صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و چهار - ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و چهار - ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۳

وزیران پیشنهادی کابینه برای چندمین بار در کمیسیون‌های تخصصی مجلس حضور یافتند

نگاه مثبت نمایندگان به اکثر گزینه‌ها

در آخرین روز کاری مجلس شورای اسلامی در هفته جاری، گزینه‌های وزارتخانه‌های دولت چهاردهم، باز هم در کمیسیون‌های تخصصی حضور یافتند تا از برنامه‌های خود دفاع کنند. طبق خبرهایی که از مجلس به گوش می‌رسد، همه کمیسیون‌های تخصصی تا پایان دیشب گزارش‌های خود درباره وزرای پیشنهادی کابینه را نهایی و به هیأت رئیسه ارسال کردند تا همه چیز برای آغاز بررسی صلاحیت گزینه‌های 19 وزارتخانه در صحن علنی مجلس که از روز شنبه آغاز خواهد شد، آماده شود.
پیش از ظهر دیروز کمیسیون امنیت ملی میزبان سید عباس صالحی گزینه پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و وی برنامه‌هایش را در چهار محور ارائه کرد. محور نخست برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد، مردمی‌سازی و عدالت فرهنگی بود. وی تأکید کرد که در این حوزه باید مسائل را در درون استان‌ها حل کنیم. محور دوم برنامه‌های صالحی، رونق اقتصاد فرهنگ و توسعه صادرات فرهنگی بود. محور سوم برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ، کاربست فناوری‌های نوین برای بهبود تنظیم‌گری و مقررات‌گذاری بود. محور چهارم هم پاسداشت و تقویت اصالت و هویت اسلامی- ایرانی بود و وی بر تقویت هویت اسلامی - ایرانی تأکید کرد. عباس عراقچی گزینه پیشنهادی وزارت امور خارجه میهمان دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بود. او در این جلسه بر تقویت محور مقاومت تأکید و در عین حال تصریح کرد که اگر مجلس به بنده اعتماد کرد کسی حق دخالت در کارم را ندارد و به کسی اجازه دخالت در کارم را نمی‌دهم. طبق توضیحات عراقچی درباره محور مقاومت، هماهنگی کامل بین دستگاه دیپلماسی با سایر دستگاه‌ها اجتناب‌ناپذیر است و باید به هم کمک کنند تا اهداف محقق شوند. لذا با نیروهای مسلح هماهنگی ایجاد خواهد شد. طبق توضیحات ارائه شده از سوی وی، تحریم با ابزارهای شرافتمندانه رفع می‌شود اما قبل از آن به یک تفاهم، درک و نگاه مشترک با مجلس احتیاج است ولی حرکت برای رفع تحریم از مسیر شرافتمندانه دنبال می‌شود.
وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه درباره امریکا هم گفت که برنامه‌ ما مدیریت تخاصم با امریکاست، زیرا رفع تخاصم بین ایران و امریکا شدنی نیست و به دلیل تفاوت‌های بنیادین که بین دو کشور وجود دارد و تا زمانی که امریکا، امریکا است نمی‌توانیم با او دوست شویم. تا زمانی که راهبرد جمهوری اسلامی ضد سلطه است نمی‌تواند با امریکا به مرحله دوستی و روابط برسد و این کاملاً روشن است.
اسکندر مؤمنی وزیر پیشنهادی کشور هم دیگر میهمان کمیسیون امنیت ملی بود. مؤمنی در این جلسه بر این موضوع تأکید کرد که با تعامل کارها را پیش می‌برد و انتصاب استانداران و فرمانداران و بخشداران براساس شایسته‌سالاری است و برای این انتصاب تفاوتی بین مذهب، قومیت و جناح افراد وجود ندارد؛ همان‌طور که رئیس جمهور همین شیوه را اعمال کرد و ما هم همین طور جلو می‌رویم البته ما از نظرات مشورتی استفاده می‌کنیم. به گفته وی، مدیریت یکپارچه شهری و شوراها و مسأله اتباع بیگانه و تشکیل سازمان مهاجرت از دیگر محورهای برنامه‌های وزیر پیشنهادی کشور است منتهی تشکیل این سازمان به قانون نیاز دارد.
نشست پایانی کمیسیون امنیت ملی هم عصر دیروز برگزار شد و بر اساس رای گیری انجام شده، اعضای این کمیسیون برنامه‌های حجت الاسلام اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات، عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه، امیرعزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع و نیروهای مسلح و سردار اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور را مورد تأیید قرار دادند.عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی نیرو هم با حضور در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از برنامه خود برای کاهش ناترازی برق و مدیریت مصرف آب خبر داد. وی گفت که ناترازی برق در زمان اوج مصرف در تابستان به 13 هزار مگاوات می‌رسد و 5 میلیارد دلار به صنایع کشور ضرر و زیان وارد می‌کند. وزیر پیشنهادی نیرو همچنین به تشریح برنامه خود برای مدیریت مصرف آب در کشور پرداخت.
در جلسه دیگر کمیسیون برنامه و بودجه سیدعباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی هم حضور یافت و از برنامه خود برای رفع چالش‌های فرهنگی با مشارکت سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها خبر داد.
غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی هم دیروز در کمیسیون کشاورزی حضور یافت و به تشریح برنامه‌های خود پرداخت. آنگونه که از این کمیسیون به گوش می‌رسد، اعضای کمیسیون کشاورزی با برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی موافقت کردند و دیدگاه نمایندگان نسبت به وی مثبت است.
احمد میدری وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم برای تصدی پست وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای بار دوم در کمیسیون اجتماعی مجلس حضور یافت. وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تشریح برنامه‌های خود پرداخت که در نهایت رأی‌گیری در مورد برنامه‌های وی به صورت کیفی با عنوان متوسط و قابل قبول انجام شد که البته جمع‌بندی نهایی تا بعدازظهر دیروز، ارائه نشد. در این جلسه نمایندگان موضوع ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و ساماندهی شرکت‌های زیانده شستا را هم عنوان کردند که وزیر قول داد این موضوعات را ساماندهی کند.
علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هم در کمیسیون فرهنگی حضور پیدا کرد و از برنامه پرورشی و تربیتی خود در این وزارتخانه خبر داد. این برنامه با استقبال اعضای کمیسیون همراه شد. تأکید بر معیشت فرهنگیان نیز از سوی وی مطرح شد. همچنین تعهد به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مسائل تربیتی این حوزه از سوی کاظمی عنوان شد.

جستجو
آرشیو تاریخی