صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و پنج - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و پنج - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

فضای مجازی

انتقاد معتمدی به حذف آثارش در اینستاگرام
محمد معتمدی خواننده موسیقی ایرانی با انتشار ویدیویی در صفحه اینستاگرامش از حذف آثارش درفضای مجازی انتقاد کرد. او در این ویدیو گفته: خیلی اهل صحبت کردن دراینستاگرام و فضای مجازی نیستم اما لازم است مطلب مهمی را عرض کنم. بنابراین ترجیح دادم به جای نوشتن و مصاحبه کردن، این صحبت‌ها را به‌صورت ویدیویی منتشر کنم البته مخاطب من نهادها و مدیران فرهنگی هستند. همان‌طور که می‌دانید و در جریان هستید، حدوداً 3-4 سالی است آثارم در اینستاگرام و بطور کلی فضای مجازی مشمول قانون کپی رایت شده و حذف می‌شود و برای من که برای برگزاری برنامه‌هایم پشتیبان و کمپین و تهیه کننده‌ای ندارم و تقریباً هنرمند مستقل محسوب می‌شوم معضل بزرگی است. به این دلیل که تنها راه اطلاع‌رسانی برای فعالیت‌ها و کنسرت‌هایم همین اینستاگرام است. نه بیلبوردی داریم و نه دسترسی به امکانات دیگر. بنابراین وقتی تمامی کارهایم در اینستاگرام حذف می‌شود طبیعتاً نمی‌توانم حتی یک تبلیغ ساده برای کنسرت‌هایم داشته باشم. مخاطب من مسئولان و نهادهای فرهنگی هستند که در طول دهه‌های گذشته، بودجه‌های بسیاری برای تولید این گونه آثار داشتند. بطور مثال بسیاری از کارهایم تیتراژ صدا و سیما بوده یا دیگر نهادهای فرهنگی. اما باید عرض کنم باگی بازشده اما لزوماً عمدی در آن نیست و یک مسیری است که تازه به روی آثار هنری بازشده و آن هم رجیستر کردن کارهاست. البته این انتقاد نیست من می‌خواهم این مشکل را عنوان کنم تا برطرف شود. همان‌طور که می‌دانید بسیاری از کارهایی که تولید کردم و در اختیار مردم گذاشتم تهیه کننده‌اش یا بانی تولید آن، همین نهادهای فرهنگی بوده‌اند. این نهاد‌ها برای بهتر شنیده شدن کارهایشان تمامی آثاری را که در طول سالیان و دهه‌های مختلف تولید کرده‌اند در اختیار شرکتی می‌گذارند و آن شرکت آنها را رجیستر می‌کند و مشمول قانون می‌شود و از آن درآمدزایی صورت می‌گیرد. این درحالی است که یک نهاد فرهنگی کلان مانند صدا و سیما برای کارهایی که طی این سال‌ها میلیاردها تومان هزینه کرده تا مردم بشنوند و یک تأثیر فرهنگی داشته باشد و یک ذائقه‌سازی صورت بگیرد برای ایرانی‌ها در اینستاگرام که عمده‌ترین محل رجوع ایرانی‌هاست حذف و این پیام منتشر می‌شود که این اثر در مملکت شما قابل شنیدن نیست یعنی باید شما یک حساب دلاری و یک اشتراک در برخی از پلتفرم‌ها داشته باشید که تقریباً هیچ ایرانی‌ای به‌خاطر تحریم و عدم ارتباط بانکی ندارد. سؤال من این است هدف ما از تولید این کارها چیست؟ خصوصاً نهاد‌های فرهنگی که می‌دانم هدفشان فرهنگ‌سازی و جریان‌سازی و تأثیر‌گذاری در سبد شنیداری مردم است؛ آیا معطل این هستند که برای هر قطعه موسیقی 5 دلار از این پلتفرم‌ها بگیرند و به ازای آن 80 میلیون ایرانی از شنیدن آن آثار محروم شوند؟ من چندین بار ازاین دوستان خواهش کردم حق کپی رایت آن را  در رسانه و پلتفرهای اجتماعی حذف کنند اما این اتفاق صورت نگرفت. بنابراین اگرمی بینید من فعالیتی ندارم و یا کاری منتشر نمی‌کنم یکی از دلایل آن همین است و براین موضوع متمرکز شده‌ام.

درخواست بخشش سامان گوران از علیرضا حقیقی برای نماندن حسرت کربلا بر دل مادرش
سامان گوران در سومین قسمت از برنامه «طریق» از علیرضا حقیقی خواست که او را ببخشد و اجازه دهد به همراه مادرش به کربلا اعزام شود. این اتفاق در فضای مجازی واکنش‌های بسیار داشت  این بازیگر و کمدین در سومین قسمت از برنامه «طریق» با اجرای مجید یراق بافان اظهار داشت. من قدر پدرم را ندانستم و در دلم مانده که با او زیارت کربلا بروم؛ می‌توانستم بروم و نرفتم. فکر می‌کنم سال ۹۸ به کربلا رفتم و وقتی که دستم به ضریح حضرت علی(ع) رسید، احساس کردم که همه چیز یک بار دیگر شروع شده است. به من گفتند که این حس از عزت حضرت امیرالمؤمنین(ع) است که وقتی برای اولین بار مشرف می‌شوید، این نورانی بودن به شما منتقل می‌شود. چون این سفر برای برادران بود، مادرم را به کربلا نبردم. بعدش هم که کرونا شد که نمی‌شد رفت. الان ۳ سال است که می‌خواهم این اتفاق بیفتد و نمی‌توانم چون با یکی از دوستان شوخی کردم که متأسفانه خیلی مشخص نبود و به عنوان یک توهین برای او تلقی شد. قصد و نیتی نداشتم و شرمنده‌ام. از من خیلی شکایت می‌شود و هر موقع به مراجع ذی‌صلاح مراجعه کردم می‌گویند برای پرونده قبلی شوخی‌هایی که کرده بودی است و متأسفانه سه سال است که ممنوع الخروج هستم. آقای حقیقی! من با پدر شما خیلی صحبت کردم، من شرمنده پدرم شدم و دیگر نمی‌توانم شرمنده مادرم بشوم! فقط برای اینکه مادرم را به کربلا ببرم و برگردم رضایت دهید. تمام کارهایی را که شما بگویید انجام می‌دهم.
 
حواشی تندیس بیتا فرهی
 انتشار تصاویر تندیس ساخته شده بیتا فرهی در موزه سینما با انتقادات گسترده دوستداران او و علاقه‌مندان سینما مواجه شده است. کاربران زیادی تندیس ساخته شده بیتا فرهی را دارای ساخت و اجرای نامناسبی دانسته‌اند که بخصوص در جزئیات فاصله زیادی با چهره بیتا فرهی دارد. البته پیش از این ساخت تندیس‌ها در سینما و خارج از سینما در ایران همواره حاشیه‌ساز بوده و در آخرین آنها علی نصیریان با انتقاد از تندیسش گفته بود: «نباید با تخیل خودشان صورت من را بسازند.»

جستجو
آرشیو تاریخی