نگاهی به روند تعامل پزشکیان با بخش های مختلف

رئیس جمهور فعال و در میدان است

پنجشنبه گذشته رئیس‌جمهور پزشکیان از مرکز ملی راهبری شبکه برق کشور (مرکز دیسپاچینگ) بازدید کرد. قدردانی از تلاش‌های کارکنان صنعت برق کشور و وزارت نیرو و بررسی وضعیت تولید، توزیع و مصرف برق در کشور، دستورکار اصلی این بازدید بود. پزشکیان در روزهای پیش از تنفیذ و تحلیف، یعنی هنگامی که رئیس‌جمهور منتخب شناخته می‌شد، بازدیدهایی از این دست را در دستورکار خود قرار داده بود. 4 مردادماه گذشته پزشکیان در کمپ تیم‌های ملی کشتی حضور یافت و ضمن دیدار با تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی اعزامی به بازی‌های المپیک پاریس، ناهار را همراه با کشتی گیران صرف کرد. این دو رویداد، که در فاصله بیش از یک ماه اتفاق افتاده است، چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ یا در نگاهی دیگر، غیر از ارزش خبری این دو بازدید، که ارزش خود را ناشی از کنش پزشکیان گرفته است، چه تعبیر دیگری از آن می‌توان داشت؟
نخست آنکه این بازدیدها در دوره حساس مرتبط با آن حوزه‌ها صورت گرفته است. حضور مسعود پزشکیان در مقام رئیس‌جمهور منتخب در کمپ تیم‌های ملی کشتی، در یک برهه حساس، یعنی پیش از اعزام به المپیک پاریس صورت گرفته است. بازدید رئیس‌جمهور از مرکز دیسپاچینگ برق کشور نیز در روزهای اوج تولید و مصرف برق انجام شد. یعنی زمانی که کارکنان این مرکز وظیفه بسیار مهم مدیریت بهینه برق را در کشور با تنظیم توزیع و اعمال کمترین فشار ممکن به بخش‌ها در دستورکار خود داشتند.
از این رو می‌توان گفت بازدید رئیس‌جمهور (منتخب یا مستقر) برای فعالان و کنشگران هر دو حوزه، یعنی ورزش کشتی و مدیریت برق ایران، واجد معنای ویژه‌ای بوده است؛ این دو حوزه، در حساس‌ترین موقعیت‌های حرفه‌ای خود، عالی‌ترین مقام منتخب یا اجرایی کشور را در کنار خود دیدند. این امر نشان می‌دهد که اهمیت کار و هدف آنان، از چشم و نگاه مدیران عالی رتبه و تصمیم گیران دور نیست. این نگاه می‌تواند زمینه تلاش مضاعف و درعین حال القای دلگرمی به فعالان این دو حوزه باشد. در عین حال، حضور رئیس‌جمهور پزشکیان در بزنگاه‌های حساس، تصویری از یک رئیس‌جمهور فعال، با حضور درمیدان به دست می‌دهد. این دو رویداد نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور چهاردهم، رئیس‌جمهور پشت میز نشین نیست و بنا نیست تا همه امور و مسائل کشور را از پشت میز مدیریتی، به مثابه دورترین فاصله از میدان، مدیریت کند. او در بزنگاه‌ها نه تنها در صحنه حضور می‌یابد، بلکه این حضور برای او فاقد معنای سیاسی است. کما اینکه حضور در مرکز مدیریت توزیع برق کشور با همراهی وزیر و مدیران منصوب شده در دولت سیزدهم صورت گرفت.
مسأله این است که انتظار ایرانیان، تلفیق مناسب و متناسب حضور میدانی و مدیریت در جلسات است. مسائل کشور، به هر دوی اینها نیاز دارد و همان‌طور که تاکنون نیز بوده است، توجه به یکی نباید مانع توجه به دیگری شود. بلکه موفقیت، حاصل توازن و تلفیق مؤثر حضور میدانی و مدیریت بهینه در جلسات است.

جستجو
آرشیو تاریخی