صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و پنج - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و پنج - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲

«ایران» از نتایج اولیه بررسی برنامه‌های وزرا در «بهارستان» گزارش می‌دهد

موافقت کمیسیون‌های تخصصی با اکثریت وزرای پیشنهادی


جمع‌بندی اعضای کمیسیون‌های مجلس و آرای استمزاجی آنان در پی جلسات بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهــــــــــــــور از موافقــــــــت کمیسیون‌های تخصصی با اکثریت وزرا حکایت داشت. آنچه طی روزهای پایانی هفته گذشته در خبرگزاری‌ها منتشر شد، نشان از آن داشت که از میان 19 وزیر معرفی‌شده تنها دو وزیر یعنی وزرای پیشنهادی نفت و میراث فرهنگی نتوانستند موافقت کمیسیون تخصصی خود را به دست آورند و وزرای اقتصاد و صنعت نیز با رأیی شکننده مواجه شدند. این در حالی بود که این وزرا از سوی مجامع تخصصی مرتبط با حوزه وزارت پیشنهاد شده برای مسئولیت‌شان حمایت شده و گزینه‌هایی قابل دفاع و مناسب ارزیابی شده‌اند.
به این ترتیب اگر چه بر خلاف تصور غالب، جو ذهنی مجلس برای قرار گرفتن تنها وزیر زن معرفی شده از سوی رئیس‌جمهور مساعد است، غلبه ذهنیت سیاسی بر نظر بخشی از نمایندگان سبب شده تا گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر کار سخت پیش روی یکی دو وزیر پیشنهادی برای جلب اعتماد نمایندگان در رسانه‌ها مطرح شود.
 
آرای کمیسیون‌ها پیرامون وزرای اقتصادی
بر اساس اخبار منتشر شده، برنامه‌ها و صلاحیت عباس علی‌آبادی وزیر پیشنهادی نیرو نیز در کمیسیون انرژی تأیید شد، اما رأی این کمیسیون برای محسن پاک‌نژاد وزیر پیشنهادی نفت مثبت نبود و 7 رأی مثبت و ۱۶ رأی منفی نتیجه رأی نمایندگان حاضر در کمیسیون انرژی بود. این رویکرد اعضای کمیسیون در حالی بود که مدیران و کارکنان صنعت نفت در بیانیه حمایت خود از وزارت پاک‌نژاد، او را یکی از برجسته‌ترین و باتجربه‌ترین مدیران این صنعت و فردی توانمند و مشرف به تمامی چالش‌ها و مشکلات معرفی کردند. رئیس فراکسیون امنیت انرژی و منابع معدنی مجلس نیز وزیر پیشنهادی نفت را فردی متخصص و از بدنه صنعت نفت خواند و تأکید کرد: رفع ناترازی انرژی و افزایش تولید نفت و گاز برای تقویت حضور در بازار جهانی از محوری‌ترین اولویت‌های پاک‌نژاد است. عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی و محمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت نیز با کسب ۱۶ رأی از ۲۲ رأی اعضای کمیسیون اقتصادی مورد تأیید این کمیسیون قرار گرفتند. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم از نظر مثبت کمیسیون صنایع با وزرای پیشنهادی صمت؛ «محمد اتابک» و ارتباطات؛ «ستار هاشمی» خبر داد.
 
موافقت کمیسیون امنیت ملی با صلاحیت چهار وزیر
اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز پس از سه روز استماع برنامه‌ها، دیدگاه‌ها و بررسی سوابق وزرای پیشنهادی، برنامه‌های حجت‌الاسلام اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات، عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه، امیر نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع و اسکندر مؤمنی وزیر پیشنهادی کشور را مورد تأیید قرار دادند. اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور نیز با اکثریت آرا صلاحیت وزرای پیشنهادی کشور و اطلاعات را تأیید کردند.
 
حمایت کمیسیون عمران
از وزیر پیشنهادی راه
فرزانه صادق‌مالواجرد وزیر پیشنهادی برای وزارت راه و شهرسازی، آرای اکثریت کمیسیون عمران مجلس را به خود اختصاص داد. به باور اعضای این کمیسیون، خانم صادق به عنوان تنها وزیر زن معرفی شده در کابینه پیشنهادی، علاوه بر تحصیلات مرتبط و سال‌ها حضور در این وزارتخانه، نیرویی کارکشته و دارای توان مدیریتی بالا ارزیابی شده است. غلامرضا شریعتی عضو کمیسیون عمران در این باره گفت: اگر به فردی با چنین سابقه‌ای اعتماد نکنیم، به چه کسی می‌خواهیم اعتماد کنیم؟
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در عین حال از سوی اعضای برخی کمیسیون‌های دیگر از جمله کمیسیون کشاورزی مورد حمایت قرار گرفت: «علاوه بر آنکه به وزیر زن پیشنهادی که مطالبه زنان ایران است رأی مثبت دهید، معرفی یک گزینه خانم برای یک وزارتخانه زیربنایی از سوی پزشکیان حاوی پیام مهم و حمایتی برای زنان کشور است.»
 
رأی مثبت کمیسیون فرهنگی
به دو وزیر پیشنهادی
کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با برنامه‌های حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم و تحقیقات و علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش اعلام موافقت کرد. امین‌حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری نیز موافقت اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس را کسب کرد.
کمیسیون فرهنگی مجلس نیز که کمیسیون تخصصی برای بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزرای پیشنهادی سه وزارتخانه بود از عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی و احمد دنیامالی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان قاطعانه حمایت کرد، اما سیدرضا صالحی‌امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موفق به کسب رأی اعضای کمیسیون نشد. این در حالی است که برنامه صالحی‌امیری از سوی اعضای دیگر کمیسیون‌ها برنامه‌ای مؤثر و قابل دفاع ارزیابی شده، چنانکه رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، صالحی‌امیری را با توجه به شناخت و کارنامه خوبی که در کمیته ملی المپیک و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته در حوزه گردشگری و حضور گردشگران خارجی تحول‌آفرین توصیف کرد.
 
رأی موافق کمیسیون‌های تخصصی به وزرای کشاورزی، بهداشت و کار
اکثریت اعضای کمیسیون اجتماعی، احمد میدری را حائز شرایط لازم برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشخیص دادند. کمیسیون بهداشت مجلس نیز پس از بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی بهداشت و کار، محمدرضا ظفرقندی را برای وزارت بهداشت مورد تأیید و موافقت قرار داد. عالیه زمانی کیاسری عضو کمیسیون بهداشت مجلس در دفاع از ظفرقندی با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته، تغییری در میزان تعهد و انقلابی بودن ظفرقندی صورت نگرفته است، یادآور شد: او از اساتید حاذق است که در دوران دفاع مقدس پایه‌گذار تریاژ و جراحی عروق در کشور شد. حمایت اعضای کمیسیون بهداشت از ظفرقندی در حالی است که جمعی از وزرای پیشین بهداشت نیز طی روزهای گذشته با صدور بیانیه‌ای از معرفی او به عنوان وزیر بهداشت دولت وفاق ملی حمایت کردند.
نتیجه جمع‌بندی نهایی کمیسیون کشاورزی نیز در خصوص برنامه‌های غلامرضا نوری وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی و همچنین وزرای نیرو و راه مثبت بود و از آنها اعلام حمایت کرد. اسفندیار عبداللهی در این باره تأکید کرد: با توجه به اینکه وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بوده است با مسائل و مشکلات این حوزه آشنایی دارد و می‌تواند برای حوزه کشاورزی برنامه‌های خوبی ارائه دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی