صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و پنج - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و پنج - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۹

بندرامیرآباد، نگین درخشان کریدور شمال-جنوب

محمدعلی موسی‌پور گرجی
مدیر کل بنادر و دریانوردی و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد

بندرامیرآباد به‌عنوان بزرگ‌ترین و فعال‌ترین بندر در حاشیه دریای خزر و اولین بندرنسل سوم کشور با بهره‌مندی از 15 پست اسکله و قرارگرفتن در مسیر کریدور ترانزیتی شمال – جنوب، آسان‌ترین و ارزان‌ترین راه دسترسی به بازار کشورهای حوزه CIS می‌باشد.
نگین درخشان دریای خزر، با بهره‌مندی از شقوق مختلف حمل و نقل چند وجهی، اولین بندر متصل به شبکه راه‌آهن سراسری در شمال کشور و همچنین اولین بندر کشور است که در حال ساخت اسکله رو- رو ریلی بوده و مزیت آن اتصال راه‌آهن ایران به شبکه ریلی کشورهای آسیای میانه می‌باشد؛ همچنین با دارا بودن راه‌های دسترسی آسان از مسیر جاده سراسری بهشهر – ساری و تعریض و بهسازی جاده‌های محلی، این بندر برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و صاحبان کالا جذاب است. برخورداری از 1060 هکتار اراضی وسیع پشتیبانی، هاب غلات در شمال کشور، دروازه طلایی ترانزیت و مبادله کالا بین کشورهای عراق و افغانستان با کشورهای آسیای میانه، پیشتاز در لجستیک و ایجاد ارزش افزوده و صادرات مجدد کالا موجب شده تا منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد همچون مرواریدی در صدف اقتصاد منطقه
 تلألو یابد.
بزرگ‌ترین و ارزشمندترین بنگاه اقتصادی شمال کشور، فرصت‌های بی‌نظیری را از قبیل قراردادهای بلند مدت سرمایه‌گذاری، کاهش تعرفه‌ها، آزادی مشارکت و سرمایه‌گذاری برای اتباع داخلی و خارجی، تضمین سرمایه‌های خارجی و سود حاصل از آن و نیز فراهم ساختن امکان واگذاری زمین به شکل اجاره بلند مدت و معافیت‌های مالیاتی و معافیت گمرکی، تسهیلاتی را برای ورود کالاها و سرمایه‌گذاران به این منطقه ویژه پدید آورده است.
از دیگر مزایای این بندر نسل سومی، استقرار سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در زمینه تولیدی، خدماتی و ایجاد ارزش افزوده می‌باشد که علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار، امکان ورود و خروج کالا جهت پردازش، تولید و تبدیل آن در منطقه و همچنین ورود ماشین آلات، قطعات و مواد اولیه را بدون هیچگونه تشریفات گمرکی فراهم می‌کند. اینک این قطب نو ظهور صنعت و اقتصاد شمال کشور، با فعالیت عملیاتی کمتر از 25 سال به یکی از بنادر مهم و هاب غلات در شمال کشور شناخته می‌شود و به‌عنوان بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی شمال کشور در مسیر کریدور شمال-جنوب نقشی مهم در اقتصاد کشور و استان مازندران ایفا می‌کند.
بندر امیرآباد به‌عنوان نگین درخشان دریای خزر در مسیر حلقه­‌های ترانزیتی شمال به جنوب و شرق به غرب و همچنین کریدورهای ترانزیتی متنوعی که از حاشیه­ این دریا می‌گذرند محسوب می­‌شود و با توجه به زیرساخت­‌هایی که در بندر امیرآباد ایجاد شده است در حال حاضر از ظرفیت اسمی 10 میلیون تنی برخوردار گشته و مزیت حمل و نقل چند وجهی را از طریق حمل ریلی و اتصال آن به اقصی نقاط کشور داراست. رشد و توسعه­ این بندر در رونق صادرات و ترانزیت کالا نقش بسیار مهمی دارد زیرا صادرات، در واقع توانمندی­‌ها و برجستگی­‌های اقتصادی یک کشور را نشان می‌­دهد و اگر تنوع کالایی و مسیرهای جدید برای ترانزیت و صادرات ایجاد شود، مطمئناً با افزایش حجم مبادلات، سهم و نقش بندر امیرآباد در تجارت جهانی پررنگ‌تر خواهد شد و با توجه به نیاز کشورهای CIS به واردات خشکبار و مرکبات باید از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.

جستجو
آرشیو تاریخی