صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و پنج - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و پنج - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲

رئیس جمهور امروز به بهارستان می‌رود تا از کابینه پیشنهادی دفاع کند

نوبت مجلس در شکل گیری کابینه وفاق ملی

پزشکیان: هیچ خیانتی بالاتر از سپردن کار به افراد کارنابلد نیست

کابینه پیشنهادی مسعود پزشکیان یک کابینه توافق‌ساز است زیرا 19 وزیر پیشنهادی نمادی از کلیت سیاسی و مدیریتی موجود در کشور است. وزرای پیشنهادی گرایش‌های سیاسی و رویکردهای مدیریتی متفاوت را در چهارچوب جمهوری اسلامی ایران نمایندگی می‌کنند. از همین رو است که می‌توان این فهرست را به معنای تحقق رویکرد کلی پزشکیان دانست؛ رویکردی مبتنی بر وفاق ملی. حتی منتقدان کابینه نیز به این واقعیت اذعان دارند. زیرا این منتقدان شاید نسبت به حضور یک فرد در کابینه یا توانایی مدیریتی یک وزیر پیشنهادی سؤال و پرسشی داشته باشند. اما نمی‌توانند این واقعیت را که کابینه پیشنهادی در کنار همه ویژگی‌هایش، کابینه‌ای مبتنی بر «وفاق ملی» است، ایرادی وارد کنند. پزشکیان با انتخاب این همکاران از سلایق سیاسی و مدیریتی مختلف، گام اول را برای توافق‌سازی و شکل‌گیری نوعی وفاق و همدلی در کشور برداشته است. اکنون این مجلس شورای اسلامی است که با رأی اعتماد خود به این وزرای پیشنهادی، باید گام دوم را بردارد. گام دوم نه تنها تعیین کننده‌تر است، بلکه مسیر حفظ و تداوم همدلی و وفاق در کشور را نیز تضمین می‌کند.
 
همکاری دولت و مجلس مؤثرترین راه حل مشکلات
اینکه چرا پزشکیان چنین ترکیبی از وزرا را به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرده است، از اظهارات خود او قابل تشخیص است. رئیس جمهور چهارشنبه گذشته در دیدار اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس، با اشاره به اولویت‌های بر زمین مانده کشور، اجرای نامناسب چشم‌انداز، اسناد و سیاست‌های کلان نظام را از دلایل عدم تحقق اهداف و تداوم مشکلات کشور دانست و تصریح کرد: همکاری و همدلی مجلس و دولت از مؤثرترین اقدامات برای حل این مشکلات است. وی در ادامه کنار گذاشتن اختلافات، تأکید بر نقاط اشتراک و تکیه بر نقاط قوت به جای برجسته کردن نقاط ضعف را راهبرد دولت چهاردهم دانست و گفت: فهرست وزرای پیشنهادی دولت بر مبنای همین راهبرد و در راستای تقویت هم‌افزایی میان دولت و مجلس تهیه و ارائه شده است.
 
مبانی وفاق ملی از نگاه پزشکیان
رئیس جمهور درعین حال، شاخص و معیاری هم برای وفاق ملی و چگونگی شکل‌گیری آن ارائه کرد. پزشکیان سند چشم‌انداز، سیاست‌ها و اسناد کلان نظام را چراغ راه دولت وفاق ملی دانست و افزود: مبنا و شاخص ارزیابی عملکردها در این دولت، تعهد و تلاش در اجرای صحیح و حداکثری اهداف چشم‌انداز است. اطمینان داریم اگر با همان روحیه که بسیجیان جنگ را اداره کردند، در این مسیر حرکت کرده و از به‌روزترین راهکارها و پیشرفته‌‌ترین ابزار استفاده کنیم، می‌توانیم بر همه مشکلات از جمله تحریم و محدودیت‌ها غلبه کنیم. رئیس جمهور با بیان اینکه در دولت چهاردهم هیچ خیانتی بالاتر از سپردن کار به افراد کارنابلد نیست، تصریح کرد: در این دولت از هر فردی که بتواند قدمی در مسیر رفع مشکلات کشور و بهبود وضعیت مردم بردارد، به گرمی استقبال خواهد شد.
 
دولت به دنبال همکاری صمیمی با مجلس  
معاون امور مجلس رئیس جمهور هم تأکید کرد که دولت چهاردهم به دنبال رابطه و همکاری برادرانه، صمیمی و ایجاد ارتباط قوی و پایدار با مجلس شورای اسلامی است. شهرام دبیری در نشست شورای معاونان و مدیران کل امور مجلس وزارتخانه‌ها افزود: معتقدیم هر چقدر این ارتباط قوی‌تر، صمیمانه‌تر و مبتنی بر احترام و درک متقابل باشد، نتایج بزرگی برای مردم و کشور به همراه خواهد داشت.
دبیری روند رو به بهبود و سیر صعودی اقبال نمایندگان به وزرای پیشنهادی را نتیجه اهتمام دو قوه در وفاق و همدلی در مسیر غلبه بر مشکلات و پیشرفت و تعالی روزافزون کشور دانست .
وی با تأکید بر ضرورت پرهیز از نگاه سیاسی و جناحی در فرآیند تعامل و همکاری بین دولت و مجلس تصریح کرد: همان‌گونه که دکتر پزشکیان فراجناحی و غیر سیاسی عمل کرد، از نمایندگان مجلس نیز انتظار داریم این گونه عمل کنند تا با رأی اعتماد به همه کابینه بتوانیم با همدلی و همگرایی، همه توان و ظرفیت‌های خود را برای خدمت بیشتر به مردم قرار دهیم.
حالا با عملکرد دولت که در فهرست کابینه نمود داشت و با رویکرد دولت که در اظهارات رئیس جمهور و معاون امور مجلس او بیان شد، راه برای همگرایی دولت و مجلس برای حل مشکلات کشور فراهم است.
اما این راه، جز با همراهی مجلس امکانپذیر نیست. اعتماد به همه فهرست و نه فقط وزرایی که نزدیکی سیاسی بیشتری با مجلس دارند، گام مهمی در این مسیر است، گامی که عملاً می‌توان از آن به عنوان آزمون مجلس در شکل‌گیری وفاق ملی یاد کرد.
جستجو
آرشیو تاریخی