صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و چهار - ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و چهار - ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۳

«انتقام ایران» و آدرس غلط امریکا

با گذشت دو هفته از ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، مقامات و رسانه‌های غربی همچنان درحال پرداختن به موضوع «انتقام ایران» هستند. دلیل آن‌هم این است که ایران بصراحت تأکید کرده، رژیم صهیونیستی قطعاً پاسخ عملیات تروریستی خود را خواهد گرفت. با توجه به بی‌نتیجه ماندن تلاش‌های دیپلماتیک امریکا و اروپایی‌ها از جمله آلمان و انگلیس در منصرف کردن ایران از پاسخ به اسرائیل، دولت‌های حامی رژیم صهیونیستی مستمسک راه دیگری برای جلوگیری از اقدام ایران علیه رژیم صهیونیستی شده‌اند.
در روزهای اخیر و با مسجل شدن پاسخ ایران، کشورهای غربی و جلوتر از آنها امریکا، پای آتش‌بس در غزه را به میان کشیده‌اند. مبنی بر اینکه اگر ایران از خونخواهی رئیس شهید حماس چشم‌پوشی کند، دستیابی به آتش‌بس و پایان جنگ ده ماهه در غزه، در دسترس خواهد بود و در غیر این صورت، امیدی به برقراری آتش‌بس نخواهد بود. چه آنکه انگلیس به همراه آلمان و فرانسه با صدور بیانیه‌ای به صورت تلویحی ادعا کردند که جمهوری اسلامی ایران برای نجات مردم غزه و پایان دادن به جنگ، نباید اقدامی علیه اسرائیل انجام دهد.
از طرفی دیگر جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا نیز روز سه‌شنبه هفته جاری اظهار کرده است، انتظار دارد در صورت دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه، ایران از حمله احتمالی به اسرائیل خودداری کند. آن روی صحبت بایدن نیز تکرار ادعای سه دولت‌ اروپایی است مبنی بر اینکه هر حمله‌ای از سوی ایران مساوی با از بین رفتن امیدها برای برقراری آتش‌بس در غزه خواهد بود.
 
چرا آدرسی که غرب می‌دهد اشتباه است؟
بیش از 10 ماه از آغاز جنایات رژیم صهیونیستی در غزه می‌گذرد. در طول این مدت بیش از 40 هزار نفر از مردم فلسطین به شهادت رسیده‌اند و جنایات اسرائیل نیز رنگ و بوی وحشیانه‌تری به خود می‌گیرد. اما در همه این مدت نه امریکا و نه هیچ یک از کشورهای اروپایی قدمی برای متوقف کردن ماشین نسل‌کشی رژیم صهیونیستی برنداشته‌اند. در چنین شرایطی و پس از پافشاری ایران بر تنبیه اسرائیل، ایالات متحده و اروپایی‌ها به یکباره برای برقراری آتش‌بس در غزه به صف شده و حصول آن را نیز مشروط به کوتاه آمدن ایران کرده‌اند. اما به رغم این ادعاها، حماس تأکید کرده تا پیش از متوقف شدن بی‌قید و شرط حملات اسرائیل، خبری از آتش‌بس نخواهد بود. غربی‌ها درحالی ایران را عامل اصلی برقراری یا از بین رفتن آتش‌بس در غزه معرفی می‌کنند که اساساً مقاومت فلسطین مخالف طرح غرب است.
 
پاسخی که دو بُعد دارد
اما خونخواهی ایران از رژیم صهیونیستی به خاطر ترور اسماعیل هنیه یک بُعد پاسخ تهران به فلسطین اشغالی خواهد بود. بُعد دیگر و البته مهم‌تر حمله آتی، تنبیه رژیمی است که به خاک ایران تجاوز کرده و طبق قواعد بین‌المللی نیز حق ایران برای پاسخ به این تجاوز، مشروع و محفوظ است. با توجه به این موضوع و بر فرض صحت ادعاهای غرب در ارتباط با مسأله آتش‌بس در غزه، ایران ضروری می‌بیند که تجاوز اسرائیل به تمامیت ارضی خود را پاسخ دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی