما حقیقت تلخ این است که بعد از رفتن صالح حردانی اکنون استقلال از داشتن دفاع راست تخصصی بی‌بهره است و باید از رضاییان به عنوان دفاع راست بازی بگیرد که این منجر به خستگی بیشتر این بازیکن و افزایش مسئولیت‌های محوله در ترکیب استقلال خواهد شد.
در واقع مهم‌ترین دلیلی که سبب شده نکونام روی جذب مدافع راست تأکید کند نیز همین است و سرمربی استقلال قصد دارد خستگی کمتری بر ساق‌های رامین مستولی شود تا با خیال راحت‌تری از این بازیکن در پست تخصصی بهره بگیرد و او را با آسودگی خیال نزدیک به دروازه‌ حریف بازی دهد. اینکه مدیران استقلال در روزهای آتی موفق به جذب مدافع راست تخصصی شوند تا رامین آزادی عمل بیشتری داشته و از مصدومیت‌های احتمالی نیز مصون بماند، سؤالی است که پاسخ دادن به آن ساده نیست اما باید به این نکته معترف بود که سرمربی استقلال به دلیل حفظ رامین و قراردادن این بازیکن در پست‌های هجومی، اصرار ویژه‌ای به جذب مدافع راست تخصصی جدید دارد. حالا باید دید در روزهای آتی آیا مدیران استقلال با جذب مدافع راست جدید خیال آقای سرمربی را آسوده خواهند کرد یا رامین باید تک و تنها در پست دفاع راست به میدان برود و ریسک مصدومیت احتمالی و یا خستگی را نیز به جان بخرد؟! استقلالی‌ها از همین حالا نگرانند که رضاییان به دلیل فشار، مصدومیت و تعدد بازی دربی را از دست بدهد و این یک نگرانی قابل تأمل و بالقوه است و نباید از آن غافل بود.

جستجو
آرشیو تاریخی