صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و شش - ۲۸ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و شش - ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۱

اخبار

 ستار هاشمی به ویراستی پیوست
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم به مجلس، به سکوی بومی ویراستی پیوست و اولین ویراست در این سکو را منتشر کرد.
ستار هاشمی در اولین پست در این شبکه اجتماعی بومی نوشت: از حمایت‌های گسترده نمایندگان محترم، متخصصان و دانشگاهیان و فناوران، قدردانم و امیدوارم رأی اعتماد نمایندگان را به دست آورم. در اداره وزارتخانه ملاکم قانون و کار کارشناسی خواهد بود. استقلال عمل، اصلاح روش‌های ناکارآمد مدیریت فضای مجازی و سیاست‌های کلی، چهارچوب اصلی من هستند.

شماره 128 برای کمک به زوار ایرانی
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: زوار ایرانی در کشور عراق در صورت بروز مشکل می‌توانند با سیمکارت‌های ایرانی و عراقی و بدون وارد کردن کد، با شماره 128 تماس بگیرند که به سه زبان عربی، فارسی و انگلیسی پشتیبانی انجام می‌دهد.
امیر لاجوردی افزود: خط تلفن 128 جوابگوی زائران در موضوعاتی مانند امور کنسولی است که خدمات توسط خادمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد و کنسولی‌های تابعه در شهرهای مختلف عتبات عالیات ارائه می‌شود. موضوع دوم مربوط به مفقودی افراد (ستاد گمشدگان) است که مشکل توسط خادمان افتخاری ستاد راهنمای زائر در شهرهای مختلف و در برنامه طریق‌الحسین حل می‌شود و در مورد سوم، امور بهداشت و درمان توسط خادمان هلال احمر و پزشکان افتخاری صورت می‌گیرد.
وی یادآور شد: بالن سازمان فضایی هم در مرز مهران به راه افتاده است تا زواری که موفق به تهیه بسته نشده‌اند از اینترنت وای‌فای رایگان استفاده کنند. اگر زوار ایرانی بسته اینترنت خریداری کرده باشند، قیمت هر گیگابایت 100 هزار تومان و قیمت بسته 5 گیگابایتی 390 هزار تومان است که تقریباً به اندازه قیمت سیمکارت‌های عراقی است. لاجوردی ادامه داد: اگر زائران در مسیر، اینترنت ندارند یا نمی‌خواهند هزینه کنند (البته باید پوشش ارتباطی وجود داشته باشد) می‌توانند از سرویس رایگان اعلام موقعیت اربعین حسینی اپلیکیشن «بله» (نسخه اندروید) استفاده کرده و البته کاربران iOS هم می‌توانند با شماره‌گیری #۲*۵۰۰* نسبت به اعلام وضعیت خود یا مشاهده موقعیت دیگران اقدام کنند.

توسعه اقتصاد دیجیتال
اولویت وزیر ارتباطات باشد
فعال حوزه فناوری، هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال درباره وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: وزیر ارتباطات باید میانه‌رو و مورد قبول حداکثری اقشار و احزاب باشد تا مقاومتی بر سر راه وزارتخانه و تصمیمات آن ایجاد نشود؛ در این راستا این اطمینان وجود دارد که «ستار هاشمی» واجد این خصوصیات است.
به گزارش ایرنا، داوود ادیب اظهار داشت: در سال‌های گذشته تلاش زیادی برای موضوعات نوآورانه شده اما چالش‌هایی مانند عدم توجه به سرمایه‌های اجتماعی، حواشی مرتبط با طرح صیانت، قوانین و ضوابط دست‌وپاگیر در برخی از حوزه‌های مرتبط با کسب‌وکارهای فناورانه، در تضاد کامل با روح حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها بوده است.
رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار فاوا افزود: نگاه من به عملکرد ستار هاشمی مربوط به دوره معاونت ایشان در وزارت ارتباطات دولت دوازدهم است. از کارهایی که هاشمی در دوره معاونت خود انجام داد می‌توان به اجرا و راهبری پروژه تدوین نقشه راه توسعه فناوری نسل پنجم اینترنت در کشور، راه‌اندازی پایلوت فناوری اینترنت نسل پنجم در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، بهـره‌برداری و عرضه عمومی خدمات نسل پنجم برای نخستین بار در کشور بــا نصب و راه‌اندازی سایت‌های نسل پنجم در شهرهای تهران، شیراز، مشهد و کیش، تـدویـن نـقشه راه فناوری اینترنت اشیا و نگاشت اقتصادی متناظر با آن در چهارچوب تـقسیم کار ملی، حمایت از برگزاری رویدادها و فروم‌های مرتبط اشاره کرد. وی درباره انتظار صنعت مخابرات از وزیر ارتباطات دولت چهاردهم گفت: یکی از مسائل مهم، کمک به افزایش سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی (GDP) است. امروزه اقتصاد برخی کشورها حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد مبتنی بر اقتصاد دیجیتال است. درحالی که سهم کشور ما از اقتصاد دیجیتال در سال ۱۴۰۲، حدود ۷.۹ درصد بوده و در چین در همان سال این عدد به ۴۱ درصد رسیده است و برای افزایش این عدد باید برنامه‌ریزی شود.

کشف آسیب‌پذیری در مایکروسافت آفیس
شرکت مایکروسافت بتازگی از یک آسیب‌پذیری روز صفر(Zero-Day) در نرم‌افزار مایکروسافت آفیس خبر داده که می‌تواند منجر به افشای غیرمجاز اطلاعات حساس شده و محرمانگی را به خطر اندازد.
به گزارش مرکز ماهر، آسیب پذیری در امنیت به ضعف یا فرصتی در یک سیستم اطلاعاتی اشاره می‌کند که مجرمان سایبری می‌توانند با سوء‌استفاده از آن، دسترسی غیرمجاز به یک سیستم رایانه‌ای داشته باشند. این آسیب‌پذیری‌، سیستم‌ها را ضعیف می‌کنند و در را برای حملات مخرب باز می‌کنند. گفتنی است آسیب‌پذیری روز صفر به این معناست که تاکنون هیچ راهکاری برای آن ارائه نشده و یا شما صفر روز فرصت پیدا کردن راهکار دارید. به گفته‌ محققان، بهره‌برداری از این آسیب‌پذیری نیازی به احراز هویت ندارد و می‌تواند از راه دور انجام شود.

جستجو
آرشیو تاریخی